Recenze: Marťanská one man show Matta Damona

„Jsem Mark Watney a stále ještě žiju.“ Tohle je leitmotiv Marťana, který tvůrci kultovních scifáren, jako je Vetřelec a Blade Runner, sluší a po nudném plkání v Prometheovi ho rehabilituje v žánru. ;crop;Tohle Ridley Scott potřeboval, aby dokázal, že na to pořád má. V českých kinech nechává Matta Damona bojovat o svůj život na Marsu od 1. října.

Je to nejopuštěnější člověk v galaxii, přestože o něm všichni vědí. Jenomže to k němu mají „jen“ nějakých dvě stě padesát milionů vesmírných kilometrů. Když se o sebe nedokáže postarat, záchranná mise je zbytečná. Jmenuje se Mark Watney, je jediným člověkem na Marsu – a (prozatím) je stále na živu. Když nepřijde na to, jak vypěstovat jídlo na planetě, kde nic neroste, zemře. Když koumáci z NASA nepřijdou na to, jak ho dostat domů, zemře. Když narve do skafandru maximum vůle, důvtipu, odvahy a optimismu (možná) přežije.

Survival drama, které nepotřebuje zachránit

Ridleymu Scottovi pomohl originální bestseller Andy Weira (první verze byla publikována na webu), transponovaný do scénáře, který potlačil deskripci a soustředil se na dynamické a dramatické pasáže. Navzdory stopáži tak máte pocit, že snímek jede, nemá hluchá místa, nefilozofuje, ale baví a navozuje očekávání, co se podělá příště a jak to Mark zmákne. To evokuje v žánru „survival drama“ nečekaný pocit, že tohle dobrodružství nemůže špatně dopadnout, a falešnou iluzi, že kolonizace Marsu bude zívačka.

Marťan
Zdroj: CinemArt

Dramaticky se tu dalo více přitlačit na pilu (i když operace à la Ronin je docela výživná) a Watneyova samota mohla být více stísňující a méně romantická. Ale to by Marťan ztratil svůj originální feeling a více by splynul s žánrovým standardem.

Ridley Scott to nevzdává

Celkovou atmosféru snímku, který je místy spíše „receptářem“, jak přežít, nežli dramatickým bojem o přežití, umocňuje vizuál, který kombinuje narudlé exteriéry jordánské pouště s CGI a podporuje přesný casting v čele s brilantním Mattem Damonem, který není žádný blbec, ale vynalézavý sympaťák. A vy mu i proto hodně rychle začnete fandit. Kontrastně ho rámují ustaraní hlavouni a experti z NASA, vedeni Jeffem Danielsem, jenž má někdy poblém se správným rozhodnutím nebo členy své posádky, třeba odpovědnou Jessicou Chastainovou či sympaťákem Michaelem Peñou.

Marťan, který přišel na necelých sto deset milionů dolarů, jede na vlně současných kvalitních sci-fi, jichž není mnoho, jako je Nolanův Interstellar nebo Cuarónova Gravitace. Je to podařená rodinná sci-fi, zábavná, inteligentní a profesionálně odvedená, neboť Ridley Scott evidentně ví, co chce i jak toho dosáhnout. Navíc vzkaz, který nám skrze astronauta Marka Watneye posílá, je inspirativní i pro pozemský život a zní: „I když jsem v hajzlu, nikdy to nevzdám.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
před 2 hhodinami

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
před 8 hhodinami

Minisérie Adolescent pomáhá dospět rodičům

Minisérie Adolescent o třináctiletém chlapci obviněném z vraždy spolužačky se zdá být víc než jen diváckým hitem. Britský premiér Keir Starmer mluví o nebezpečných mladých mužích sledujících internet, rodiče zjišťují, proč emoji červené pilulky ohrožuje jejich děti.
27. 3. 2025

Prahu miluju, říká Bill Skarsgård. Tentokrát v ní uváznul při natáčení V pasti

I do českých kin se chystá americký thriller V pasti s Anthony Hopkinsem a Billem Skarsgårdem v hlavních rolích. Remake argentinského snímku 4x4 tvůrci představili osobně i v Praze, producentsky se na něm podílel mimo jiné český filmař Petr Jákl.
27. 3. 2025

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025

Kvíz: Co víte o oscarovém filmu Amadeus?

Když se 25. března 1985 vyhlašovali v Los Angeles vítězové Oscarů, nejčastěji se ozval název filmu Amadeus. Životopisné drama o genialitou prokletém Wolfgangu Amadeu Mozartovi natočil někdejší představitel československé nové vlny, v té době už etablovaný hollywoodský filmař Miloš Forman. Ověřte si v kvízu, co o jeho oscarovém úspěchu víte.
25. 3. 2025

Antičtí bohové voněli po růžích a oleji, ukázal dánský výzkum

Antické sochy jsou dnes studená mramorová díla sněhově bílé barvy. Dobový vzhled se značně lišil. Ve starověkém Řecku a Římě byly často zdobené a namalované výraznými teplými barvami. Nový výzkum dánských vědců teď prokázal, že skulptury byly ještě živější – voněly.
25. 3. 2025
Načítání...