Britská metropole zavádí nejpřísnější opatření na světě ve snaze zlepšit ovzduší. Od pondělí začíná v centru Londýna platit takzvaná ultra nízká emisní zóna. Majitelé aut, která nebudou odpovídat moderním požadavkům, tak za každý vjezd zaplatí 12,5 libry (v přepočtu asi 375 korun), ještě mnohem víc pak autobusy a nákladní auta.
Londýn vyrazil do boje se špatným ovzduším. V centru zavádí ultra nízkou emisní zónu, řidiči si připlatí
Teď je v britské metropoli míra oxidu dusičitého srovnatelná s Dillí nebo Pekingem a připisují se jí tisíce předčasných úmrtí ročně. Londýn chce proto kvalitu ovzduší výrazně zlepšit: za cíl si dal omezení emisí o 45 procent do dvou let.
Podle radnice se na znečištění vzduchu z poloviny podílí právě doprava. Proto má v londýnských ulicích jezdit méně dieselových i benzinových motorů. Přednost mají dostat ekologicky šetrnější vozy jako elektromobily. Radnice sází i na nové dvoupatrové autobusy. Všechny musí být hybridní, vodíkové nebo elektrické.
Nová éra ale samozřejmě nastává hlavně pro běžné řidiče, kteří mají zastaralé vozy. Londýn dělá vše pro to, aby je od vjezdu do centra odradil. Už teď každý řidič musí ve všední dny zaplatit 11,5 libry.
A pokud auta, motorky, dodávky nebo autobusy nesplní ultra nízké emisní požadavky, zaplatí za vjezd ještě víc. Motorky, auta nebo dodávky 12,5 libry, nákladní vozy a autobusy pak 100 liber. Týkat se to má dieselových dopravních prostředků vyrobených před rokem 2015. U těch benzinových pak starších 13 let. Zatím bude ultra nízká emisní zóna platit jen v centru, rozsah území se má ale v dalších letech zvětšovat.
Starosta čelí nařčení z diskriminace
Plán na snížení emisí ale čelí žalobě. První muslimský starosta Londýna Sadiq Khan je totiž obviňovaný z údajné diskriminace etnických menšin. Na rozdíl od ikonických černých taxíků nedostane výjimku odhadem sto tisíc aut, která provozují soukromí přepravci. Jde převážně o řidiče asijského nebo afrického původu.
„Doufáme, že starosta zruší tuto diskriminační politiku, která uvrhne tisíce řidičů do hluboké chudoby,“ sdělil zástupce soukromě najímaných řidičů z odborové organizace IWGB Yaseen Aslam.
Černé taxíky se novému poplatku vyhnuly, protože u nich Khan zavedl už od loňského roku jiný způsob licencování, kterým projdou jenom hybridní vozy, jež mohou fungovat bez emisí.
Starosta proto ustoupit odmítá. Nabízí však program v přepočtu za 1,5 miliardy korun – soukromníci a lidé s nízkým příjmem mohou získat dotaci, pokud svá stará auta vymění za ekologická.
V Německu volí zákazy vjezdu
Omezováním starších naftových aut se snaží proti škodlivým emisím bojovat i německá města. Částečné zákazy vjezdu platí v Hamburku a Stuttgartu. Německé soudy navíc nařídily další částečné zákazy jízd ve městech jako Berlín, Frankfurt nad Mohanem nebo Essen, vstoupit v platnost mají během letoška. Důvodem je nedodržování limitu pro oxid dusičitý.
Německý parlament se však snaží zabránit dalším zákazům pro starší dieselová auta. Spolkový sněm na návrh vlády upravil zákon o ochraně před emisemi. Novela stanoví, že ve městech, kde není překračována hranice 50 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru, budou zákazy jízdy „zpravidla“ nepřiměřené. V takových případech tedy bude nutné dodržení celoevropského limitu 40 mikrogramů dosáhnout jinými opatřeními.