Trump chce podpořit americké automobilky, chystá nová cla na dovoz

Americký prezident Donald Trump zvažuje zavedení nových cel na dovoz aut do Spojených států. Oznámily to tiskové agentury s odvoláním na komuniké Bílého domu. Clo by podle listu The Wall Street Journal mohlo činit až 25 procent. Opatření může dopadnout na Kanadu, Mexiko i velké evropské automobilky – včetně německého Volkswagenu.

Donald Trump
Zdroj: ČTK/ABACA Autor: Olivier Douliery

Trump na Twitteru avizoval „velkou novinku pro naše skvělé americké výrobce aut, po mnoha desetiletích, kdy jsme přicházeli o práci kvůli jiným zemím“. „Požádal jsem ministra (obchodu Wilbura) Rosse, aby zvážil šetření ohledně dovozu aut, včetně kamionů a náhradních dílů, aby se dal zjistit dopad na národní bezpečnost,“ uvedl dále americký prezident. Ministr Ross podle komuniké ministerstva okamžitě vyšetřování zahájil.

Trumpův plán se jeví být v rané fázi a měl by narazit na odpor obchodních partnerů a místních prodejců automobilů, poznamenala agentura DPA. Navíc jde o časově náročný proces, vyžadující zdlouhavé šetření ministerstva obchodu. Trump však často vyhrožuje zavedením překážek v obchodu se zahraničními automobily, dodala.

Prezidentův postup může podle agentury Reuters mířit na Kanadu a Mexiko, aby je přiměl k ústupkům v jednáních o volném obchodu, jakož i na Japonsko a Evropskou unii jako vývozce aut do USA.

Trump při setkání s představiteli automobilek v Bílém domě 11. května prohlásil, že se chystá dovoz některých vozidel zatížit dovozními cly ve výši 20 procent či 25 procent. Prezident podle zdrojů Reuters konkrétně kritizoval německé výrobce automobilů za vývoz velkého množství vozů do USA.

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW mají velké montážní závody v USA. Spojené státy jsou pro německé výrobce druhým největším vývozním trhem po Číně. Auta a součástky jsou nejvýznamnější položkou německých příjmů z exportu. Německé sdružení automobilového průmyslu již v březnu varovalo před obchodní válkou mezi USA a Evropou, ve které by prohráli všichni.

„Americkému automobilovému průmyslu se daří a roste. Nakolik víme, nikdo tuto ochranu nežádá, ta jen omezí nabídku a zvýší ceny,“ oponuje návrhům na cla John Bozzella, který stojí v čele obchodní skupiny Global Automarkers, zastupující Toyotu, Nissan, Hyundai a další výrobce. Argumentuje i tím, že loni bylo v USA vyrobeno 12 milionů aut.

Na novinky reagoval s nelibostí i Peking. Přestože z Číny nemíří nejvíce vozů do USA, v ohrožení by byl tamní subdodavatelský průmysl. „Čína se staví proti zneužívání pojmů, jako je národní bezpečnost. Může to vážně poškodit mnohostranný obchodní systém a negativně ovlivnit mezinárodní obchod,“ uvedl mluvčí čínského ministerstva obchodu Gao Feng.

USA loni dovezly 8,3 milionu vozidel v hodnotě 192 miliard dolarů, z toho z Mexika 2,4 milionu, 1,8 milionu z Kanady, 1,7 milionu z Japonska, 930 tisíc z Jižní Koreje a 500 tisíc z Německa. Současně USA vyvezly téměř dva miliony vozů v hodnotě 57 miliard dolarů do celého světa, poznamenal Reuters.

„Pokud americká cla na dovoz aut vejdou v platnost, můžou způsobit velký zmatek v globální ekonomice a mít negativní efekt na komplexní obchodní systém Světové obchodní organizace, což je politováníhodné,“ varoval i japonský ministr obchodu Hirošige Seko.

Trump už v březnu s odvoláním na národní bezpečnost zavedl pětadvacetiprocentní clo na dovoz oceli a desetiprocentní na dovoz hliníku.