Sdružení firem, které staví D3 u Hodějovic, opustila italská společnost. Práce ale pokračují

Italská firma Salini Impregilo z italsko-slovenského sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které staví část dálnice D3 Hodějovice–Třebonín za sedm miliard korun, uskupení v podstatě opustila. Firmy změnily poměr podílů na zakázce. Salini Impregilo má nově pouze 0,01 procenta, Doprastav 99,9 procenta. Vyplývá to z informací, které ČTK poskytl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Rozestavěný úsek D3 Hodějovice–Třebonín
Zdroj: ČTK Autor: Václav Pancer

Úsek dlouhý 12,5 kilometru, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, začaly firmy stavět v březnu. V červenci se dostaly do zpoždění, týkalo se dokumentace. Stavba úseku by měla být hotova v létě 2022. Ředitelství silnic a dálnic stavbu přísně kontroluje, firmy zatím harmonogram dodržují, uvedl Rýdl.

„Říkali jsme, že si budeme téhle stavby hledět velmi přísně, po tomto kroku bude přísnost stejně intenzivní. Prověřujeme přímo na stavbě, zda má Doprastav kapacity ji zvládnout. Porovnáváme plán nasazení techniky, lidí a technologií se skutečností na stavbě. Výkon na stavbě v tuto chvíli odpovídá,“ přiblížil Rýdl.

Smlouva a harmonogram platí

ŘSD nemá smlouvu s jednotlivými firmami, ale se sdružením. Smlouva je stále platná, není k ní potřebný dodatek. „Pro nás je důležité, že ve smlouvě je platný harmonogram, cena a milníky stavby, která v tuhle chvíli jede podle plánu,“ řekl Rýdl. 

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, dlouhodobě byla ve skluzu.

ŘSD úsek D3, který se staví od konce března, pravidelně kontroluje, včetně využití dronů, což je výjimečné. „Na základě zkušeností se zhotovitelem ze Slovenska a Polska jsme byli od samého začátku, od podpisu smlouvy a předání staveniště, velmi ostražití. Trvali jsme na termínech,“ řekl mluvčí ředitelství.

Úsek Hodějovice–Třebonín by měl být hotový v létě 2022, stejně jako druhá, 7,2 kilometru dlouhá část obchvatu Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec–Ševětín dlouhý 8,1 kilometru otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín–Borek dlouhou 10,6 kilometru s náklady 933,2 milionu bez DPH.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je zatím 58 kilometrů.