Povodí Labe začalo s opravami přehrady Pastviny na Orlickoústecku. Korunu hráze vodního díla ze třicátých let minulého století bude nutné celou rozebrat. S pracemi je spojeno i výrazné dopravní omezení, úplně se totiž bude muset uzavřít silnice přímo na hrázi přehrady. Práce by měly probíhat déle než rok a přijdou na necelých šedesát milionů korun.
Začala oprava přehrady Pastviny. Řidiči ani chodci se po hrázi na druhou stranu nedostanou
Uzavření silnice na hrázi je podle redaktorky ČT Věry Hofmanové velký problém pro obyvatele obcí Pastviny a Nekoř, kteří tuto zkratku rádi využívají. „Teď musí využívat asi tři kilometry vzdálený most v obci Pastviny na silnici číslo 312,“ uvedla.
„Opravujeme mostovku, zábradlí, římsy, izolace, diletační spoje i pilíře, které podporují mostovku. Jsme v úvodu zahájení prací,“ přiblížil za Povodí Labe vedoucí střediska Žamberk Jiří Jindra. Důvodem oprav je podle něj stárnutí betonu. „Upozorňuji, že nejde o havarijní stav, ale než bychom se do této fáze dostali, tak chceme tyto závady odstranit,“ dodal.
Přehrada Pastviny má za sebou už několik rekonstrukcí, oprava v takto velkém rozsahu je však první. „Přehrada byla (v minulosti) opakovaně vypuštěná, ale to byly práce na základových výpustech, antikorozní ochraně, obnově těsnění a těžení sedimentu. V současné době se jedná o unikátní a první takto velkou opravu,“ připomněl Jindra.
Provozovatelé kempů v okolí přehrady si už dříve stěžovali na to, že v souvislosti s opravou hráze by se měla snižovat hladina. Tentokrát se ale hladina vody snižovat nebude, upozornil Jindra. Zachována bude i protipovodňová funkce nádrže. Oprava má probíhat za plného provozu se zachováním všech funkcí vodního díla. „To, co bude (do přehrady) přitékat, tak bude i odtékat. Tak, jak stanoví manipulační předpis,“ dodal Jindra.
Dobrá zpráva pro řidiče
Oprava koruny hráze přinese podle Jindry větší komfort motoristům. Silnice na hrázi je totiž v současné době velmi úzká, jde v podstatě o jeden jízdní pruh. Po rekonstrukci by se však měla proměnit na dvouproudovou komunikaci, která bude mnohem bezpečnější. Z obou stran silnice by navíc měly být i chodníky.
Jindra v souvislosti s uzavírkou hráze nepředpokládá žádné komplikace. „Celá akce je řádně projednaná, na komunikacích jsou uzavírky a obce jsou o té záležitosti informovány. Je to opravdu jeden z mála negativních vlivů, že po dobu opravy nelze (hrází) projíždět ani procházet,“ řekl zástupce Povodí Labe.