Železniční tragédii z roku 1953 připomíná pamětní deska

Šakvice - Velké železniční neštěstí, které se stalo na Štědrý den v roce 1953 na nádraží v Šakvicích na Břeclavsku, připomíná pamětní deska. Při tragické srážce rychlíku s osobním vlakem tehdy zemřelo 106 lidí, na 80 dalších utrpělo zranění. Na odhalení nové dnesky se dnes přišli podívat i pamětníci, kteří nehodu přežili.

Desku připomínající havárii umístily na budovu České dráhy. „Iniciátorem akce je Ladislav Valihrach, který se svými přáteli oslovil České dráhy s návrhem umístění trvalé připomínky neštěstí v podobě pamětní desky,“ upřesnila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. 

Odhalit desku přišel s dalšími pamětníky i tehdy devatenáctiletý Ludvík Ulehla. Cestoval ve třetím voze odzadu, který byl při nehodě zdemolován. „Naštěstí jsem stál v uličce, což mi zachránilo život. Lidé, kteří seděli, neměli šanci. Náraz totiž sedadla doslova sroloval. Kdo seděl, toho to rozmačkalo,“ vzpomněl po 58 letech na hrůzné okamžiky. Utrpěl tehdy zlomeninu ruky.

Na nehodu dodnes vzpomíná i Jarmila Kostrohounová, která pomáhala zraněným. „V obci začala houkat siréna, myslela jsem si, že jde o hasičské cvičení. Když jsme přijeli na šakvické nádraží, všude byl klid. Až když jsme odešli o pár set metrů dál k mezím, našli jsme tu nehodu. Moc tam vidět nebylo, ale bylo slyšet nářek, křik a pláč. To bylo strašné. Vzali jsme nosítka z auta a začali jsme vynášet ty lidi,“ řekla.

Reportáž Barbory Žítkové (zdroj: ČT24)

Šakvická nehoda byla důsledkem pochybení lokomotivní čety rychlíku číslo 4, který na Štědrý den mířil do Bratislavy. Posádka lokomotivy 498.033 v opilosti usnula, a tak si nikdo nevšiml návěsti stůj před šakvickým nádražím. Před stanicí tehdy stál osobní vlak 718, který čekal na uvolnění staniční koleje. Rychlík do jeho zadní části plnou rychlostí vrazil. Malé dřevěné vagony neměly proti mocnému železnému kolosu nejmenší šanci, skoro všichni v nich zahynuli. Následky nehody by bývaly byly ještě horší, kdyby netrpěliví cestující nezačali z osobního vlaku vystupovat ještě před nádražím, protože se jim nechtělo dál čekat.

Nehoda v Šakvicích byla se 106 oběťmi druhá nejtragičtější v historii českých železnic. Více mrtvých bylo pouze u Stéblové v roce 1960.

Načítání...