U pobřeží východní Anglie se v pondělí srazila nákladní loď s tankerem, který po kolizi začal hořet. K místu srážky vyrazil podle prohlášení pobřežní stráže hasicí letoun a vrtulník, stejně jako záchranné lodě. Třicet šest členů posádek obou lodí se podařilo dostat na břeh a nikdo z nich nebyl hospitalizován. Jeden člen posádky nákladní lodi se pohřešuje a záchranáři po něm pátrají.
U pobřeží Anglie se srazila nákladní loď s tankerem, který začal hořet
Tanker pro přepravu ropy a chemikálií Stena Immaculate plující pod americkou vlajkou se nedaleko břehů východoanglického hrabství East Yorkshire srazil s kontejnerovou lodí Solong registrovanou v Portugalsku. Podle pobřežní stráže byla nehoda nahlášena v 9:48 místního času (10:48 SEČ) několik desítek kilometrů od pobřeží východně od města Hull.
Tanker byl zakotvený, pohyboval se pouze minimální rychlostí a kontejnerová loď do něj narazila. Britská média a úřady z nedalekého přístavu mluví o tom, že za nehodou by mohl být autopilot, který posádka kontejnerové lodi nastavila, a poté nikdo z námořníků nebyl na velicím můstku. Tyto události se musí teprve potvrdit během vyšetřování, které bude pravděpodobně trvat několik týdnů, sdělil zahraniční zpravodaj ČT Lukáš Dolanský.
Dva zdroje v oblasti námořní bezpečnosti agentuře Reuters sdělily, že nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o sabotáž nebo že by se na incidentu podílely jiné subjekty.
Bývalý kapitán dálné plavby Jindřich Vodička upozornil, že k nehodě došlo na širém moři při dobré viditelnosti. Předpokládá tedy, že ji způsobila lidská chyba, případně technická závada. Proto klade vinu hlavně nepozornosti či lajdáctví jedné z posádek. Upozornil, že vyšetřování bývá většinou velmi dlouhé a následné tresty vysoké.
Na základě údajů společnosti MarineTraffic se předpokládá, že ropný tanker Stena Immaculate plul z řeckého přístavu Agioi Theodoroi do britského Killingholmu. Provozuje jej americká logistická společnost Crowley a vlastní švédská společnost Stena Sphere, ovládaná miliardářskou skupinou Ollsonů, píše BBC. Kontejnerová loď Solong plula ze skotského přístavu Grandemouth do nizozemského Rotterdamu.
Lodní náklad
Tanker měl na palubě náklad pro americké ministerstvo obrany, potvrdili američtí představitelé. Od majitele lodní společnosti, která ho provozuje, se BBC dozvěděla, že převážel letecké palivo. Stena Immaculate je součástí flotily deseti tankerů zapojených do vládního programu USA na zásobování armády palivem, píše web stanice CNN.
Tanker „utrpěl poškození nákladní nádrže s palivem Jet-A1“, což způsobilo požár a „několik výbuchů na palubě“, uvedla podle agentury AP společnost Crowley, která loď provozuje. Palivo uniklo do moře. Nákladní loď Solong přepravovala patnáct kontejnerů s vysoce toxickým kyanidem sodným a neznámé množství alkoholu.
Znečištění Severního moře
Pobřežní stráž vyhodnocuje, jaká podniknout opatření proti znečištění, uvedl server britské veřejnoprávní stanice. Únik leteckého paliva do vody způsobí menší znečištění ve srovnání s ropou, sdělil BBC nezávislý poradce pro námořní bezpečnost David Mcfarlane. Podle něj však není pochyb o tom, že i tak dojde k úniku ropy.
Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že ji znepokojuje nebezpečí, které by toxické chemikálie převážené plavidly mohly představovat pro mořský život. „Letecké palivo, které se dostalo do vody v oblasti, kde se rozmnožují sviňuchy, je pro ryby a další mořské živočichy toxické,“ uvedl Paul Johnston, vědecký pracovník z výzkumných laboratoří Greenpeace na Exeterské univerzitě.
Nehoda se stala v oblasti, kde žije největší kolonie tereje v Anglii a mezinárodně významná populace dalších mořských ptáků, uvedl Dave O’Hara z britské ornitologické společnosti RSPB. „Jsme samozřejmě velmi znepokojeni možným únikem z tankeru, protože znečištění ropou může vážně poškodit biotopy a být pro mořské ptáky smrtelné,“ uvedl O’Hara.