
Theodor Pištěk vystavuje obrazy
„Theodor Pištěk je sice hvězdný malíř od Pána Boha, byl ale také automobilovým závodníkem a nebýt toho věčného zdržování malováním, měli bychom hvězdu Formule 1,“ cituje pozvánka k výstavě typografa Zdeňka Zieglera.
Pištěk se závoděním skončil v polovině sedmdesátých let, rychlá auta ale maloval dál. Jeho nápady se dostaly i do filmu, například pro horor Upír z Feratu (1981) navrhl démonický sportovní model.

Theodor Pištěk
„Pro normální obecenstvo je daleko zajímavější to, co se děje u filmu, než to, co se děje v malířském ateliéru. Nevadí mi to, protože když už jsem se malířstvím zabýval určitou dobu, tak si za tím také stojím.“
Theodor Pištěk
Výstava představuje Pištěkovu malířskou tvorbu od šedesátých let po současnost. K nejstarším dílům patří například Srpnové obrázky, jimiž reagoval v roce 1968 na okupaci Československa.
V nejnovějších obrazech vzdává mimo jiné poctu fyzikovi Stephenu Hawkingovi. „Zbožňuju vědu a miluju ji čím dál víc, protože jí čím dál méně rozumím. Tak se s tím snažím nějak vyrovnat,“ vysvětlil Pištěk.
Obrazy Theodora Pištěka jsou ve sbírkách řady galerií včetně té Národní. Mimo výtvarný ateliér přitom dosáhl úspěchu, o kterém sní asi každý v oboru. Jako jediný český kostýmní výtvarník obdržel Oscara, a to za film Amadeus v režii Miloše Formana. Na Oscara byl nominován i za další Formanův historický snímek Valmont, který adaptoval francouzský román Nebezpečné známosti.