Další masová konzerva v akci byla ošizená o maso, zjistila inspekce

Po zjištění ošizené masové konzervy v Penny Marketu před necelým měsícem odhalila Státní zemědělská a potravinářská inspekce stejný problém u dalšího z maloobchodních řetězců, tentokrát Lidlu. Také prodával masové konzervy, které obsahovaly výrazně nižší podíl masa, než je uvedeno na obalu, a navíc je zařadil do letákové akce. Lidl je nabízel pod svou privátní značkou Pikok, uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Podle Lidlu jde o pochybení dodavatele, produkt stáhl z prodeje.

Výrobcem problematického výrobku je Pamapol z města Rusiec v Polsku. Konkrétně šlo o Chalupářské vepřové maso v konzervě o hmotnosti 300 gramů. Masa v ní mělo být 89 procent, laboratorním rozborem se však potvrdil obsah masa pouze v podílu 67,5 procenta. U jiné šarže byl podíl 75 procent.

Konzerva o stejné hmotnosti s názvem Sedlácké vepřové maso měla obsahovat 76,7 procenta vepřového masa a deset procent vepřové kýty, celkově však bylo masa pouze 69 procent. U další šarže téhož výrobku byl obsah masa 72,3 procenta a u další 70 procent.

Pamapol vyjádřil nad situací politování. „Jsme překvapeni zjištěními inspekce, které byly zveřejněny v souvislosti s výrobky Pikok Chalupářské maso a Pikok Sedlácké maso, prodávanými v obchodech Lidl, jakož i těmi, které byly uveřejněny v souvislosti s výrobky SÝPKA šlechtická, prodávanými v obchodech Penny Market,“ uvedla společnost s tím, že věc interně šetří. „Máme určitou hypotézu a jsme připraveni transparentně sdílet s veřejností konečné výsledky tohoto šetření,“ doplnil Pamapol. „Naším hlavním cílem je dodávat na trh kvalitní výrobky,“ uzavřel.

Podle Lidlu se jednalo o kvalitativní pochybení, které firma řeší s dodavatelem. „Z prodeje byly neprodleně staženy všechny šarže výrobků Pikok Sedlácké vepřové maso a Chalupářské vepřové maso (obojí 300 g). Nyní by se tedy tyto výrobky již neměly v prodeji nacházet,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá. Výrobky mohou zákazníci vrátit v kterékoliv prodejně Lidlu a dostanou peníze zpět.

„Řetězce si do akcí zajišťují polské výrobky zoufalé kvality“

Prodejce se dopustil klamání zákazníka, inspekce tedy nařídila obchodníkovi neprodleně stáhnout veškeré konzervy z prodeje. Zároveň mu uložila, aby všechny další šarže těchto výrobků a výrobky podobného charakteru od stejného výrobce nechal před uvedením na trh na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři. Současně musí prodejce nechat testovat všechny další šarže, které jsou již v prodeji.

S Lidlem také inspekce zahájí správní řízení o uložení pokuty a vloží informaci do evropského systému pro boj s falšovanými potravinami AACS.

Podle ústředního ředitele inspekce Martina Klanici je nepřijatelné, aby prodejce dosahoval atraktivních cen pomocí falšování a pak ještě potraviny nabízel ve slevových akcích. Podle prezidenta Potravinářské komory Miroslava Tomana je dlouhodobě zřejmé, že si řetězce objednávají do slevových akcí výrobky z Polska se zoufalou kvalitou.