Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na Orlíku, investice na vodní cestě chystají i jiné státní firmy a města

Povodí Vltavy dokončilo první část modernizace lodního výtahu na Orlíku. Kolejová dráha je o 12 metrů delší a o tři metry vyšší, čímž se zvýšila možnost převozu plavidel v době špatných hydrologických podmínek. Modernizovat se bude i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí. Celková investice činí 93 milionů korun. Povodí rovněž prodlouží přístaviště v Týně nad Vltavou, chystá i vodní zdvihadlo na Orlíku, potvrdil generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. 

Plavební komora na vodním díle Kořensko v Neznašově na Českobudějovicku
Zdroj: ČTK Autor: Jan Homolka

Roste i zájem o Vltavskou vodní cestu na jihu Čech. Loni proplulo plavebními komorami v jižních Čechách 37 865 lidí, které přepravilo 9507 lodí. Letos v červenci padl rekord v počtu lodí, které propluly komorou v Hluboké nad Vltavou. Bylo to tisíc lodí a asi 16 tisíc lidí. „Každý rok máme nárůsty na Vltavské vodní cestě o desítky procent,“ řekl předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.

Povodí Vltavy pracuje na několika projektech. Hotová je první část prohloubení plavební dráhy pod vodním dílem Kořensko až o dva metry, další následuje po letošní plavební sezoně. Investice je 50 milionů korun.

„Je to zásadní věc, hotovo je 50 procent prací. Účelem je, aby při nepříznivých hydrologických podmínkách byly dostatečně zajištěny veškeré plavební hloubky. Po druhé etapě bude propojení orlické nádrže až do Českých Budějovic,“ řekl Kubala.

Další investice

V září začne Povodí Vltavy rozšiřovat přístaviště v Týně nad Vltavou, kde se kapacita zvýší na 24 plavidel a jednu výletní loď. Do konce roku pak začne podnik stavět 255 metrů dlouhou přístavní hranu v Českých Budějovicích, práce potrvají do příštího podzimu. Povodí Vltavy dokončuje i analýzu budoucího lodního zdvihadla na Orlíku. V letech 2024 a 2025 prodlouží podnik plavební komoru Kamýk o 15 metrů.

Investice dělají i jiné státní firmy a města. České Budějovice vybudovaly v řece osm nových mol, Ředitelství vodních cest (ŘVC) pak vypouštění odpadních vod z lodí v přístavu Hluboká a chystá tam čerpací stanice pohonných hmot. Letos začne také stavět čtyři nová přístaviště Davle, Klecánky, Kamýk a Štěchovice, jak řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

V roce 2022 vybuduje ŘVC zdvižnou část železného mostu v Týně nad Vltavou, který je nízký a brání splavnění Vltavy. Bude možné ho částečně zdvihnout. Projedou tam poté i parníky, podjezdová výška pro lodě bude 5,25 metru. „Jde o to, aby mohla projet plavidla, zejména pro osobní přepravu, řešíme poslední detaily. Jeho zdvižení (mostu) umožní přepravu velkých osobních a výletních lodí z Budějovic až na Orlík,“ řekl Fojtů.

ŘVC připravuje i lodní zdvihadlo Slapy, aby se dalo doplout s loděmi vážícími až tři sta tun z Budějovic do Prahy. Práce začnou v roce 2023. Za posledních deset let splavnilo ŘVC 33 kilometrů vodní cesty.