Část českých nouzových rezerv stále zůstává zablokována v Německu. Nenaplňuje se představa, že by se Česko mohlo během prázdnin dostat ke zbylým přibližně deseti procentům nafty, kdysi uskladněné v Německu. Například v srpnu nepřijel kvůli technickým problémům a sporům s novým vlastníkem skladu do republiky ani jeden vlak. Čeští vyjednávači nyní chtějí domluvit, aby zbytek nafty dorazil během podzimu.
Česko se stále nemůže dostat ke zbylým zásobám své nafty uskladněné v Německu
Bohužel v srpnu zatím nemáme žádný vlak naložený, potvrdil předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Podle něj se transport zbylé nafty zadrhl z řady důvodů, jeden z nich je i technický.
Kromě problémů s čerpadly jsou důvodem také spory o to, kdo ponese náklady na odkalení zbylé nafty. Novým majitelem skladu s českou naftou je společnost Krailling Oils Development (KOD). Její advokátka Kateřina Radostová potvrdila, že firma není připravena nést tyto náklady.
- Česko mělo v bavorském Kraillingu naftu v hodnotě přes miliardu korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat.
- Loni v červenci podepsala SSHR, KOD a insolvenční správce smlouvu, na jejímž základě ČR získala naftu zpět.
- Zdroj: ČTK
Už nyní Česko na operaci podle ministerstva financí prodělalo asi 200 milionů korun. Němečtí celníci navíc odhadují, že asi šest milionů litrů nafty v hodnotě 80 milionů korun zmizelo.
Nejasno je také kolem toho, kolik nafty ve skladu ještě zbylo. Radostová naznačila, že „tam ta hmota možná ani nikdy nedojela, nebo byla nějakým způsobem zobchodována jinak“.
Policie se proto zatím nemůže při vyšetřování hnout z místa a dosud ani nikoho neobvinila. V současné době se proto nevyjadřuje k aktuálnímu stavu.
Zástupci zkrachovalé firmy Viktoriagruppe s médii nekomunikují. V minulosti zpochybňovali měření, která údajné zmizení nafty odhalila. „Těch měření tam probíhalo několik. A ani jedno se nesešlo,“ uvedl zástupce společnosti Viktoriagruppe Lubomír Novotný.
Zatím poslední vlak s naftou z německého Krailingu tedy přijel do Česka v polovině července. Tím skončil pravidelný odvoz české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v Německu. Vlaky převezly zpět do Česka 90 procent uskladněné suroviny.
Jak to bude s dalšími, už nepravidelnými vlaky, se stále vyjednává.
- 2004 Správa státních hmotných rezerv (SSHR) uzavřela s německou firmou Viktoriagruppe smlouvu o skladování části nouzových zásob ČR. Podle původního kontraktu firma skladovala pohonné hmoty v zásobnících v ČR.
- Únor 2010 Byl uzavřen dodatek smlouvy, podle které mohla česká pobočka Viktoriagruppe začít skladovat část zásob v Německu. V bavorském Kraillingu pak skladovala naftu za zhruba 1,2 miliardy korun.
- Konec září 2014 Další kontrola v Kraillingu ukázala, že opět chybí část paliv, zhruba pět milionů litrů nafty.
- 22. října 2014 Server Aktuálně.cz uvedl, že stát odváží zásoby z českých skladů Viktoriagruppe do státního podniku Čepro. Německé sklady byly pod dozorem bavorské celní správy.
- 8. prosince 2014 Mateřská společnost Viktoriagruppe na sebe v Německu podala insolvenční návrh.
- 23. ledna 2015 Insolvenční správce Viktoriagruppe neuznal, že nafta v Kraillingu patří ČR.
- 21. dubna 2015 Správce před soudem předběžně popřel pohledávky ČR vůči Viktoriagruppe. Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) řekl, že Česko se bude soudit.
- 17. prosince 2015 SSHR podala trestní oznámení na neznámého pachatele.
- 12. července 2016 ČR se dohodla se správcem a novým majitelem areálu na vrácení nafty z Kraillingu.
- 14. října 2016 První vlak s českou naftou vypravený z Německa dorazil.
- 20. prosince 2016 Správce žaluje český stát. Jde zhruba o dva miliony eur. Uvádí, že Česko prý skladovalo v Kraillingu naftu pod cenou a chce doplatit rozdíl.
- 17. července 2017 Pravidelný odvoz nafty z Německa do Česka skončil. Podle odhadů chybí přes šest milionů litrů, čeká se na konečnou inventuru.
- 19. září 2017 Odvoz zbytku nafty ze skladu v německém Kraillingu může pokračovat. Na dalším postupu se správa hmotných rezerv dohodla s majitelem skladu.
- 23. listopadu 2017 Ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu vyjel poslední, šedesátý vlak s českou naftou.
- Prosinec 2017 Správa státních hmotných rezerv (SSHR) odmítla předžalobní výzvu insolvenčního správce zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe, který po Česku požaduje naftu za miliardu korun. Ve skladu v Kraillingu ale schází 6,3 milionu litrů paliva oproti evidenčnímu stavu. Kolik přesně nafty chybí, bude podle správy možné říci až po odjezdu posledního vlaku.
- 10. ledna 2018 - Insolvenční správce zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe Mirko Möllen podal žalobu na vydání nafty, kterou mělo Česko uskladněnou v nádržích firmy v bavorském Kraillingu.
- Březen 2018 Policie obvinila kvůli zmizelé naftě bývalého majitele firmy Viktoriagruppe Petra Malého, jednatele české pobočky společnosti Lubomíra Novotného, další dva lidi a jednu firmu. Po několikaletém prověřování jsou stíháni kvůli podvodu.
- Srpen 2018 - Šéf Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr oznámil, že se do Česka stále nevrátilo asi 300 tisíc litrů nafty. Zároveň pražské vrchní státní zastupitelství obžalovalo dva bývalé vysoké úředníky Správy státních hmotných rezerv za to, že v roce 2013 uzavřeli dodatek na pronájem prázdné nádrže v Nelahozevsi. Ten původně platila firma Viktoriagruppe, dodatek jí ale této povinnosti zbavil. Od té doby nádrž musela platit SSHR, měsíčně ji to stálo čtyři miliony korun. Jedním ze stíhaných je bývalý šéf organizace Ondrej Páleník, který byl v roce 2019 pravomocně odsouzen v kauze zneužití Vojenského zpravodajství (soud mu uložil 2,5letou podmínku a osmiletý zákaz činnosti ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech).