Pokud ČSSD trvá na tom, aby letos kraje dostaly na opravy silnic tři miliardy korun, pak by měl premiér Sobotka říct, která dálnice by se letos neměla stavět. V reakci na sobotní vyjádření premiéra to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ministerstvo dopravy letos počítá na tyto opravy s částkou dvě miliardy. Sobotka ale uvedl, že ho Ťok výší dotace zklamal.
Ťok: Sobotka by měl říct, na úkor které dálnice dát miliardu navíc krajům
Loni kraje na opravy silnic II. a III. třídy dostaly od státu tři miliardy korun, v roce 2015 to bylo 4,4 miliardy. Vedle ČSSD se ovšem nejméně pro tři miliardy vyslovila i Asociace krajů, kterou vede karlovarská hejtmanka za ANO Jana Vildumetzová.
Předseda vlády v sobotu po zasedání ÚVV oznámil, že sociální demokracie trvá na třech miliardách. „Pokud vyjádření pana premiéra znamená, že máme sahat do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), pak by měl ukázat prstem na tu dálnici, kterou letos nemáme začít stavět. A může si vybrat z chystaných pokračování dálnic D3, D6, D11, D35 a dalších, včetně modernizace dálnice D1,“ reagoval Ťok.
Pokud by premiér nebyl ochoten škrtnout nějakou z chystaných dálnic, pak podle Ťoka nezbývá než najít peníze v rozpočtech jiných resortů, včetně těch, které řídí ministři za ČSSD.
Miliarda navíc pomůže hospodářskému růstu a zaměstnanosti, říká ČSSD
„Bohužel, už jsme si trochu zvykli na to, že pan ministr (Ťok) má se svojí agendou trochu problémy. Když se vždy objeví nějaká potíž, může za ni někdo jiný a někdo jiný ji má vyřešit,“ uvedl v neděli v reakci zaslané ČTK volební manažer a odborný mluvčí pro dopravu ČSSD Jan Birke.
Ťok podle něj není schopen vyčerpat peníze z EU, které má k dispozici, a následně je není schopen poslat krajům. Podotkl, že Ťok je rekordmanem v nečerpání peněz z Evropské unie, kvůli němu se musel přijmout speciální zákon, aby vůbec bylo možné nějaké dálnice začít stavět.
Kraje mají podle sociálních demokratů připraveny projekty v rozsahu převyšujícím čtyři miliardy korun, které mohou začít okamžitě realizovat. „To pomůže hospodářskému růstu i zaměstnanosti, peníze tedy musí pan ministr najít,“ míní Birke.
Ťok: Ministerstvo může dát krajům na opravy silnic dvě miliardy
Vláda dostala v pátek materiál o čerpání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2016. „Podle aktuálních čísel jsme nejen plně dočerpali schválenou výši rozpočtu, ale i většinu dodatečných zdrojů. I přesto ministerstvo dopravy může ze zůstatku loňského rozpočtu poskytnout krajům na financování oprav silnic II. a III. tříd dvě miliardy korun,“ uvedl Ťok.
- Silnice II. třídy v Česku jsou podle zákona o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb., § 5) určeny pro dopravu mezi okresy. Silnice II. třídy stejně jako silnice III. třídy musí v České republice na základě zákona o pozemních komunikacích vlastnit kraj, na jehož území se silnice nachází.
- Silnice III. třídy v ČR jsou podle stejného zákona určeny k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace, jde o nejnižší kategorii silnic. Silnice III. třídy (z historických důvodů tradičně nazývané okresní silnice) stejně jako silnice II. třídy musí v České republice na základě zákona o pozemních komunikacích vlastnit kraj, na jehož území se silnice nachází.