Reality show není pod uměleckou úroveň

Reality show realistické malby (zdroj: ČT24)

S jistým voyeurstvím zachycují intimitu, platí pro představitele hyperrealistického umění, tedy děl až fotograficky věrných skutečnosti. I z toho důvodu se výstava třinácti tuzemských výtvarníků, kteří se věnují realistické tvorbě, nazývá Reality Show. Vznikla pro nově otevřenou pražskou galerii Arcimboldo.

„Název výstavy je na jednu stranu odkaz k televiznímu formátu, na druhou stranu je jasné, že se týká různých způsobů zachycování realismu,“ vysvětlil kurátor Radek Wohlmuth.

Vystavená díla představují realismus v malbě, kresbě i plastice. Spojujícími tématy je intimita, exhibicionismus, voyeurství i hranice normality. Tyto motivy symbolizují průvodci výstavou – sochy liliputána od sochařky Pauliny Skavové. Modelem jí stál sedmnáctiletý chlapec z Kladna. „Současně se mi do ruky dostala kniha, která pojednává o roli trpaslíků v dějinách umění. Fascinovalo mě, že dříve byli oslavováni, měli jinou pozici než dnes, kdy jsou na okraji společnosti,“ podotýká umělkyně.

V souladu s názvem výstavy nechávají vystavující umělci nahlédnout návštěvníky do svého osobního prostoru. Například Miroslav Mařenec ve svých sekretářích shromáždil různé, často bizarní osobní předměty, hyperrealistické malby Jana Petrova zase zachycují v detailu členy jeho rodiny.

Z výstavy Reality Show (galerie Arcimboldo)
Zdroj: Galerie Arcimboldo

Za hyperrealistické portréty získává uznání i Jan Mikulka, oceněn za ně byl dokonce londýnskou National Portrait Gallery. Na pražské výstavě se ale překvapivě představuje jako malíř zátiší – jeho skutečnosti věrné malby visí ve společnosti realistických maleb holandských mistrů sedmnáctého století.

Reality Show má totiž ambici ukázat realismus v nových souvislostech – nejen jako pozůstatek sorely, tedy socialistického realismu, jak je mnohdy vnímán, ale jako stále aktuální umělecký projev. Návštěvníci galerie Arcimboldo se o jeho aktuálnosti mohou přesvědčit do konce července.