Osm dní zbývá do startu Barum Czech Rally Zlín. Největší závod svého druhu ve střední Evropě je i letos součástí kontinentálního šampionátu. Důležité budou nejen sportovní výsledky, ale taky bezpečnost jezdců a hlavně diváků, kterých by mohlo být kolem trati za víkend až 200 tisíc.
Zlín se chystá na rally. Nejdůležitější je bezpečnost
Desítky slavnostních věnců nebo na 40 tisíc plakátů jsou nezbytnou součástí každé rally. Kromě toho musí organizátoři závodů zvládnout povinný úkol, dát vědět všem lidem kolem trati, že na pár dnů budou muset strpět rychlá auta.
„Do 48 vesnic, kterými se projíždí, jsme rozeslali 9800 informativních letáků všem rezidentům. Víme třeba, že Želechovice mají 732 domácností, a také tam letáky dostali,“ popsala vedoucí sekretariátu Barum Czech Rally Marta Regnerová.
Trať je pod drobnohledem počítačů
Celkem 220 kilometrů trati a 15 rychlostních testů kontrolují pořadatelé na počítačích vývojového centra. Každý úsek je rozebraný do těch nejmenších detailů. Kvůli zážitku, ale hlavně kvůli bezpečnosti. „V zatáčkách stojí balíky. Máme i prostory zakázané pro fotografy, kde nikdo nesmí stát,“ uvedl operátor Barum Czech Rally Vojtěch Valenta.
Jedním z atraktivních, ale zároveň velmi nebezpečných míst je i takzvaný vracák, tedy zatáčka, která jezdce v autě obrátí téměř o 180 stupňů. „Diváci mohou stát na horizontu na vyvýšeném místě. Nesmí stát v přímém směru, kde je to pod úrovní vozovky,“ vysvětlil vedoucí rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Květoslav Malota.
Pokud problém přece jen nastane, každé auto je vybaveno SOS krabičkou s GPS lokátorem a nárazovým čidlem. „Pokud by se spustila sama, jezdec jednoduše stiskne tlačítko a poplach zruší. Když potřebuje zavolat pomoc, tak zavolá a na dispečinku rally přesně víme, kde ta daná posádka je,“ řekl zástupce ředitele Barum Czech Rally Jan Regner.
Rally cirkus už v plném evropském lesku odstartuje v pátek 16. srpna rychlostní zkouškou přímo v centru Zlína.