Velké lodě doplují až do Prahy, mosty budou vyšší, aby se pod ně vešly

8 minut
Události v regionech: Mnohem větší lodě než dosud doplují až do Prahy
Zdroj: ČT24

I když se v Praze na Vltavě občas objevují i větší kajutové lodě, stále existuje na dolním toku nejdelší české řeky mnoho omezení. Ředitelství vodních cest slibuje, že se to změní. Je ovšem potřeba přestavět dvě zdymadla, devět mostů a také jednu lávku pro pěší a zároveň prohloubit koryto řeky.

Plavba z Prahy do Mělníka nebo opačným směrem je většinou výsadou posádek nákladních lodí. Velké osobní lodi tudy plují jen občas a bývá to náročná cesta. U nejnižších mostů na trase se musí odstrojit horní paluba včetně laviček. „Kapitán si musí kolikrát lehnout, aby most podjel,“ popsal obtíže Jan Hamza z Pražské paroplavební společnosti.

I pro kapitány nákladních lodí je plavba mezi Mělníkem a Prahou obtížná. Například hned do hořínského zdymadla bezprostředně nad Mělníkem je třeba vplouvat se spuštěnou kabinou, aby loď proplula kamennou branou plavební komory. Když je ale kabina dole, je podle kapitána nákladní lodi Václava Prokeše při plavbě s větší vanou špatně vidět dopředu.

Ředitelství vodních cest má nyní půldruhé miliardy na to, aby plavbu po dolní Vltavě usnadnilo lodím, které tudy už dnes jezdí, a otevřelo ji i větším plavidlům. Podle zástupce ředitels ŘVC Jana Bukovského bude konkrétně u hořínské plavební komory potřeba přestavit vjezd. „Bude rozebrán, kamenné zdivo bude očíslováno a místo něj se namontuje zvedací ocelový most,“ popsal.

Úprav se dočkají i další místa na trase, zejména mosty. Jejich podjezdová výška by měla činit nejméně sedm metrů. Většinou půjde o zvýšení mostů, tři potom budou zvedací. Úpravy se dotknou i jednoho železničního mostu. 

Usnadní se cesta nákladním lodím a otevře se pro velké kajutové výletní lodi. Z německých přístavů jich jezdí do Čech dvacet, ale polovina z nich se zatím nemůže vydat na Vltavu. Podle ředitele Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže je přitom trávení dovolené na říčních lodích stále populárnější. „Pokud se Praha stane jedním z cílů říčních plavidel, bude to jenom přínos,“ ujistil.

Problémy také na Labi – u hranic i v Přelouči

Jenomže nízké mosty na Vltavě jsou pouze částí problému. Překážku pro plavbu z Německa do Prahy představuje také Labe pod Ústím. Dlouholeté politické spory o stavbu jezu v Děčíně dodnes nic nepřinesly, a tak bývá řeka v létě často nesplavná. „To je důvod, proč tady nejsou žádná plavidla – plavba tam stojí,“ podotkl bývalý dlouholetý ředitel závodu Dolní Labe v rámci Povodí Labe Jindřich Zídek.

V Roudnici dnes proplulo pět malých osobních lodí a osobní loď Florentina, která plula do Litoměřic. Jinak je tady úplně prázdno. V minulosti se proplavilo za den 50 plavidel.
Jindřich Zídek
bývalý ředitel závodu Dolní Labe v Povodí Labe

Na Labi je navíc ještě jedno problematické místo, kolem kterého se rovněž točí vleklý politický spor. Lodě se nedostanou kolem Přelouče. „Jenom to v Přelouči prohrábnou a už bychom mohli dělat výlety dál,“ míní přitom Václav Polák, který je kapitánem výletní lodi Arnošt z Pardubic.

Toto sedmadvacetimetrové plavidlo je dnes svrchovaným pánem středního toku Labe – nic, co by se mu velikostí alespoň blížilo, poblíž nepluje. Přeloučská mělčina to totiž neumožňuje. A to navzdory tomu, že splavnění Labe nad Přelouč je podmínkou k tomu, aby se mohlo alespoň uvažovat o politickém evergreenu posledních let – průplavu Dunaj–Odra–Labe. Ten by měl začínat až v Pardubicích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
Právě teď

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 42 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 52 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...