Sex, drogy a country: Devět (nenápadných) tipů z festivalu v Karlových Varech

V pátek začíná 53. filmový festival v Karlových Varech. Na promítání trpělivě čeká přes 180 hraných a dokumentárních filmů, desítky hostů si lázeňské město zadávají do „džípíesky“. Jak je všechny stihnout, jak se v tom všem zorientovat? Každému podle jeho gusta. Za web ČT24 jsme z programu vybrali 9 zajímavostí, které stojí za pozornost, byť třeba nejsou na první pohled zas tak nápadné.

Příběh jedné plavovlásky

Miloš Forman kdysi potkal v Praze dívku, která do hlavního města přijela s kufrem hledat muže, jenž jí po společně strávené noci sliboval vztah. Bohužel jeho sliby byly stejně falešné jako adresa, kterou slečně dal. Forman vyslechl její příběh a odvezl ji na nádraží, aby se i se ztracenými iluzemi mohla vrátit zpátky do Varnsdorfu, města plného dívek pracujících v tamní textilce, ale s nedostatkem mužů. Tato situace, kterou slavný filmař popsal později v autobiografii Co já vím?, ho inspirovala v roce 1965 k natočení hořké komedie Lásky jedné plavovlásky. Právě na tento snímek padla letos volba jako na další digitálně restaurovaný titul ze zlatého fondu kinematografie, který festival v obnovené premiéře uvede. Dokonce jím 53. ročník zahájí - spolu s koncertem před hotelem Thermal. Znít bude hudba z Formanových filmů.

Lásky jedné plavovlásky (1965, režie: Miloš Forman)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Nikdy nevíte, co z toho kluka jednou bude

Není radno podceňovat hosty karlovarského festivalu. Třeba takový Leonardo DiCaprio přijel do Varů v roce 1994 (v doprovodu prarodičů) jako vycházející hvězda, za sebou měl už ceněné drama Co žere Gilberta Grapea. Nicméně až o tři roky později ho trhák Titanic vyplavil do nejvyšších pater Hollywoodu.

Podobně se bude třeba brzy mluvit o americkém herci Calebovi Landryovi Jonesovi, známém například z filmových X-menů či ze seriálu Perníkový táta a nové řady Městečka Twin Peaks. K hlavním rolím se dosud příliš nedostával, ale na dobré filmy má čich. Loni hrál ve třech titulech (The Florida Project, Uteč a Tři billboardy kousek za Ebbingem), které dosáhly na oscarovou nominaci, nebo dokonce na nejednoho Oscara. Ve Varech Jones představí soutěžní snímek Do noci Rakušana Petera Brunnera. Hraje v něm muže traumatizovaného požárem, který ho v dětství připravil o všechny blízké. A kdoví, třeba už příště dorazí jako hlavní host.

Caleb Landry Jones ve filmu Do noci
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Český a ruský prezident si jdou po krku

Samozřejmě obrazně. V dokumentární soutěži se totiž poktávají dva snímky o prezidentských volbách. Mimořádná zpráva českého filmaře Tomáše Bojara pozoruje dvě zpravodajské redakce - České televize a Hospodářských novin, které se připravují na oznámení Miloše Zemana, zda bude i podruhé kandidovat na prezidenta. Vitalij Manskij, ukrajinský rodák s ruským občanstvím, se do Varů vrací se Svědky Putinovými, kteří leccos prozradí o kariéře současné hlavy Ruska.

Filmař, jehož filmy jsou (zatím) známější než on

Filmy Romaina Gavrase mají milionovou sledovanost. Točil totiž hudební videoklipy třeba pro rappery Kaneyho Westa nebo Jay-Z. Jablko v jeho případě nepadlo daleko od kamery, Romainovým otcem je známý politický tvůrce Constantin Costa-Gavras, který natočil mimo jiné i hraný příběh inspirovaný procesem s Rudolfem Slánským. Jeho syn nebere okolí tak vážně, karlovarské publikum se pokusí pobavit komedií Svět je tvůj s Vincentem Casselem. Vypráví o drogovém dealerovi, který sní o prodeji nanuků, jenže i v jeho případě platí pravidlo o jablku, protože našetřené peníze mu zpronevěří vlastní matka. Nezbývá než dát nanuky ještě k ledu a vzít poslední kšeft.

