
Rozhovor s Adamem Viktorou
Ačkoliv se jedná o žalmy, je překvapující, jak barevná a optimistická hudba to je.
Zelenka hýřil optimismem, není pravda, že to byl melancholický, zádumčivý člověk. V žalmech měl příležitost zhudebnit texty, které se jinde než v žalmech nevyskytují, a on se toho ujal s neuvěřitelným mistrovstvím, dokázal do nich dostat emoce, energii a také radost a žalmy také tak působí.
Tušíte, zda za Zelenkova života tyto žalmy zazněly?
Zcela jistě se hrály. Přesto dnes nastudovat a natáčet zásadní díla evropského baroka, která nikdo nezná, je neuvěřitelně dobrý pocit.
Zelenka napsal žalmů celkem čtyři cykly. Připravujete i ten poslední?
Nedochoval se bohužel kompletní, ale v příštím roce máme v plánu ho nastudovat a natočit na CD, stejně jako předchozí tři.
Kromě nahrávání se chystáte i na koncert Lužanské mše D dur Antonína Dvořáka, která byla v roce 2001 vaší první nahrávkou. Kterou z několika verzí této skladby uvedete?
Dvořák zkomponoval tuto mši pro vysvěcení nově postavené kaple na zámku v Lužanech na objednávku mecenáše a architekta Josefa Hlávky. Složil ji vlastně kapli na míru. Tehdy ji neveřejně provedlo 14 zpěváků za doprovodu pouze varhan. Tu jsme před šestnácti lety nahráli. O rok později než premiéra v Lužanech, v roce 1888, se konalo veřejné uvedení v Plzni. Církevní představitelé z nám dnes neznámého důvodu nedovolili provedení mše v kostele, muselo se konat v městském divadle, a z toho důvodu Dvořák upravil doprovod pro harmonium, violoncello a kontrabas. A to je verze, kterou provedeme v Praze. Pak existuje ještě jedna verze, pražská, tu Dvořák považoval za ideální.
Lužanská mše v podání Ensemble Inégal zazněla 4. května v pražském kostele Panny Marie pod řetězem. Zelenkovy skladby uvede soubor v květnu na festivalu Pražské jaro nebo v červnu na festivalu Concentus Moraviae.
Z koncertní uvedení druhého cyklu žalmů - Psalmi Vespertini ll - pořídila Česká televize v loňském roce záznam:

J. D. Zelenka: Psalmi Vespertini ll