Rozsáhlé opravy silnic druhé a třetí třídy mohou pokračovat. Kraje na ně letos dostanou od státu dvě miliardy korun. S hejtmany se na tom ve středu dohodl ministr dopravy. O další peníze se regionální politici s těmi vládními zatím stále přou. Konkrétně jde o kompenzaci za vyšší platy řidičů linkových autobusů. Ty slíbila vláda, zaplatit je mají kraje. Premiér jim chce pomoct, podporu v koalici ale teprve hledá.
Na opravy silnic dostaly kraje miliardy. Na vyšší platy pro řidiče autobusů ne
Na opravy silnic druhých a třetích tříd by kraje mohly dostat od ministerstva dopravy dvě miliardy. Peníze na zvýšení mezd řidičů se ale na jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem (nestr. za ANO) krajům vyjednat nepodařilo, podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) mají kraje a obce najít prostředky ve svých rozpočtech.
Přislíbené peníze však na opravu silnic podle šéfky Asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) nestačí. „Chtěli bychom získat alespoň tolik co loni, kdy jsme čerpali tři miliardy korun,“ řekla po jednání Rady Asociace krajů ČR v Čeladné na Frýdecko-Místecku s ministrem dopravy Vildumetzová
Podle Ťoka se dvě miliardy korun našly ve Státním fondu dopravní infrastruktury a ministr hodlá navrhnout vládě, aby je poskytla krajům právě na opravy silnic. Na konci roku to vypadalo, že kraje nezískají nic, v roce 2015 přitom čerpaly 4,4 miliardy korun.
Další miliardu korun budou kraje požadovat na společné schůzce s vládou, která je plánovaná na 20. února. Síť silnic je podle Vildumetzové rozsáhlá a kraje mají na její opravy velké požadavky. Suma se mezi kraje bude rozdělovat poměrně podle délky silniční sítě, napříkad Moravskoslezský kraj by získal okolo 112 milionů.
Kraje potřebují na platy řidičů více než miliardu
Kraje žádají po vládě také peníze na zvýšení platů řidičů autobusů, které nařídila vláda. Na jednání s ministrem dopravy se ale žádné peníze vyjednat nepodařilo. „Pokud bychom měli dát peníze z našich prostředků, chyběly by nám jinde,“ argumentuje Vildumetzová.
Zvýšení minimální mzdy řidičů autobusů o třetinu ze zhruba 72 na 98 korun a zvýšení dalších příplatků přijde kraje na 1,2 miliardy korun. Nejnižší náklady má Karlovarský kraj, nejvyšší jsou ve středních Čechách.
Vyplatit částku na zvýšení platů jsou kraje připravené, žádají však kompenzaci. Jakým způsobem se peníze budou vyplácet, se rozhodne na jednání hejtmanů a ministrů 20. února.
Ministr financí Babiš ale po jednání vlády uvedl, že regiony mají peníze na platy získat samy čerpáním evropských fondů a najít ve svých rozpočtech rezervy. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) má regionům přispět stát a realistickou částku má vyčíslit právě Babiš. „Ministerstvo financí by podle možností mělo dát na stůl částku, kterou bychom měli krajům v letošním roce pomoci tak, aby to zvýšení proběho hladce i z pohledu krajských rozpočtů,“ prohlásil premiér.
„Loni dostaly kraje 24 miliard navíc. Očekávám, že si vezmou příklad ze (středočeské) hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové, která našla peníze v rozpočtu. Ne, že zase přijdou za námi,“ uvedl Babiš. Kraje jsou podle něj na takové chování navyklé.
Regiony mají podle něj ve svých rozpočtech rezervy. „Takže si myslím, že když se budou snažit, tak peníze najdou. Hlavně by se měly snažit čerpat evropské peníze, tam mají 14 miliard,“ uvedl. Za úkol krajů považují hledání peněz i lidovci.
Problém se zvýšením platů řidičů nemají jen kraje, ale i obce, které mají s místními dopravci smlovu. Aby peníze na platy získaly jen kraje, a města ne, označila šéfka Asociace krajů za nespravedlivé. Regiony navíc musí s dopravci změnit smlouvy, což je i právní problém.
Jak uzavřít dodatky smluv s dopravci, má krajům pomoci ministerstvo pro místní rozvoj. To ale tvrdí, že zatím nemá podklady. „Očekávám je každým dnem,“ uvedla ministryně Karla Šlechtová (nestr. za ANO).
Plošné zvýšení minimální mzdy řidičů nebylo podle Ťoka systémové a efektivní řešení. Přesto nevidí důvod, aby krajům částku dorovnával stát.
„Pro mě to jádro sporu je problém mezi soukromým majitelem firmy a jeho zaměstnanci, který se tady řeší skrze stát, a myslím si, že to není fér vůči žádné straně. Trošku se bojím, že to řešení může vést k tomu, že sice řidiči na svých výplatních páskách uvidí, že mají tarif zvýšený podle nařízení vlády, ale celková částka nebude taková, kterou očekávají, a bude z toho víc zklamání než řešení,“ řekl Ťok. Kraje podle něj dostaly možnost vysoutěžit smlouvy na veřejnou dopravu, ušetřené peníze ale utratily.
Podle krajů je také důležité garantovat, že se řidičům mzda skutečně zvýší. „Máme signály, že když dopravci, s nimiž máme uzavřené smlouvy, zvýší hodinovou mzdu, tak zároveň řidičům odeberou například osobní příplatek. Ve skutečnosti se tak avizované zvyšování platů v průměru o 8000 korun nekoná,“ řekla Vildumetzová. Do celkové částky je započítaný nárůst platu, přesčasové hodiny, čekání a příplatek za práci ve ztíženém prostředí.