„Závadných“ životních pojištění může být až milion, tvrdí poškození. Podle nich jde o obří systémový problém

Při uzavírání smluv životního pojištění se spořicí složkou vznikl podle zástupců poškozených klientů systémový problém obřího rozsahu. Může jít až o milion neplatných smluv a o škody v řádech desítek miliard korun, včetně dopadu do státního rozpočtu. Údajně to vyplývá z pravomocných rozhodnutí finančního arbitra, která se týkají České pojišťovny a pojišťovny AXA. Podle pojišťoven bude důležité rozhodnutí soudu.

„Jde o rozhodnutí, která se týkají několika konkrétních individuálních pojistných smluv, a není možné ho tak vztahovat na všechny produkty investičního životního pojištění. Je také třeba vyčkat na stanovisko soudu a je předčasné dělat jakékoliv závěry o dopadech na další pojistné smlouvy,“ reagovala pro ČTK mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Upozornila klienty, aby byli maximálně obezřetní v jednání se společnostmi, které jim nabízí pomoc. „V minulosti jsme byli svědky podobných akcí, jejichž výsledkem byly prohrané soudní spory a lidé museli uhradit náhradu řízení i náklady na právní zastoupení,“ dodala.

„Smlouvy byly uzavřené v souladu se zákonem. S nálezem finančního arbitra nesouhlasíme a už jsme požádali soud o jeho přezkoumání. Do rozhodnutí soudu jsou proto jakékoliv zobecňující závěry předčasné,“ uvedl mluvčí AXA Jiří Cívka.

Tiskový mluvčí poškozených klientů Jiří Chvojka přiblížil, že klienti nejméně dvou pojišťoven už mají v rukou pravomocné nálezy finančního arbitra, že jejich smlouvy na investiční životní pojištění jsou neplatné a že jim pojišťovny mají vrátit všechny peníze, které jim klienti v průběhu let zaplatili. „Protože si klienti tímto kolečkem již prošli, chtějí upozornit ostatní stejně postižené lidi na celý problém a dát návod, jak postupovat. Důležité je totiž například přerušit běh případného promlčení,“ uvedl.

Podle mluvčího poškozených je nutné jednat urychleně

U České pojišťovny je podle Chvojky problém ve skrytých poplatcích, u pojišťovny AXA je rizikové plnění tak nízké, že nejde podle rozhodnutí o pojistku. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra jsou po dvou u obou pojišťoven, nepravomocných je několik desítek, dodal. Na internetové adrese www.podvedeniklienti.cz poskytl mluvčí zdarma návod pro další poškozené, jak poznat případný problém a jak následně postupovat.

Chvojka upozornil na to, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a lze ho zahájit on-line. S ohledem na taktiku pojišťoven namítat, že jde o promlčení nároků poškozených klientů na vydání bezdůvodného obohacení, tedy vrácení zaplaceného pojistného u neplatných pojistných smluv, je podle něj nutné jednat urychleně. „Předmětem promlčení se totiž mohou stát nejen peníze na již ukončených smlouvách, ale zejména pak i část pojistného, kterou klienti platí ve prospěch spořicí složky pojištění na dosud běžících smlouvách,“ dodal Chvojka.

Za celou kauzou stála podle Chvojky snaha o ovládnutí nového segmentu trhu a klientům byl nabízen produkt jako výhodná forma spoření. Zprostředkovatelé a prodejci byli motivováni vysokými provizemi, takže tento produkt nabízeli primárně. Odměna dosahovala až 200 procent roční splátky pojistného. Jen Česká pojišťovna podle výroční zprávy uzavírala asi 150 tisíc pojistek ročně, když z daňových důvodů činila optimální výše pojistného 12 tisíc korun ročně.