Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v květnu kvůli koronavirové krizi meziročně snížil o 52,3 procenta na 581 161 vozů. Pokles nicméně zpomalil z rekordních 76,3 procenta v předchozím měsíci, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Prodej aut v EU v květnu propadl o více než polovinu. Oproti předchozímu měsíci ale pokles zpomalil
V období od ledna do května prodej aut v EU meziročně klesl o 41,5 procenta na 3,33 milionu vozů. Všechny členské země EU vykázaly v tomto období pokles o více než dvacet procent.
Zemí nejvíce zasaženou dopady opatření proti šíření koronaviru bylo v květnu Španělsko, kde prodej klesl o 73 procent. Pokles ve Francii, Itálii a Německu dosáhl asi 50 procent.
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v květnu meziročně snížil o 44,4 procenta na 13 385 vozů. V období od ledna do května prodej meziročně klesl o 30,3 procenta na 74 258 vozů.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v květnu prodej v zemích EU meziročně klesl o polovinu na 30 372 vozů. Podíl této značky na unijním trhu ale vzrostl na 5,2 procenta z pěti procent před rokem.
Podle experta na automobilový trh ze společnosti EY Petra Knapa se žádné oživení nekoná, a to ani na trzích, kde byly autosalony otevřené celý květen.
Například Německo hlásí propad o polovinu. Prodej se nezvyšuje ani přesto, že výrobci teď dávají velkou podporu do odbytu skladových aut. Automobilky PSA, Renault či Volkswagen už za pouhých pět měsíců od začátku roku ztratily odbyt jedné standardní továrny s roční produkcí tři sta tisíc vozů.
Až děsivá je podle Knapa situace ve Velké Británii, kde dvacet tisíc prodaných aut za květen odpovídá běžnému prodeji za dva až tři dny. „Pokud nebude v červnu nějaký zázrak a léto bude předpokládaně pomalé, tak za celý rok můžeme opravdu očekávat pokles kolem 25 až 30 procent. A to budeme ještě rádi,“ podotkl Knap.