Z Olomouce do Uničova rychleji? Železničáři chystají modernizaci důležité tratě

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájí letos elektrizaci železniční tratě z Olomouce do Uničova za téměř čtyři miliardy korun. Díky elektrické trakci by mohly vlaky po této důležité trati jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což by výrazně zkrátilo dobu jízdy. Trať je zastaralá a neumožňuje už ani navyšovat počet spojů.

Projekt na rekonstrukci tratě už má Správa železniční dopravní cesty hotový a předpokládá, že práce začnou v polovině roku. „Vyhodnocujeme soutěž na zhotovitele této zakázky a připravujeme žádost o vydání stavebního povolení. Stavba začne přípravou základů pro trakční vedení a snesením železničního svršku v úseku Uničov – vlečka Unex,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle železničářů se neplánuje jen elektrizace tratě, ale celková modernizace. SŽDC odhaduje náklady na 3,8 miliardy korun s tím, že výše skutečné investice bude známa až po vyhodnocení tendru a posouzení cenových nabídek.

Po trati mezi Olomoucí a Uničovem bude moci jezdit víc spojů a hlavně rychleji
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Pokračovat se bude až k Šumperku

„Nová maximální traťová rychlost bude až 160 kilometrů za hodinu a dojde k odstranění většiny propadů traťové rychlosti na méně než 100 kilometrů za hodinu,“ řekl mluvčí. Projekt by měl podle něj i snížit negativní vlivy železniční dopravy na životní prostředí a jízda z krajského města do Uničova by měla být pro cestující bezpečnější a komfortnější. 

Železničáři navíc plánují i elektrizaci navazujícího úseku mezi stanicemi Uničov a Libina u Šumperka. Práce za zhruba jeden a půl miliardy korun by měly začít příští rok s tím, že hotovo bude v roce 2022. Po této trati pak budou moci jezdit vlaky až stokilometrovou rychlostí.

Nedávno se podařilo zmodernizovat i trať mezi Zábřehem a Šumperkem. Díky tomu už jezdí přímé vlaky z Přerova nebo Olomouce až do Šumperka. Tam se lidé mohou dostat i po železniční trati, která vede právě přes Uničov, jenže po ní mohou jezdit jenom motorové vlaky. 

Železniční trať z Olomouce přes Uničov až do Šumperka je důležitým železničním spojením ze střední Moravy směrem do podhůří Jeseníků. Trať je už zastaralá a neumožňuje zvyšovat frekvenci spojů ani rychlost motorových vlaků. Zatímco teď jízda cestujícím z Olomouce do Šumperka přes Uničov zabere zhruba devadesát minut, po modernizaci tratě by měla doba jízdy klesnout zhruba o půl hodiny.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 16 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 46 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...