Velké lodě doplují až do Prahy, mosty budou vyšší, aby se pod ně vešly

8 minut
Události v regionech: Mnohem větší lodě než dosud doplují až do Prahy
Zdroj: ČT24

I když se v Praze na Vltavě občas objevují i větší kajutové lodě, stále existuje na dolním toku nejdelší české řeky mnoho omezení. Ředitelství vodních cest slibuje, že se to změní. Je ovšem potřeba přestavět dvě zdymadla, devět mostů a také jednu lávku pro pěší a zároveň prohloubit koryto řeky.

Plavba z Prahy do Mělníka nebo opačným směrem je většinou výsadou posádek nákladních lodí. Velké osobní lodi tudy plují jen občas a bývá to náročná cesta. U nejnižších mostů na trase se musí odstrojit horní paluba včetně laviček. „Kapitán si musí kolikrát lehnout, aby most podjel,“ popsal obtíže Jan Hamza z Pražské paroplavební společnosti.

I pro kapitány nákladních lodí je plavba mezi Mělníkem a Prahou obtížná. Například hned do hořínského zdymadla bezprostředně nad Mělníkem je třeba vplouvat se spuštěnou kabinou, aby loď proplula kamennou branou plavební komory. Když je ale kabina dole, je podle kapitána nákladní lodi Václava Prokeše při plavbě s větší vanou špatně vidět dopředu.

Ředitelství vodních cest má nyní půldruhé miliardy na to, aby plavbu po dolní Vltavě usnadnilo lodím, které tudy už dnes jezdí, a otevřelo ji i větším plavidlům. Podle zástupce ředitels ŘVC Jana Bukovského bude konkrétně u hořínské plavební komory potřeba přestavit vjezd. „Bude rozebrán, kamenné zdivo bude očíslováno a místo něj se namontuje zvedací ocelový most,“ popsal.

Úprav se dočkají i další místa na trase, zejména mosty. Jejich podjezdová výška by měla činit nejméně sedm metrů. Většinou půjde o zvýšení mostů, tři potom budou zvedací. Úpravy se dotknou i jednoho železničního mostu. 

Usnadní se cesta nákladním lodím a otevře se pro velké kajutové výletní lodi. Z německých přístavů jich jezdí do Čech dvacet, ale polovina z nich se zatím nemůže vydat na Vltavu. Podle ředitele Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže je přitom trávení dovolené na říčních lodích stále populárnější. „Pokud se Praha stane jedním z cílů říčních plavidel, bude to jenom přínos,“ ujistil.

Problémy také na Labi – u hranic i v Přelouči

Jenomže nízké mosty na Vltavě jsou pouze částí problému. Překážku pro plavbu z Německa do Prahy představuje také Labe pod Ústím. Dlouholeté politické spory o stavbu jezu v Děčíně dodnes nic nepřinesly, a tak bývá řeka v létě často nesplavná. „To je důvod, proč tady nejsou žádná plavidla – plavba tam stojí,“ podotkl bývalý dlouholetý ředitel závodu Dolní Labe v rámci Povodí Labe Jindřich Zídek.

V Roudnici dnes proplulo pět malých osobních lodí a osobní loď Florentina, která plula do Litoměřic. Jinak je tady úplně prázdno. V minulosti se proplavilo za den 50 plavidel.
Jindřich Zídek
bývalý ředitel závodu Dolní Labe v Povodí Labe

Na Labi je navíc ještě jedno problematické místo, kolem kterého se rovněž točí vleklý politický spor. Lodě se nedostanou kolem Přelouče. „Jenom to v Přelouči prohrábnou a už bychom mohli dělat výlety dál,“ míní přitom Václav Polák, který je kapitánem výletní lodi Arnošt z Pardubic.

Toto sedmadvacetimetrové plavidlo je dnes svrchovaným pánem středního toku Labe – nic, co by se mu velikostí alespoň blížilo, poblíž nepluje. Přeloučská mělčina to totiž neumožňuje. A to navzdory tomu, že splavnění Labe nad Přelouč je podmínkou k tomu, aby se mohlo alespoň uvažovat o politickém evergreenu posledních let – průplavu Dunaj–Odra–Labe. Ten by měl začínat až v Pardubicích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 7 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 8 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...