Svět je tvůj (2018, režie: Romain Gavras)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Boj s větrnými mlýny

Terrymu Gilliamovi není coby členovi skupiny Monty Python nic absurdního jistě cizí. Nepřekvapí proto, že díky němu vznikl film o filmu, který (v té době) ještě nebyl natočen. Snímek ztracen v La Mancha kanadských dokumentaristů Keitha Fultona a Louise Pepeho zdokumentoval v roce 2002 neuvěřitelné trable, které provázely Gilliamův vysněný projekt – film Muž, který zabil Dona Quijota. Titul inspirovaný dobrodružstvím směšného rytířského idealisty dotáhl do konce po téměř třiceti letech. Nicméně trable pokračují. V půlce června soud rozhodl, že filmová práva patří producentovi. Projekci na karlovarském festivalu a následné uvedení do českých kin prý rozhodnutí neovlivní, ale kdo ví, jakou katastrofu na sebe Gilliamův Don Quijot ještě přivolá.

Dva sexuální skandály Barryho Levinsona

Americký oscarový tvůrce přijíždí do Varů oslavit dvě výročí. Třicet let letos uplynulo od natočení autistického příběhu Rain Man a rovných dvacet od politické satiry Vrtěti psem, v níž se Robert de Niro a Dustin Hoffman snaží zamést pod koberec sexuální skandál amerického prezidenta. Oba filmy nechybí v karlovarském programu. Navrch k nim Levinson přidá ještě jednu sexuální aféru. Představí totiž svůj poslední, byť „jen“ televizní počin Paterno. Režisérův oblíbený herec Al Pacino si v něm zahrál univerzitního trenéra obviněného ze zneužívání studentů.

Pobaltská nová vlna

Sto let svého vzniku si nepřipomíná letos jen Československo, ale také tři pobaltské státy. I přes ně se v šedesátých letech převalila filmová nová vlna – a festival ve Varech se rozhodl představit, co po ní zůstalo. Například trezorový snímek Rolníci od estonského režiséra Üla Tambeka, „cestopis“ Trať přes mlžné louky Litevce Henrikase Šablevičiuse anebo dokument O deset minut starší. Portrét chlapečka sledujícího loutkové divadlo natočil lotyšský tvůrce Herz Frank na jeden desetiminutový záběr. Program doplní světová premiéra metaforické eseje o tvůrcích pobaltské nové vlny.

Byli jsme na vlastním poli (1988, režie: Henrikas Šablevičius)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Country z věznice Shawshank

Tento americký herec dostal Osara za roli v thrilleru Clinta Eastwooda Tajemná řeka, ale nezjnámější je díky jiné filmové postavě, za niž ani na prestižní filmovou cenu nominován nebyl, a to dotyčný snímek získal oscarových nominací sedm (?). Ano, Tim Robbins je ten, který se snaží o Vykoupení z věznice Shawsank, kde sedí nevinně. Osudové roli neujde ani ve Varech, které dojemný příběh promítnou v uvolněné atmosféře letního kina, představit se nicméně chce spíš svou vlastní scenáristickou a režisérskou tvorbou. Ba co víc – jako hudebník. 4. července vystoupí v městském divadla s kapelou The Rogues Gallery Band. Hrají country.

Češi na Marsu

Jak diváci České televize vědí ze seriálu Kosmo, Češi mají promyšlený vesmírný program pro cestu na Měsíc, ve Varech představí absurdní komedií své plány na kolonizaci Marsu. V nesoutěžní části se v režii Benjamina Tučka o své zkušenosti z mimoplanetární mise podělí Petra Nesvačilová, Halka Třešňáková, Tereza Nvotová nebo Jiří Havelka.

Mars (2018, režie: Benjamin Tuček)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...