Nepravomocné rozhodnutí k dokončení Pražského okruhu je podle pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) důvodem k menší oslavě. Jeho náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) v té souvislosti zdůraznil, aby se začalo stavět co nejdříve. Optimismus je přitom namístě i podle poslance a místopředsedy ČSSD Petra Dolínka (ČSSD), který si myslí, že bylo správné rozhodnutí přiřadit rozhodování o této záležitosti úřadu s nižší působností, jako je ten v Uhříněvsi. Hřib se Scheinherrem se naopak domnívají, že měla rozhodovat buď Praha, Středočeský kraj, či ministerstvo. Všichni tři byli hosty pořadu Události, komentáře.
Že Pražský okruh dostala Uhříněves, nebylo šťastné, míní Hřib. Je správné, že rozhodovala nižší úroveň, tvrdí Dolínek
Krok k dlouho očekávanému dokončení Pražského okruhu – stavební úřad v Uhříněvsi vydal minulý týden nepravomocné územní rozhodnutí pro část mezi D1 a Běchovicemi. Podle dřívějších informací by stavba 12,6 kilometru dlouhého úseku mohla začít v letošním roce nebo příští rok. Do provozu by komunikace mohla být uvedena v roce 2025.
Nyní auta včetně kamionů jezdí z D1 přes Spořilovskou ulici a Jižní spojku hustě obydlenými místy. Kromě toho chybí i část obchvatu na severozápadě hlavního města.
Primátor hlavního města v Událostech, komentářích připustil, že jde zatím o nepravomocné rozhodnutí. „Ale bez toho, aby bylo vydáno, by nikdy nemohlo nabýt právní moci,“ poznamenal Hřib. „Já myslím, že to je důvod k menší oslavě,“ dodal.
Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr v té souvislosti zdůraznil potřebu toho, aby se stavba brzy zahájila. „Nadále budeme poskytovat Ředitelství silnic a dálnic veškerou pomoc, aby to dotáhlo i ke stavebnímu povolení, aby začalo co nejdříve stavět, protože tímto krokem bychom z jedenácti směrů deset směrů výpadovek napojili na Pražský okruh a tím bychom vyřešili spoustu problémů,“ poznamenal Scheinherr.
Optimismus je přitom namístě i podle někdejšího náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD). „Konečně bylo něco vydáno, několikrát jsme takovému vydání byli blízko, nicméně nikdy se to nezdařilo,“ dodal. „Jestli se v roce 2024 kopne do země, tak to bude úspěch,“ poznamenal.
Hřib: Uhříněves dělala, co mohla
To, že byla stavba přidělena na pražskou městskou část Uhříněves, nebylo podle Hřiba nejšťastnější rozhodnutí. „My jsme jako Praha té městské části poskytli finanční a materiální podporu, určitě to nikdo neblokoval, ale je to složitá záležitost – těch 1165 připomínek odpovídá jejímu významu,“ přiblížil.
„Já mám za to, že Uhříněves skutečně dělala, co mohla,“ uvedl dále Hřib a poznamenal, že starosta městské části ani vedení Prahy nemůže zasahovat do rozhodování stavebního úřadu. „Protože to je přenesená státní působnost,“ vysvětlil.
Podle Scheinherra se jedná o systémovou nefunkčnost, kdy rozhodnutí mělo být přiděleno buď Krajskému úřadu Středočeského kraje, Praze, či ministerstvu dopravy. „Takto malý úřad zkrátka nemá zkušenosti a nikdy v minulosti nedělal tak obrovskou stavbu,“ podotkl náměstek s tím, že se pokusili Uhříněvsi v tomto ohledu pomoct.
Dolínek si naopak myslí, že je správně, že rozhodnutí dostal na starost nějaký úřad s nižší působností, než je Praha nebo střední Čechy. „Důvod je jednoduchý – v tuto chvíli, když bude odvolání proti rozhodutí tohoto stavebního úřadu, tak bude konat Praha a následně to ještě může jít dále a může to samozřejmě dojít k tomu, že bude rozhodovat ministerstvo…,“ řekl.