Germanwings ruší spoje, posádky prý odmítají letět

Berlín - Německé nízkonákladové aerolinky Germanwings zrušily večer několik letů, mimo jiné do Milána, Curychu nebo Londýna. Podle všeho to souvisí s tragédií letu 4U9525 ve francouzských Alpách - někteří piloti totiž odmítají nastoupit do služby, protože havarovaný Airbus A320 měl před startem technické problémy. Germanwings za sebou mají nejhorší den ve své historii. Vznikly na konci devadesátých let a dnešní nehoda je jejich první. Už pár měsíců se přitom plánovalo, že letos na podzim Germanwings projdou změnou názvu i strategie.

Na berlínském letišti Tegel byly zrušeny lety do Norimberku, Kolína nad Rýnem/Bonnu, Londýna, Düsseldorfu, Kodaně a Stuttgartu, další lety společnosti Germanwings byly zrušeny z Kolína nebo Düsseldorfu. Neuskutečnily se ani plánované lety do Paříže, Hamburku, Madridu a Stockholmu. Podle agentury ANSA bylo celkem zrušeno kolem 30 letů, protože členové posádek odmítli letět, a posádky jsou tak nekompletní. Spiegel Online uvedl, že někteří piloti odmítají nastoupit do služby zjevně kvůli skutečnosti, že havarovaný letoun byl v pondělí v Düsseldorfu na několik hodin odstaven kvůli technickému problému na dvířkách příďového podvozku. Lufthansa však tvrdí, že problém byl už v pondělí dopoledne odstraněn. Šéf Germanwings Thomas Winkelmann v rozhovoru pro německou televizi ZDF zdůraznil, že o žádných uvedených  technických problémech stroje nic neví - prý šlo o obvyklou údržbu. Ta s nehodou nemá nic společného ani podle šéfa Lufthansy Carstena Spohra.

Společnost Germanwings důvod zrušení letů neuvedla, později ale potvrdila, že posádky odmítly nastoupit, protože podle svých slov nebyly způsobilé k letu. „Máme samozřejmě pochppení pro to, že se na to členové posádek v takový den necítili,“ uvedl Winkelmann v rozhovoru pro ZDF.

Letiště v Düsseldorfu připravilo provizorní lůžka pro pasažéry zrušených letů, aby jim umožnilo na letišti přenocovat. Zatím není jasné, zda je cestující využijí, či zda jim společnost zaplatí ubytování v hotelu. Germanwings podle Winkelmanna plánuje zvláštní let do jižní Francie pro pozůstalé po obětech tragédie.

Trosky letu 4U 9525
Zdroj: ČT24

Germanwings - nízkonákladová dcera Lufthansy

Společnost byla založena v roce 1997 jako nízkonákladová odnož německé firmy Eurowings. V říjnu roku 2002 se přejmenovala na Germanwings. V roce 2008 se krátce mluvilo o jejím sloučení s dalšími nízkonákladovými aerolinkami TUIfly a Condor. Z plánů však rychle sešlo a namísto toho byla firma kompletně prodána Lufthanse.

Od roku 2009 jsou Germanwings dceřinou společností Lufthansy a fungují jako nízkonákladová verze mateřských aerolinek. Germanwings obsluhují všechny lety Lufthansy mimo letiště v Mnichově a Frankfurtu. Jejich hlavními uzly jsou Kolín/Bonn, Stuttgart, Hamburk, Berlín Tegel a Düsseldorf. K dalším patří aeroporty v Hannoveru a Dortmundu.

Stroje Germanwings létají do celého světa

Flotila Germanwings čítala podle nejnovějších údajů 81 strojů, jejichž průměrný věk je 9,2 roku (stroj, který havaroval v jižní Francii, sloužil 24 let). Nejčastěji jde o Airbus A319, Airbus A320 a Bombardier CRJ900. Letouny vyrážejí celkem do 86 destinací po celém světě. A to včetně Prahy, kam začaly létat v roce 2003. „Do Prahy létá 26 spojů Germanwings týdně. Jde o tradičního dopravce,“ uvedla mluvčí Letiště Václava Havla Praha Marika Janoušková.

V roce 2013 aerolinky přepravily na 16 milionů cestujících (průměrně tedy skoro 44 000 lidí denně). V tomto roce navíc byly mezinárodním leteckým časopisem Air Transport News nominovány mezi nejlepší low-cost společnosti světa. Výsledky soutěže byly oznámeny včera a nakonec v ní zvítězily španělské Vueling.

