Čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej vystavuje poprvé ve Vídni svá monumentální díla. Do Belvederu díky výstavě nazvané Translokace – transformace přenesl čínský chrám i téma, které v jeho tvorbě poslední dobou rezonuje, tedy uprchlictví a migrace.
Aj Wej-wej přemístil do Vídně uprchlíky i čínský chrám
Chrám předků obchodníků s čajem z doby dynastie Ming vystavěl Aj Wej-wej podle originální předlohy – a umístil ho do pavilonu, který reprezentoval Rakousko na světové výstavě Expo 58. Vytvořit dialog historie a místa mu prý trvalo roky.
Aktuální téma migrantů zpracoval v instalaci nazvané F Lotus. „F“ podle německého slova Flüchtlinge, tedy uprchlíci. Z tisíce použitých plovacích vest vytvořil dvě stovky lotosových květů. Ty umístil na hladinu barokního bazénu v belvederském parku.
Do Vídně přivezl i Zvěrokruh, který byl také vystaven před Národní galerií v Praze. Dvanáct bronzových hlav jako znamení čínského horoskopu je kopií plastik, které během opiových válek v roce 1860 zničila zahraniční vojska poblíž Pekingu. Jejich instalace je připomínkou spletitého vztahu umění, historie a politiky.
„Vše je umění – vše je politika,“ opakuje Aj Wej-wej i vídeňskou výstavou – do 20. listopadu.