Uber se chce soustředit na elektrokola a koloběžky, na úkor aut

Americký poskytovatel alternativní taxislužby Uber se hodlá ve větší míře soustředit na sdílení jízdních kol a koloběžek na elektrický pohon, a to na úkor automobilů. V plánu to má i přesto, že se to může odrazit v dalším zhoršení finančních výsledků, uvedl šéf podniku Dara Khosrowshahi. Individuální způsob dopravy je podle něho pro pohyb v centrech měst vhodnější.

Uber v Londýně
Zdroj: Reuters Autor: Toby Melville

 „Během dopravní špičky je velmi neefektivní, aby tuna kovu převážela jednu osobu deset bloků,“ řekl Khosrowshahi v rozhovoru s listem Financial Times. „Krátkodobě to možná pro nás není finanční výhrou, ale z hlediska dlouhodobé strategie si myslíme, že to je přesně to, kam chceme směřovat,“ dodal.

Elektrokola společnost přidala do své aplikace letos v únoru, v dubnu pak převzala jejich výrobce, firmu Jump. Kola Jump jsou nyní k dispozici v osmi městech ve Spojených státech, včetně New Yorku a Washingtonu, zanedlouho by služba měla být spuštěna i v Berlíně. Firma se také spojila s výrobcem elektrických koloběžek Lime.

Ředitel Khosrowshahi připustil, že jízdy na kolech přinesou podniku méně peněz než stejné cesty autem, předpokládá však, že zákazníci budou tuto aplikaci využívat na kratší cesty a častěji, což by mohlo pokles příjmů kompenzovat. Řidiči, kteří budou na nové strategii rovněž tratit, by pak měli profitovat z lukrativnějších delších cest. Krátkodobé ztráty jsou podle šéfa Uberu nutné k dosažení dlouhodobých cílů. S tím souvisí i snahy vytlačit automobilovou dopravu z městských center.

Loni byl Uber sto miliard korun v minusu

Společnost Uber, která loni vykázala ztrátu 4,5 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 99,8 miliardy korun, je přitom pod tlakem, aby zlepšila své finanční výsledky před očekávaným vstupem na burzu. Výnosy z podnikání v taxislužbě rostou, ale náklady na expanzi do nových oblastí, jako je sdílení kol a dodávky potravin, ztrátovost prohloubily.

Na některých trzích hospodaření firmy poznamenává i tlak regulačních úřadů. Například rada města New York tento měsíc rozhodla, že na období jednoho roku zastaví vydávání licencí sdíleným taxislužbám, a pro podobný krok se vyslovil i starosta Londýna.