Germanwings
Zdroj: ČTK/AP/Oliver Berg

Letos by aerolinky měly projít proměnou – jejich název se vrátí ke kořenům, tedy na Eurowings. Jejich prostřednictvím chce Lufthansa nabízet až o 40 procent levnější letenky, mimo jiné do Ameriky, Afriky nebo na ostrovy v Indickém oceánu.

V poslední době se přitom v souvislosti s Germanwings mluvilo hlavně o stávkách. Třeba v polovině února aerolinky zrušily v důsledku stávky pilotů třetinu ze zhruba 900 letů. Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit (VC) ji vyhlásil kvůli sporu o důchodový program. K loňskému březnu společnost zaměstnávala přes dvě tisícovky lidí.

Ti, kteří létají pravidelně, se budou asi více zajímat s kým poletí

Změní díky této tragedii lidé nyní plány svých letních dovolených? Jak uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež, reakce lidí nejsou tak rychlé, jak by se na první pohled mohlo zdát. „Letecká nehoda vždy sebou nese zvýšení obavy, na druhou stranu si lidé uvědomují, že často se stáváme rukojmí těch, kteří nás někam přepravují, ať už jde o vlaky, autobusy nebo letadla. A těch nehod, i když se zdá, že jsou stále častější, tak jich v poměru k tomu, kolik lidí létá, zas není tolik,“ říká.  

Dopad, který toto neštěstí zanechá v letošní sezoně, se tak očekává především u lidí, kteří  nelétají pravidelně. Tedy u těch, kteří se chystají na svou první leteckou dovolenou ve svém životě. Nebo těch lidí, kteří se obecně bojí létat. „Ti možná zváží, zda vymění letecký zájezd za jiný s vlastní nebo autobusovou dopravou,“ míní Papež.

Papež také potvrzuje fakt, že se lidé stále, kteří létají pravidelně více zajímají o to, s kým letí a jakým letadlem. Na druhou stranu ale dodává, že ti, kteří létají na dovolenou last minute, tak se často ani neptají, „v kolik hodin letí, natož aby se ptali s kým.“ Více se podle Papeže budou i v budocnu zajímat o to, zda se letecká společnost nechystá stávkovat, protože to jim následně komplikuje jejich cestovní plány.

Odbavení na letišti
Zdroj: ČT24

Dopady na nízkonákladové lety nelze nicméně v této chvíli vyloučit. Většina letních dovolených probíhá právě skrze tyto charterové dopravce. Papež si ale nemyslí, že to lidé budou takhle rozdělovat, podle něho totiž většina trhu není tímto způsobem informována. Potvrdil však, že lidé, kteří létají pravidelně, svojí pozornost ještě zvýší.

Stejně tak míní, že smutné události začátku letošního roku, Paříž, Tunis a nyní pád letadla, letošní turistickou sezónu zřejmě výrazně ovlivní. „Těch neštěstí a tragických událostí je příliš mnoho, a lidé se začínají strachovat. Strach je sice součástí našeho života, a měli bychom si na to zvykat, ale na druhou stranu, lidé daleko více zvažují, zda není lepší jet někam na chalupu nebo autem. Ale věřím, že lidé paniku překonají a budou cestovat na dovolenou jako dříve,“ dodává Papež.

Airbus A320

Francouzský výrobce dopravních letadel Airbus dodal na trh už 9000 strojů – skoro polovina z nich je právě typu A320, který se dnes zřítil ve francouzských Alpách. Tyto stroje jsou jedny z nejpoužívanějších dopravních letounů vůbec. V závislosti na uspořádání sedadel může v Airbusu A320 letět od 150 do 190 cestujících.

O prvenství v počtu vyrobených letadel se Airbus každým rokem pere se svým největším konkurentem, americkým Boeingem. Podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy se poměr značek Airbus a Boeing ve flotilách evropských dopravců drží na úrovni zhruba 60 : 40.

„A320 je populární z toho důvodu, že se vyrábí v Evropě a evropské země podporují evropské výrobky. Ale Airbus je stejně dobrý jako Boeing,“ říká pilot Vladimír Peroutka.

Airbus A320 poprvé odstartoval s pasažéry v roce 1988 pod hlavičkou Air France. Teď jich jsou každý den ve vzduchu 2000 až 3000 a létají doslova po celém světě. Ještě donedávna měly Airbusy A320 ve své flotile i České aerolinie. Před pár měsíci se jich ale kvůli škrtům zbavily. Čeští piloti se tak přesunuli do kokpitů jiných společností, mezi nimi i Germanwings.

Vydáno pod