Japonská vesmírná agentura vyvíjí „měsíční křižník“. Spolupracuje na něm s automobilkami

Japonská automobilka Toyota Motor bude spolupracovat s průmyslovou korporací Mitsubishi Heavy Industries na měsíčním vozidle pro lidskou posádku. Toyota vozítko vyvíjí společně s japonskou vesmírnou agenturou JAXA, informovala v tiskové zprávě. Japonsko se snaží urychlit svůj program výzkumu vesmíru, zaměřuje se zejména na Měsíc, který nabízí mnoho potenciálně využitelných zdrojů.

Společnost Mitsubishi Heavy vyvíjí bezpilotní lunární průzkumné vozidlo, které chce uvést do provozu v roce 2025. Údaje a zkušenosti, které získá při provozu na povrchu Měsíce, potom poskytne Toyotě.

Mitsubishi se podílela už na stavbě části Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Toyotě proto při konstrukci vozítka s přetlakovou kabinou pro posádku nabídne i své know-how v oblasti systémů pro podporu života ve vesmíru. Vozidlo nazvané Lunar Cruiser (Měsíční křižník), jehož název odkazuje na model automobilky, má být na Měsíc vysláno v roce 2029.

Toyota na oplátku přispěje svými odbornými znalostmi z výroby různých typů vozidel, od závodních automobilů až po pick-upy, takže výsledný stroj bude moci pracovat i v mimořádně drsném prostředí. Automobilka uvedla, že Lunar Cruiser bude poháněn regenerativními palivovými články, které budou vyrábět elektřinu jen ze slunečního světla a vody.

Poznatky pro Zemi

„Doufáme, že technologii, kterou jsme získali při vývoji měsíčního vozítka, dobře využijeme i na Zemi,“ řekl na tiskové konferenci vedoucí projektu v Toyotě Ken Jamašita. Regenerativní palivové články by se mohly podle automobilky používat k výrobě elektřiny mimo jiné na odlehlých ostrovech, v uprchlických táborech či v oblastech postižených přírodními katastrofami.

V roce 2019 Toyota informovala, že bude spolu s agenturou JAXA vyvíjet vozítko pro průzkum Měsíce. Partneři tehdy uvedli, že vozidlo bude šest metrů dlouhé, 5,2 metru široké a 3,8 metru vysoké. Posádce vyčlenili prostor 13 metrů čtverečních.

Projekt Toyoty přichází v době, kdy stále více soukromých společností po celém světě zvyšuje své úsilí o průzkum vesmíru. Modul společnosti SpaceX se v roce 2020 úspěšně připojil k ISS, a stal se tak první komerční vesmírnou lodí s posádkou, které se to podařilo. Do odvětví průzkumu vesmíru vstoupily i další japonské společnosti, například Nissan či Honda.