Ceny nových aut v Česku rostou. Zdražují osobní vozy napříč výrobci, současně je na trhu také méně modelů od všech značek. V porovnání se začátkem roku až o třetinu. Projevuje se už zavedení nových emisních norem, které platí od prvního září. Ty začínají negativně ovlivňovat i prodeje aut.
Aut je na trhu méně a jsou dražší, projevují se i nové emisní normy
„Výrobní závody musely zareagovat na nové emisní normy, tudíž to mělo za následek to, že se zpozdily dodávky vozů zákazníkům někdy až o tři měsíce,“ vysvětluje komplikace, které nyní dodavatelé aut řeší, vedoucí marketingu Autocentrum Barth Miroslav Vraný. V jeho provozovnách zastupují devět různých značek – Škoda, Volkswagen, Seat, Kia, Peugeot, Citroën a Opel. Ročně tady prodají kolem šesti tisíc aut.
Těm, kteří v současnosti chtějí auto dostat rychleji, musejí nabídnout třeba jiný model nebo značku. A takový stav očekávají minimálně do konce roku.
Společně s nabídkou se mění také ceny. Zdražují především nejlevnější vozy v základní nabídce. V průměru je to až o deset tisíc korun. Naopak ale klesly ceny u nejdražších variant vozů. Od ledna je to až o dvacet tisíc.
„Automobilky teď budou mít poměrně složitou situaci prosadit se na trhu a poptávka může trochu poklesnout. Protože je tady solidní nabídka zánovních aut,“ konstatuje vedoucí pro automobilový sektor EY Petr Knap. „Už dnes jsme o půl procenta pod celkovými čísly loňského roku, ale očekáváme, že ten trend už nebude tak rapidně klesat, ale loňských čísel určitě nedosáhneme,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Přibližně tři čtvrtiny nových aut v Česku kupují firmy. A obvykle je vyměňují zhruba každé čtyři roky, jako ve společnosti O2. „Máme dlouhodobou smlouvu s naším partnerem a i tím, že odebíráme dva nebo tři modely jedné značky, tak tento problém nijak nevnímáme,“ říká mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
Auta z desítky nejprodávanějších osobních vozů na českém trhu se pak od sebe cenově výrazně liší. V průměru se ale částka, kterou kupující zaplatí za nejvyhledávanější vozy pohybuje kolem čtyřistapadesáti tisíc korun.
Jedničkou je Škoda
Z nejčerstvějších statistik Svazu dovozců automobilů každopádně plyne, že prodeje osobních aut klesly za deset měsíců roku meziročně o 0,53 procenta na 227 488 vozů. V samotném říjnu se prodej snížil o 15 procent.
První je značka Škoda se 72 646 registrovanými osobními vozy, následují Volkswagen s prodejem 21 556 aut a Hyundai, který dodal zákazníkům 17 708 osobních vozů. Na dalších místech jsou značky Dacia, Ford, Peugeot, Kia, Renault, Toyota a Citroën.
Nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia, kterou si pořídilo 22 741 zákazníků, následuje Škoda Fabia s 18 227 prodanými kusy a Rapid s prodejem 12 544 aut. Na dalších místech jsou Hyundai i30 a Škoda Superb. Z hlediska paliva vede benzin s 67 procenty, podíl nafty se ustálil na 30 procentech. Podíl firemních automobilů je 72 procent, privátních 28 procent.