Pravidla provozu neplatí jen na silnicích. Ve vodě se týkají lodí, ale i plavců

10 minut
Studio 6: Pravidla pro rekreační plavbu
Zdroj: ČT24

Kdo přechází ulici, ví, že mu hrozí nebezpečí. Stačí jediná chyba jeho samého nebo přijíždějícího řidiče a následky mohou být vážné, ne-li tragické. Když se ale jde člověk koupat, je to podobné. V Česku rychle přibývá malých plavidel a některé řeky a přehrady se jen s malou nadsázkou proměnily v tekuté dálnice. Pravidla provozu na nich platí jak pro vůdce plavidel, tak i pro lidi, kteří se jen koupou.

Loni v létě se na Orlické přehradě stala tragická nehoda – vodní skútr se střetl s pramicí, na které zahynula mladá žena. Soud s řidičem skútru nyní dospěl k nepravomocnému rozsudku, jedním z důkazů bylo odborné stanovisko plavební správy, podle kterého porušil řidič skútru pravidla plavebního provozu, protože měl dát přednost loďce, na níž dívka se svým přítelem byla.

Pravidla, která neplatí jen pro lidi s kapitánským průkazem, jsou přitom stále důležitější, protože na českých řekách či přehradách neustále přibývá lodí. „V této chvíli máme v rejstříku 16 500 malých rekreačních plavidel,“ upozornila ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. „Nepochybně to není úplně málo, ale není v moci SPS tento počet plavidel nějakým způsobem regulovat,“ dodala. Plavební správa musí zaregistrovat každé plavidlo, které splní technické požadavky.

Také počet vydaných průkazů vůdců malých plavidel roste. Loni se zvýšil oproti předchozím rokům až o 30 procent. Podle Kláry Němcové je to důsledek jak splavňování nových úseků vodních cest, připomněla například nedávné splavnění střední Vltavy z Českých Budějovic až na Orlík, tak i uvolnění pravidel, díky kterému je možné vyplout i na místa, kam se dříve s motorovými čluny či skútry nesmělo.

Pravidla pro lodě i pro plavce

K nejdůležitějším pravidlům patří omezení rychlosti ve vzdálenosti do 50 metrů od břehu na 10 km/h, respektive je nutná plavba ve výtlaku. Omezení rychlosti platí na přehradách také v oblastech určených ke koupání. Podle vyhlášky o pravidlech plavebního provozu je třeba, aby byly oblasti pro koupání vyznačené. V celém Česku jich je celkem 25, hlavně na Slapské a Orlické přehradě, dvě jsou pak na Vranově a pět jich je také na Brněnské přehradě.

Právě na Brněnské přehradě platí i další výrazná omezení pro lodě, která by měla jejich počet výrazně regulovat. Na mnoha dalších přehradách však žádná taková omezení neplatí, proto by se měli mít na pozoru plavci. Vzhledem k růstu počtu malých plavidel se hlavně z vltavských nádrží začínají stávat takřka tekuté dálnice.

Výletní loď Malše a malá plavidla pod hněvkovickou přehradou
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Pravidla plavebního provozu totiž neplatí jen pro kapitány, ale i pro plavce. „Základní pravidlo je nekřížit dráhu přibližujícího se plavidla,“ zdůraznila ředitelka plavební správy. Podle vedoucího poříční policie Slapy Václava Robka to znamená, že by se plavci neměli dostat mimo pás 50 metrů od břehu, kde je omezená rychlost (mimo přehrady je „bezpečná“ oblast pouze do 25 metrů od břehu). Ve větší vzdálenosti riskují, že je neúmyslně někdo srazí.

„Skútrař v té rychlosti plavce ani nevidí. Když jsou malé vlny, tak ho přehlédne i velká loď,“ varoval Václav Robek.

Ti, kdo se rozhodnou plavat dále od břehu a opustí plochu určenou ke koupání, by proto měli zajistit, aby byli dobře viditelní. Ačkoli to není povinné, doporučuje Klára Němcová přinejmenším použít barevnou čepičku nebo se označit plovákem, lepší však je mít u sebe doprovodnou loďku.

Průkaz i pro šestnáctileté

Velkou část odpovědnosti však nesou ti, kdo řídí plavidlo, jejich znalosti ostatně stát ověřuje jejich přezkoušením před vydáním kapitánského průkazu. Zkoušky musí absolvovat i držitelé průkazů kategorií M20 a S20 pro motorová plavidla, resp. plachetnice s výkonem do 20 kW, které mohou získat již šestnáctiletí. „Je to běžné ve všech evropských státech,“ upozornila Němcová.

Podle Václava Robka se však vůdci plavidel stejně někdy chovají, jako by pravidla neznali. „Skútraři i velké lodi nám zajíždějí v plné rychlosti do zátok, kde ničí lodě tím, že udělají velké vlny,“ poukázal vedoucí slapské poříční policie.

