Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k vlivu stavby obchvatu Frýdku-Místku na životní prostředí (EIA). Stavbě téměř devítikilometrového úseku dálnice D48 tak nic nebrání ve vydání stavebního povolení. Zahájení stavby se plánuje na letošní srpen, hotovo má být za čtyři roky.
Stavbě obchvatu Frýdku-Místku nic nebrání. Získal souhlas EIA
Obchvat Frýdku-Místku má být součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Na obou stranách naváže na už hotové úseky dálnice D48 (z Frýdku do Rychaltic, resp. Dobré) a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy.
„Přinese Frýdku-Místku velkou úlevu v podobě odklonění tranzitní dopravy z centra. Kromě významného zrychlení dopravy se zvýší plynulost a bezpečnost místní dopravy,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Díky stavbě se podle něj také sníží imisní a hluková zátěž tisíců obyvatel centra Frýdku-Místku.
Vydané stanovisko ministerstva obsahuje 24 závazných opatření, která mají přispět ke snížení vlivů nové silnice na životní prostředí. „Mají například zajistit náležitou ochranu přírodních památek Profil Morávky a Kamenec, stejně jako evropsky významných lokalit Niva Morávky a Řeka Ostravice během výstavby i následného provozu obchvatu,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.
Na obchvatu bude vybudováno více než osm kilometrů protihlukových stěn. Stavbaři mají během výstavby důsledně bránit prašnosti. „Pro zvýšení ochrany vod a vodních ekosystémů bude vyžadováno pravidelné čištění a údržba komunikací včetně odvodňovacích zařízení. Všechny podmínky jsou nově závazné,“ uvedla mluvčí.
Stavba obchvatu Frýdku-Místku by měla stát zhruba čtyři miliardy korun bez DPH. Připravuje se už zhruba 20 let. Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený mimo jiné kvůli blízkosti automobilky Hyundai. Obchvat má nejen ulevit centru Frýdku-Místku od kamionů, ale i celkově zlepšit složitou dopravní situaci ve městě. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) loni v září řekl, že stavba obchvatu by měla začít letos v srpnu.
Obchvat Frýdku-Místku je osmou z devíti prioritních staveb, které souhlasné stanovisko ministerstva získaly. EIA už v minulých týdnech obdržely například obchvaty Českých Budějovic a Otrokovic, železniční trať Sudoměřice–Votice, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, tři části dálnice D6 nebo dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.