Ostravská Škoda Vagonka se rozroste na dvojnásobek. Bude to stát miliardu, přibere 450 zaměstnanců

Skupina Škoda Transportation investuje v následujících dvou letech do své ostravské dceřiné firmy Škoda Vagonka miliardu korun. V projektu Nová Vagonka postaví novou lakovnu za 300 milionů korun, obráběcí centrum za sto milionů či dvě výrobní linky za 200 milionů korun. Prostory firmy se mají rozrůst na dvojnásobek a navýší se i počet zaměstnanců ze 450 na 900.

„Nazýváme to Novou Vagonkou, protože firmu v podstatě zdvojnásobujeme. Škoda Transportation a Škoda Vagonka uzavřely řadu kontraktů, které musíme kapacitně zvládnout, a když jsme to počítali přes peníze, přes kapacity, přes plochy, tak jsme dospěli k tomu, že firmu musíme zdvojnásobit,“ řekl předseda představenstva Škody Vagonky Martin Bednarz.

Firma v konsorciu se Siemensem v Ostravě montuje vlaky z projektu 50 vozů pro České dráhy a také první z pěti patrových vozů pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm. Vyrábět tam budou také nízkopodlažní vozy pro Lotyšsko z kontraktu za šest miliard i vozy pro varšavské metro ze zakázky za téměř osm miliard korun.

„Pod novým vlastníkem, skupinou PPF se nám skutečně daří, jen v roce 2019 jsme podepsali zakázky za 45 miliard korun,“ uvedl předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Momentálně jsou provozy firmy Škoda Vagonka na ploše 30 tisíc metrů čtverečních. Cílový stav má být 60 tisíc metrů čtverečních. „Některé pozemky kupujeme, některé si pronajímáme,“ řekl Bednarz.

Posily potřebuje firma pro všechny pracovní pozice

Největší investicí má být nová lakovna za tři sta milionů. „Další z velkých investic bude obráběcí portálové centrum, které bude stát v nedaleké hale ve Vítkovicích. Bude moci obrábět až skoro čtyřicet metrů dlouhé obrobky našich hliníkových skříní,“ řekl Bednarz.

Investice mají výrazně zvýšit výkonnost. Dnes firma podle Bednarze vyrobí jeden svařenec hrubé hliníkové stavby za pět dní. „Za jeden a půl roku budeme na maximální výkonnosti, kdy každý den vyexpedujeme jednu hrubou hliníkovou stavbu,“ uvedl.

Zdvojnásobení počtu zaměstnanců se bude týkat všech pozic. Firma nabere celkem 450 nových zaměstnanců v profesích od konstruktérů přes výrobní dělníky, zejména svářeče, lakýrníky, až po softwaráře v rámci dceřiné společnosti Škoda Digital.

Zatím jsme přijali během dvou měsíců asi stovku lidí. Zabýváme se i rekvalifikacemi. Zaměřujeme se primárně na český trh, nicméně pracovní agentury, se kterými spolupracujeme, nabízí i pracovníky z Polska a Slovenska.
Martin Bednarz
předseda představenstva firmy Škoda Vagonka

Škoda Vagonka vyrábí elektrické vlaky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy nebo osobní přípojné vozy. Společnost je přímým pokračovatelem 120 let dlouhé tradice výroby osobních kolejových vozidel ve Studénce.

Do Ostravy se výroba přestěhovala v roce 2001. V roce 2005 firmu ovládla Škoda Transportation, která je od roku 2018 součástí skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...