8 minut
Studio 6: Pravidla pro rekreační plavbu, 2. část
Zdroj: ČT24

Ke kormidlu motorového plavidla ovšem mohou usednout i lidé, kteří žádný průkaz nemají a zkoušky neabsolvovali. Je to možné jednak u lodí s výkonem do 4 kW a hmotností menší než tisíc kilogramů, ale i u větších plavidel z půjčoven. Ty však samy o sobě musí mít řadu povolení od plavební správy. Pro jejich lodě pak platí omezení.

„Pokud půjčují plavidla osobám, které nejsou držiteli průkazu, pak je omezená rychlost těchto plavidel na 15 km/h a jsou tam povinnosti provozovatele seznámit osobu, která si plavidlo půjčuje, se základními pravidly plavebního provozu. Půjčovna má také vždy vymezen úsek, ve kterém může plavidla půjčovat, a seznam plavidel, která může půjčovat,“ shrnula ředitelka Státní plavební správy.

Stejně jako na silnici dbají na dodržování pravidel na vodních tocích zejména policisté. Ti mají specializované říční útvary, kontrolovat vůdce plavidel však mohou všichni policisté. Při kontrole se zabývají jak kapitánem a dodržováním pravidel, tak samotnou lodí a její technickou způsobilostí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
před 8 hhodinami

Závěry vyšetřování nehody na přejezdu ve Stráži nad Nisou se liší i po dvou letech

Srážka vlaku s nákladním autem ve Stráži nad Nisou před dvěma lety zranila dvacet jedna lidí a způsobila škodu téměř šest milionů korun. Vyšetřování příčiny nehody stále není u konce. Drážní inspekce došla k závěru, že za nehodu může řidič, protože vjel na koleje, přestože blikala červená. Naopak policie tvrdí, že červená neblikala a že řidič za nehodu nemůže. Ani na veřejně přístupném záznamu není vidět, že by výstražná světla svítila.
před 9 hhodinami

Výbava pro prvňáka vyjde letos rodiče zhruba na pět tisíc korun

Aktovka, výtvarné potřeby, přezůvky, sešity. Rodiče letos za výbavu pro prvňáka zaplatí zhruba pět tisíc korun. Vyplývá to z vyjádření prodejců i výpočtu České televize. Podle oslovených obchodníků by si rodiče mohli připlatit za některé aktovky. Ceny výtvarných a papírenských potřeb zůstaly srovnatelné s těmi loňskými.
před 17 hhodinami

V obcích na Šumavě se několikrát objevili vlci

Už čtyřikrát tento týden potkali lidé vlky přímo v šumavských obcích nebo jejich těsné blízkosti. Naposledy přímo u návštěvnického centra v Srní, které proto bude minimálně do neděle uzavřené. Pracovníci národního parku se pokoušejí vlka pomocí fotopastí vypátrat a následně odchytit.
před 20 hhodinami

Útulny v lesích pomáhají turistům, někteří je ale zneužívají k táboření

Nouzové úkryty v lesích, takzvané útulny, pomáhají po celém Česku turistům na cestách. Můžou se v nich schovat před bouřkou, případně jednu noc i přespat. Někteří lidé si tam však podle lesníků plánují dovolenou a přímo mezi stromy rozdělávají taky oheň. Za takové chování však hrozí pokuta až patnáct tisíc korun a lesníci avizují, že zejména v období horkého a suchého počasí, kdy roste riziko požárů, budou kontroly výrazně častější. Útulny přitom vznikly jako nekomerční zázemí pro unavené turisty, kteří potřebují odpočinek na cestě.
před 20 hhodinami

Ministerstvo uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení

Ministerstvo pro místní rozvoj znovu uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení. Nově mohou v těchto bytech žít všichni, kteří nepatří mezi čtyřicet procent nejbohatších. Resort tím chce motivovat obce, aby více žádaly o dotace z evropských fondů. Od roku 2021 se o peníze z nového Integrovaného regionálního operačního programu přihlásilo asi 120 projektů, díky nimž má vzniknout bezmála devět set nových bytů.
před 20 hhodinami

Výlety i deskové hry. Roste zájem o příměstské tábory mezi seniory

Příměstské tábory jsou oblíbené nejen u dětí, ale také seniorů. V posledních letech táborů pro seniory přibývá a je o ně zájem, jak České televizi potvrdili oslovení organizátoři. Na některých místech také kvůli vyšší poptávce navýší kapacitu. Hlásí se hlavně seniorky, které oceňují pestrý program od výletů až po besedy a také společně strávený čas.
před 21 hhodinami

Hluk, prach, bláto. Stavby silnic a dálnic zatěžují okolní obce

Stavba Pražského okruhu u Běchovic postupuje. Než bude zhruba dvanáctikilometrový úsek navazující na dálnici D1 dokončený, představuje dočasnou zátěž pro okolí. Starostové východních částí Prahy řeší stížnosti obyvatel, například na znečištěné silnice nebo hluk a vibrace. Ředitelství silnic a dálnic i firmy tvrdí, že se snaží dopady minimalizovat. Práce na silnicích přináší řadu problémů i obyvatelům mimo Prahu.
před 23 hhodinami
Načítání...