Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) v pátek neuspěl s odvoláním proti verdiktu pracovního soudu, který ve čtvrtek odmítl stávku strojvedoucích předběžným opatřením zablokovat. Stávka za vyšší mzdy, která ve středu začala v rámci nákladních vlaků a ke které se ve čtvrtek přidala i oblast osobní dopravy, tak pokračuje. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) plánuje protest ukončit příští týden v úterý v 02:00.
Odvolací soud také odmítl zablokovat stávku strojvedoucích německých drah, protest pokračuje
Úspěch před soudem bude vzpruhou pro GDL, který se snaží dráhy přinutit ke zvýšení mezd a k vyplacení bonusu za práci v době pandemie. Šéf osobního oddělení DB Martin Seiler uvedl, že neúspěchu u soudu lituje a že se obává, že se vyjednávání o mzdách změní na diktát.
„V zájmu našich zákazníků jsme učinili vše, aby se GDL vzdal blokády jednání o mzdách,“ řekl v prohlášení Seiler. Dodal, že nijak nezpochybňuje právo na stávku. „Máme ale obavy, že toto kolo jednání o mzdách prokáže autonomii vyjednávání v Německu medvědí službu. Místo jednání se GDL pokouší úpravu mezd diktovat,“ uvedl.
Dráhy podnikly právní kroky proti GDL ve čtvrtek. Uvedly, že stávka je sice výsadním právem zaměstnanců, musí ale odpovídat zákonům, což tak podle dopravce u aktuálního protestu není. Šéf GDL Claus Weselsky takový názor odmítl a prohlásil, že cílem DB je odborovou organizaci zlikvidovat. Pracovní soud se ale postavil za odbory a odmítl stávku předběžným opatřením zastavit, odvolání se tak věnoval nadřazený soud. Ani ten ale DB nevyhověl.
Právní experti ještě před čtvrtečním verdiktem očekávali, že soud zřejmě stávku nezablokuje. Jako důvod uváděli ústavní právo na stávku a také volnou formulaci termínu „přiměřenosti situace“, který v takovém případě stávku jako poslední prostředek sporu umožňuje.
Mluvčí státem vlastněného dopravce Achim Stauss ráno řekl, že ať už odvolání dopadne jakkoli, považují DB svůj postup za nezbytný, neboť ho činí v zájmu zákazníků.
V pátek jezdí více spojů
Železniční společnost oznámila, že se jí v pátek podařilo posílit spoje mimořádného jízdního řádu a že díky tomu na dálkových spojích nejezdí přislíbených pětadvacet, ale třicet procent vlaků. V regionální dopravě se daří vypravovat asi čtyřicet procent vlaků. Situace se ale v regionech výrazně liší.
„Těžiště stávky je jako u minulých protestů ve východních spolkových zemích a několika metropolitních regionech. Zde může docházet k výraznějším omezením,“ uvádí DB. Důvodem jsou smlouvy části strojvedoucích na západě země, které stávkování zapovídají.
Kvůli stávce nejezdí ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínají a končí v Drážďanech.
Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek šest set eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid. DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie.
Nově ale Deutsche Bahn souhlasí s příspěvkem až šest set eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit šestatřicet měsíců. GDL ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to devětadvacet měsíců.