Japonská automobilka Toyota Motor bude spolupracovat s průmyslovou korporací Mitsubishi Heavy Industries na měsíčním vozidle pro lidskou posádku. Toyota vozítko vyvíjí společně s japonskou vesmírnou agenturou JAXA, informovala v tiskové zprávě. Japonsko se snaží urychlit svůj program výzkumu vesmíru, zaměřuje se zejména na Měsíc, který nabízí mnoho potenciálně využitelných zdrojů.
Japonská vesmírná agentura vyvíjí „měsíční křižník“. Spolupracuje na něm s automobilkami
Společnost Mitsubishi Heavy vyvíjí bezpilotní lunární průzkumné vozidlo, které chce uvést do provozu v roce 2025. Údaje a zkušenosti, které získá při provozu na povrchu Měsíce, potom poskytne Toyotě.
Mitsubishi se podílela už na stavbě části Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Toyotě proto při konstrukci vozítka s přetlakovou kabinou pro posádku nabídne i své know-how v oblasti systémů pro podporu života ve vesmíru. Vozidlo nazvané Lunar Cruiser (Měsíční křižník), jehož název odkazuje na model automobilky, má být na Měsíc vysláno v roce 2029.
Toyota na oplátku přispěje svými odbornými znalostmi z výroby různých typů vozidel, od závodních automobilů až po pick-upy, takže výsledný stroj bude moci pracovat i v mimořádně drsném prostředí. Automobilka uvedla, že Lunar Cruiser bude poháněn regenerativními palivovými články, které budou vyrábět elektřinu jen ze slunečního světla a vody.
Poznatky pro Zemi
„Doufáme, že technologii, kterou jsme získali při vývoji měsíčního vozítka, dobře využijeme i na Zemi,“ řekl na tiskové konferenci vedoucí projektu v Toyotě Ken Jamašita. Regenerativní palivové články by se mohly podle automobilky používat k výrobě elektřiny mimo jiné na odlehlých ostrovech, v uprchlických táborech či v oblastech postižených přírodními katastrofami.
V roce 2019 Toyota informovala, že bude spolu s agenturou JAXA vyvíjet vozítko pro průzkum Měsíce. Partneři tehdy uvedli, že vozidlo bude šest metrů dlouhé, 5,2 metru široké a 3,8 metru vysoké. Posádce vyčlenili prostor 13 metrů čtverečních.
Projekt Toyoty přichází v době, kdy stále více soukromých společností po celém světě zvyšuje své úsilí o průzkum vesmíru. Modul společnosti SpaceX se v roce 2020 úspěšně připojil k ISS, a stal se tak první komerční vesmírnou lodí s posádkou, které se to podařilo. Do odvětví průzkumu vesmíru vstoupily i další japonské společnosti, například Nissan či Honda.