Podle ministerstva zdravotnictví lidé v Česku často nerozumí anebo nechtějí rozumět svým lékařům. Nízká zdravotní gramotnost komplikuje léčbu a odhadem ročně stojí 12 miliard korun. Raději než lékařům lidé nezřídka věří pochybným radám na internetu nebo předraženým a neúčinným přípravkům. Někdy to má fatální následky.
Češi často nevěří lékařům, ale podvodníkům a dezinformacím. Někdy to má fatální následky
Neschopnost Čechů pochopit informace o svém zdraví dokládá výzkum, který si zadalo ministerstvo zdravotnictví. Zdravotní gramotnost je podle něj u nás druhá nejhorší z devíti hodnocených zemí.
„Panuje celá řada mýtů a různých nesprávných informací, které jsou podloženy 'zaručeně pravými' zdroji z internetu,“ uvádí předseda České společnosti pro aterosklerózu Michal Vrablík.
Lidé často hazardují i v případě závažných onemocnění. To může mít fatální následky. Jako třeba v příběhu Heleny Trinkewitzové, jejíž kamarádce před lety odhalili rakovinu žaludku. Běžnou léčbu ze začátku podstoupit nechtěla.
„Rozhodla se pro léčbu zeleninovými šťávami, hlavně červenou řepou a pampeliškovým kořenem, na který se hodně věří, ale nedopadlo to,“ říká Helena Trinkewitzová.
Zdálo se, že nemoc ustupuje. Ale ne na dlouho. „Pak už měla metastáze natolik všude, že to nebylo ani k operaci ani k chemoterapii ani k ničemu jinému,“ dodává.
Zlepšit povědomí o nemocech i vyšetřeních má web psaný odborníky
Podle lékařů v Česku běžný příběh. Na dezinformacích a špatné gramotnosti se navíc snaží přiživit nejrůznější šarlatáni a prodejci „léků“. „Podezřelé je vždycky, když přípravek 'léčí' celou řadu chorob, když tam jsou stovky děkovných dopisů, jak to pomohlo,“ radí přednosta Ústavu klinické biochemie a hematologie LF UK a FN Plzeň a předseda Lab Tests Online Jaroslav Racek, jaké signály na internetu by měly varovat.
Například po zadání hesla „cholesterol“ nabídne internetový vyhledávač webové stránky, kde se doslova píše: „Na začátku podvodu s cholesterolem byly zfalšované studie, které platil farmaceutický průmysl“, a nechybí samozřejmě ani reklama na vysoce účinné přírodní extrakty.
Podobné nabídky na internetu ale mají hlavně vydělat peníze obchodníkům, často bez léčebného efektu. Zlepšit povědomí o nemocech či vyšetřeních, ale hlavně nabídnout na internetu správné informace má web Labtestsonline.cz.
„Nenutíme čtenářům, aby si něco kupovali, aby si nechali něco vyšetřit, ale skutečně hodnotíme význam vyšetření z odborného hlediska,“ vysvětluje Racek. Stránku už deset let píší odborníci. Podporuje ji ministr zdravotnictví i rektor Univerzity Karlovy.