Volkswagen potvrdil, že nyní žádné změny ve Škodě Auto nechystá

2 minuty
Vedení Škody Auto uklidňuje zaměstnance
Zdroj: ČT24

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na informace o přesunu části produkce Škody z České republiky do Německa.

„Koncern Volkswagen má celosvětovou produkční síť. Skrze inteligentní flexibilní výrobní koncept je zajištěno nejen vytížení jednotlivých výrobních míst, ale také podchycení produkčních špiček napříč značkami. Pravidelné přezkoumání obsazenosti pracovišť je součástí řádného plánovacího procesu. V současnosti se značky Škoda Auto žádná změna netýká,“ uvedl mluvčí koncernu VW.

Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. 

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se kvůli tomu ve středu sejde se zástupci vedení podniku Škoda Auto i jeho podnikových odborů. Zajímat se bude také o další rozvoj firmy. Nedávné informace z médií o možném přesunu části produkce do jiných podniků koncernu Volkswagen (VW) považuje premiér za závažné, protože Škoda je v České republice jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a pilířem průmyslu a exportu.

Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík už dříve řekl, že se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi. „Chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim passat, ale vidí, že superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali,“ míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu VW v USA.

Odbory se tak obávají o pracovní místa a již ve čtvrtek pohrozily omezením přesčasů a směn navíc. „Pokud bude tato situace i nadále trvat a pokud nedojde k urychlené nápravě stavu, odbory KOVO prostřednictvím svých členů i ostatních zaměstnanců Škoda Auto nebudou nadále podporovat flexibilitu práce a další potřeby růstu společnosti,“ zdůraznil Povšík.

Dohoda o současných modelech práce vyprší na konci roku. „Někde mají zaměstnanci volno každý třináctý víkend. Nepůjdeme proto do těchto modelů, protože budeme vydělávat a oni (Volkswagen) nám pak řeknou: ,Vyděláváte, tak jste naše konkurence.‘ To radši nechám lidem víkendy, oni mi zatleskají,“ dodal Povšík.

Podle bývalého předsedy představenstva české automobilky Vratislava Kulhánka (ODA) nejde o nic nového, německé odbory se prý i dříve snažily úspěch škodovky potlačovat. „Málokdo si ale zabije slepici, která snáší zlatá vejce,“ uvedl v Událostech, komentářích.

Šéf německých odborů: Nejde o místa, ale o uspokojení poptávky

Šéf odborů v německém Wolfsburgu Hartwig Erb přesun výroby nevidí jako ohrožení míst, ale jako snahu uspokojit velkou poptávku po superbech. „Vycházím z toho, že poptávka po superbech je tak velká, že do jejich produkce musí být zapojeny i jiné továrny, aby je zákazníci dostali v termínu,“ vysvětlil.

České závody Škody
Zdroj: ČT24
Světové závody Škody
Zdroj: ČT24

Podle šéfa mladoboleslavských odborů se mluví o přesunu produkce superbů do dolnosaského Emdenu na hranicích s Nizozemskem, kde se vyrábí model Passat. Podnik musel už letos v zimě kvůli poklesu poptávky po modelu Passat přerušit na dva týdny výrobu. Další místo, kde Volkswagen tyto vozy produkuje, je saský Cvikov.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier ve čtvrtek nicméně v dopise zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto. Upozornil ale, že firma pracuje v současné době na hranici kapacit a výrobní závody jsou plně vytížené.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula ve čtvrtek odmítl, že celá situace může být důsledek tlaku, který odbory vyvíjejí na zvýšení minimální mzdy a na růst mezd obecně, protože tím usnadňují potenciální rozhodnutí VW přemístit část výroby z Česka do Německa.

„Avizovaný přesun výroby nástupce vozu superb by se měl přesunout do 3,2násobku dražší destinace, než je Česká republika, takže to je naprosto irelevantní, to s tím nemá co společného. Prostor pro růst mezd je obrovský, firma je zisková, problém je ten, že tady chce někdo přesunout ten vysoce ziskový model do spolkové republiky, a to je pro nás neakceptovatelné,“ říká Středula.

Země, kde se nacházejí továrny Volkswagen Group
Zdroj: Volkswagenag.com

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard korun). Zisková marže v divizi dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta.

Škoda stále zvyšuje produkci, má ale málo lidí

Kvůli vysoké poptávce po vozech Škoda se snaží vedení české automobilky co nejvíce zvýšit celkovou produkci. Pomáhají mu k tomu i flexikonta, tedy směny navíc. Automobilce umožňují vícesměnné modely práce. Na několika odděleních tak zaměstnanci pracují také na noční směně z pátku na sobotu, na ranní směně v sobotu a někde také v sobotu odpoledne.

Firma se navíc potýká s nedostatkem dělníků. Nabízí desítky volných míst, láká na nadprůměrné platy, náborový příspěvek či bonusy. Škoda se snaží tento deficit řešit podporou technického vzdělávání spoluprací se základními, středními i vysokými školami, s veřejnou správou, ale i vzděláváním na vlastním odborném učilišti nebo vysoké škole. Zaměstnanci Škody Auto pobírají v Česku nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je v automobilce 36 tisíc korun měsíčně.

Právě levná pracovní síla s podporou moderní německé technologie má podle zdroje z koncernu Volkswagenu vytvářet nepoctivou výhodu českých výrobních závodů Škoda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 20 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...