Bývalý šéf Škody Auto: Málokdo si zabije slepici, která snáší zlatá vejce

Události, komentáře k budoucnosti Škody Auto (zdroj: ČT24)

Českem v uplynulých dnech zahýbala zpráva, že Volkswagen chce část výroby Škody Auto přesunout do Německa. Podle bývalého předsedy představenstva české automobilky Vratislava Kulhánka (ODA) nejde o nic nového – německé odbory se prý i dříve snažily úspěch škodovky potlačovat. „Málokdo si ale zabije slepici, která snáší zlatá vejce,“ uvedl v Událostech, komentářích.

Také podle exministra průmyslu Milana Urbana (ČSSD) je přesun jen zbožným přáním německých odborů, který jde proti zdravému rozumu. „My dnes u nás vyrábíme skvělá auta, která jsou žádaná po celém světě a vyrábíme to tak dobře proto, že máme skvělé zaměstnance. A kdo by se zbavoval firemního stříbra, když je to jedna z nejziskovějších automobilek v rámci koncernu,“ uvedl Urban v Událostech, komentářích. Podle něj by případný přesun ještě více zatížil celý koncern, který už má starosti s aférou dieselgate.

Podobně to vidí i Kulhánek: „Málokdy se zabije slepice, která snáší zlatá vejce. Speciálně u VW si myslím, že v této době potřebuje peníze.“ Podle bývalého šéfa představenstva škodovky drželi dříve odboráři v rámci celého koncernu pohromadě. Teď ovšem začaly německé odbory velmi intenzivně prosazovat své zájmy.

„Nedaří se ve Wolfsburgu (centrální závod VW, pozn. red.), nedaří se jinde v Německu a odbory mají samozřejmě obavy o pracovní místa,“ dodal Urban. Podle něj by se ale VW měl starat, proč to nejde ve Wolfsburgu, a ne se dívat na ty úspěšné a říkat: něco s tou úspěšností udělejte.

Sklad Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Autostadt/Isifa/Rex Features

Ani další exministr průmyslu Martin Kuba (ODS) zatím dění kolem škodovky nevnímá jako zásadní problém. „Zatím vnímám diskusi spíše jako takové vzájemné ostřelování odborů, kdy si ty německé a teď i české ukazují, jak se starají o své zaměstnance.“

Podle ODS to ale ukazuje na určitá slabá místa, která může česká ekonomika mít. „Byť u nás vznikají velmi kvalitní produkty, tak se ukazuje, že je důležité, kde je vysoká přidaná hodnota produktu. A Česko není vždy koncovým dodavatelem produktů s vysokou přidanou hodnotou. Pokud se pohybujeme pouze v procesu výroby a subdodávek, tak potom můžeme být na trhu zranitelní,“ varoval Kuba s tím, že u nás nejsou obecně v automobilovém průmyslu marže příliš vysoké.

Podle Kulhánka už ale automobilový průmysl v Česku nejsou jen montovny, ale také vývoj. Škoda tak kromě jiného vyvíjí motory či převodovky pro auta v rámci celého koncernu. 

Současný šéf Škody Auto zprávy o přesunu nepotvrdil, ani nevyvrátil

Ve čtvrtek reagoval předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier na zprávy o přesunu v dopise zaměstnancům slovy, že Česko je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto a že české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě.

Maier tak nepotvrdil, ale ani nevyvrátil spekulace, že se má část výroby Škody přesunout do Německa. „Poptávka je však tak vysoká, že musíme prověřovat i možnosti dalšího rozšíření našich kapacit. V tomto ohledu je nám ku prospěchu výrobní svazek koncernu Volkswagen, který je v rámci celosvětového automobilového průmyslu jedinečný. V této záležitosti se však jedná výlučně o pokrytí špiček ve výrobě,“ píše Maier.

obrázek
Zdroj: ČT24

Středeční zprávy se ovšem nelíbí českým odborům. Pohrozily kvůli nim omezením přesčasů a směn navíc. „Pokud bude tato situace i nadále trvat a pokud nedojde k urychlené nápravě stavu, odbory KOVO prostřednictvím svých členů i ostatních zaměstnanců Škoda Auto nebudou nadále podporovat flexibilitu práce a další potřeby růstu společnosti,“ uvedl předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík.

Dohoda o současných modelech práce vyprší na konci roku. „Někde mají zaměstnanci volno každý třináctý víkend. Nepůjdeme proto do těchto modelů, protože budeme vydělávat a oni (Volkswagen) nám pak řeknou, vyděláváte, tak jste naše konkurence. To radši nechám lidem víkendy, oni mi zatleskají,“ řekl Povšík.

Kromě přesunu části výroby do Německa by podle neoficiálních informací měla česká automobilka také platit vyšší částky za využívání sdílených technologií koncernu ve svých vozech. 

Vydáno pod