Ve Francii i Itálii zahájili vyšetřování kvůli Volkswagenu

Pařížská prokuratura vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi. V Itálii pak zahájil vyšetřování tamní antimonopolní úřad. Podle německého ministerstva dopravy nicméně zatím nic nenaznačuje, že se manipulace s měřením emisí dopustily i jiné automobilky.

Vyšetřování pařížské prokuratury se vztahuje na vozidla prodaná pouze ve Francii. Kvůli aféře zde bylo už podáno i několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jedno ekologické sdružení, někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a také francouzští akcionáři této skupiny.

Podle francouzské divize německého koncernu se zde skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT, která se v této zemi prodala v posledních letech.

Italský antimonopolní úřad zahájil vyšetřování kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu. Automobilka podle italského ministra dopravy Graziana Delria oznámila, že svolá do servisů vozidla se zařízením umožňujícím podvádět při testech emisí, která v této zemi prodala. Jak firma uvedla, v Itálii s tímto softwarem prodala zhruba 650 tisíc aut.

Německý ministr hospodářství: Vyšetřování nesmí být kampaní proti odvětví

Podle mluvčího německého ministerstva dopravy zatím nic nenaznačuje, že by s měřením emisí manipulovaly i jiné automobilky. Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel mezitím řekl, že z vyšetřování skandálu by se neměla stát kampaň proti odvětví jako celku. Také by se podle něj nemělo stát, že by daň za celou aféru dopadla na bedra zaměstnanců Volkswagenu.

Zákazníci Volkswagenu a jeho dceřiné společnosti Audi už mohou navštívit internetové stránky obou firem a po zadání identifikačního čísla svého vozu zjistí, zda jejich auto nepatří mezi vozy vybavené zmíněným softwarem. V případě Audi vyhledávač funguje zatím jen pro zákazníky v Německu. Na národní weby automobilka prý tuto funkci umístí příští týden. VW umisťuje vyhledávač v současnosti i na weby pro jednotlivé státy a k dispozici má být v brzké době.

obrázek
Zdroj: ČT24

Skandál začal v USA: Už byly podány žaloby a VW přerušil prodej naftových vozů

V celém světě se krize Volkswagenu týká zhruba 11 milionů aut. Německý koncern Volkswagen je podezřelý, že do svých vozů s naftovým motorem montoval zařízení umožňující falšovat údaje o emisích. Skandál propukl před dvěma týdny, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. V USA už také byly podány hromadné žaloby na Volkswagen.

Koncern v reakci na situaci zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech. Předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volkswagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených tímto skandálem vydal i švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...