Sobotka na V4: Zneužívání levné práce uzavřením národních trhů nezmizí

Sobotka: Volný pohyb pracovníků je pro EU důležitý (zdroj: ČT24)

Proti sociálnímu dumpingu by se nemělo bojovat tak, že si jednotlivé členské země Evropské unie budou jednostranně chránit svůj trh práce – taková byla úvodní slova českého premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) na vůbec prvním společném zasedání visegrádské skupiny (V4) na úrovni tripartit. Volný pohyb pracovníků po Evropě nezmínil Sobotka náhodou, je to totiž jeden z hlavních bodů podmínek Velké Británie pro setrvání v Unii.

„Boj proti sociálnímu dumpingu by neměl být ztotožňován s jednosměrnou ochranou jednotlivých národních trhů práce,“ uvedl předseda vlády při jednání, které se koná na zámku Štiřín v Kamenici u Prahy.

Volný pohyb pracovníků a služeb chápeme jako důležitou podmínku zachování konkurenceschopnosti uvnitř Evropské unie.
Bohuslav Sobotka
premiér

Sociální dumping představuje využívání levnější pracovní síly kvůli snížení výrobních nákladů. Za nižší mzdy pracují v mnoha zemích třeba právě cizinci. Sobotka je přesvědčen o tom, že by se současné problémy neměly řešit změnou evropské směrnice o vysílání pracovníků, ale lepším dodržováním nynějších pravidel.

Jednou z oblastí, kde se Česko setkává se snahou starých členských zemí uzavírat své trhy tuzemské pracovní síle, je oblast kamionové dopravy, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zmínil především snahy Německa požadovat pro projíždějící řidiče kamionů minimální německou mzdu nebo nové návrhy zakazující šoférům přespávat v kamionech a prosazující, aby řidiči v rámci zvýšení bezpečnosti provozu museli povinné přestávky trávit v hotelích. „My to spíš cítíme jako krok k omezení volného pohybu zboží a osob,“ uvedl Ťok.

Dalším krokem, který ale české zaměstnavatele příliš netrápí, je snaha požadovat po všech leteckých dopravcích, aby pilotům vypláceli stálou mzdu. Piloti by tak už nemohli být odměňováni jen na základě odlétaných hodin. Toto opatření, které má být součástí projednávaného leteckého balíčku, směřuje podle Ťoka především proti praktikám nízkonákladových leteckých společností. Podobně jako další omezující a zatěžující opatření je ale česká strana odmítá, dodal ministr.

Marksová: Se změnou směrnice ztratíme konkurenční výhodu

Ministryně práce Michaela Marksová (ČSSD) vedle toho upozornila na to, že pokud dojde ke změně směrnice o vyslání pracovníků, která by měla zajistit pracovníkům v cizině stejné mzdy jako domácím silám, připraví to chudší státy o konkurenční výhodu – a mezi nimi i Česko. 

„Nové členské země, kde je mnohem nižší úroveň mzdy, by přestaly být schopny platit vysílané pracovníky. Vedlo by to k tomu, že by tito lidé byli z trhů starých zemí vytlačeni,“ uvedla Marksová. Souhlasí sice s tím, že by lidé měli dostávat v jedné zemi stejné odměny, srovnání podle ní ale není nyní reálné. 

Ťok k tomu pak dodal, že už i Evropská komise mění pohled na placení svých pracovníků ze starých a nových států. Zmínil evropskou agenturu pro navigační systém, která je v Praze. „Lidé ze starých členských zemí tady dostávají nižší mzdu, než by dostávali v Bruselu nebo jinde. Tímto Komise fakticky akceptuje rozdíl,“ uvedl Ťok.

Zatímco zástupci vlády a zaměstnavatelů všech čtyř zemí se na přístupu ke směrnici shodli, s odbory společnou řeč nenašli. „Když českého zaměstnance posíláme do Německa, pracuje tam, tak bychom si přáli, aby dostal jen českou mzdu. Když německý zaměstnanec půjde do České republiky, tak mu firmy nabídnou německou mzdu a ještě s nějakým bonusem. Chováme se tady opravdu nezřízeně,“ řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Dodal, že odbory prosazují „stejnou mzdu za stejnou práci na stejném místě“. 

Nejen o práci, ale i o energetice

Zástupci vlád, zaměstnavatelů a odborů Česka, Polska, Maďarska a Slovenska tedy jednali zejména o balíčku na podporu mobility pracovníků a o volném pohybu osob. Téma se totiž dostalo do popředí v souvislosti s britskými požadavky na reformu EU. Británie by ráda přikročila k určitým omezením. Česko osekání pravidel volného pohybu odmítá. 

Zástupci V4 ale jednali i o výstavbě dopravní infrastruktury a lepší koordinaci přeshraničních dopravních projektů. Dalším tématem pak byla energetická bezpečnost. Podle Sobotky by v evropské diskusi neměla zapadnout debata o vzniku a fungování energetické unie. Ta má snížit závislost na dovozu plynu z Ruska, návrh na její zřízení se začal prosazovat kvůli ukrajinské krizi. 

Evropská komise totiž v úterý navrhla změny v podobě evropského trhu s plynem tak, aby byly členské země lépe chráněny před důsledky možných výpadků dodávek. 

Mládek: Podle Polska by se mělo plně využít uhlí (zdroj: ČT24)

Podle ministra průmyslu Jana Mládka (ČSSD) polská strana na tripartitním jednání V4 zdůraznila, že v energetice je potřeba využívat domácí zdroje – především uhlí. „Nemělo by to být omezováno nepatřičným způsobem,“ uvedl Mládek. 

Česko od loňského července skupině V4 předsedá. Společné jednání tripartit se koná vůbec poprvé. Pokud bude podle Sobotky diskuse „zajímavá a konstruktivní“, mohlo by se zasedání konat každý rok. Příští by tedy organizovalo Polsko, které předsednictví po Česku převezme.