Začala oprava přehrady Pastviny. Řidiči ani chodci se po hrázi na druhou stranu nedostanou

Začala oprava hráze přehrady Pastviny (zdroj: ČT24)

Povodí Labe začalo s opravami přehrady Pastviny na Orlickoústecku. Korunu hráze vodního díla ze třicátých let minulého století bude nutné celou rozebrat. S pracemi je spojeno i výrazné dopravní omezení, úplně se totiž bude muset uzavřít silnice přímo na hrázi přehrady. Práce by měly probíhat déle než rok a přijdou na necelých šedesát milionů korun.

Uzavření silnice na hrázi je podle redaktorky ČT Věry Hofmanové velký problém pro obyvatele obcí Pastviny a Nekoř, kteří tuto zkratku rádi využívají. „Teď musí využívat asi tři kilometry vzdálený most v obci Pastviny na silnici číslo 312,“ uvedla. 

„Opravujeme mostovku, zábradlí, římsy, izolace, diletační spoje i pilíře, které podporují mostovku. Jsme v úvodu zahájení prací,“ přiblížil za Povodí Labe vedoucí střediska Žamberk Jiří Jindra. Důvodem oprav je podle něj stárnutí betonu. „Upozorňuji, že nejde o havarijní stav, ale než bychom se do této fáze dostali, tak chceme tyto závady odstranit,“ dodal. 

Přehrada Pastviny má za sebou už několik rekonstrukcí, oprava v takto velkém rozsahu je však první. „Přehrada byla (v minulosti) opakovaně vypuštěná, ale to byly práce na základových výpustech, antikorozní ochraně, obnově těsnění a těžení sedimentu. V současné době se jedná o unikátní a první takto velkou opravu,“ připomněl Jindra. 

Hráz Vodní nádrže Pastviny
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Provozovatelé kempů v okolí přehrady si už dříve stěžovali na to, že v souvislosti s opravou hráze by se měla snižovat hladina. Tentokrát se ale hladina vody snižovat nebude, upozornil Jindra. Zachována bude i protipovodňová funkce nádrže. Oprava má probíhat za plného provozu se zachováním všech funkcí vodního díla. „To, co bude (do přehrady) přitékat, tak bude i odtékat. Tak, jak stanoví manipulační předpis,“ dodal Jindra.  

Dobrá zpráva pro řidiče

Oprava koruny hráze přinese podle Jindry větší komfort motoristům. Silnice na hrázi je totiž v současné době velmi úzká, jde v podstatě o jeden jízdní pruh. Po rekonstrukci by se však měla proměnit na dvouproudovou komunikaci, která bude mnohem bezpečnější. Z obou stran silnice by navíc měly být i chodníky. 

Jindra v souvislosti s uzavírkou hráze nepředpokládá žádné komplikace. „Celá akce je řádně projednaná, na komunikacích jsou uzavírky a obce jsou o té záležitosti informovány. Je to opravdu jeden z mála negativních vlivů, že po dobu opravy nelze (hrází) projíždět ani procházet,“ řekl zástupce Povodí Labe. 

Načítání...