Správa železnic pokračuje ve stavbě rychlodráhy z Prahy do Kladna a na ruzyňské letiště. Po úseku přes Kladno oficiálně zahájila přestavbu pražského nádraží v Bubnech a nové zastávky Výstaviště. Hotovo by mělo být v roce 2025, celá rychlodráha ale závisí na povoleních pro ostatní úseky, která zatím nejsou.
Začala modernizace tratě mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Bude součástí rychlodráhy do Kladna a na letiště
„Vybudování kvalitního železničního spojení z Prahy do Kladna a také na Letiště Václava Havla Praha patří mezi priority vlády a stanice Praha-Bubny se stane důležitým přestupním bodem dopravy v Praze,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Úsek po novou zastávku Praha-Výstaviště navazuje na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt.
„Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou a také zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavba provizorní koleje
Jako první přijdou na řadu přípravné práce a současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty, kterými jsou tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech, přijdou na řadu letos v květnu. Hotovo má být v roce 2025.
Stanice Praha-Bubny se posune blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Posléze se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha a také tam vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech se budou nacházet komerční prostory. Modernizovaná trať do nové zastávky Praha-Výstaviště povede většinově po estakádě a zastávka vznikne na okraji Stromovky.
Výše nákladů na modernizaci části tratě mezi Bubny a Výstavištěm dosahuje téměř tří miliard korun. Úsek tratě postaví sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt bude z pětaosmdesáti procent financovat Evropská unie.
Hlavním cílem je modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště. Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přímý přestup mezi tramvajemi a vlaky.
Naváže proměna nádražní budovy
Na modernizaci naváže proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo se stálou expozicí připomínající deportace Židů za protektorátu. Projekt Památník ticha je ve stadiu přípravy podkladů na dodavatele stavby.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na více než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 byl rekonstruován Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec.
Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně.