Vysokorychlostní tratě postavíme, nebo nebudeme existovat, říká expert. Politici souhlasí

35 minut
Události, komentáře o problémových dálnicích i výstavbě nových tratí
Zdroj: ČT24

Česko nemůže v budoucnu existovat, pokud nepostaví vysokorychlostní železniční tratě. Je o tom přesvědčen dopravní expert Jiří Pohl, ale souhlasí s ním i politici. Členové parlamentu, kteří o vysokorychlostní železnici a dopravě v Česku debatovali v Událostech, komentářích, se ovšem neshodnou na tom, jak rychle příprava staveb postupuje. Senátor Martin Červíček (ODS) kritizoval stát i za to, že zatímco se zaklíná vysokorychlostní železnicí, zapomíná na tu současnou, která je přitom na pokraji svých možností.

Na počátku tohoto století se zdálo, že je železnice v nezastavitelném úpadku. Nešlo jen o staré vlaky, ale hlavně o to, že z nich mizeli cestující. Dnes je situace docela jiná a železnice je nejrychleji rostoucím dopravním segmentem. Kromě toho se již vážně připravuje její zásadní urychlení. Správa železniční dopravní cesty v lednu informovala o dokončení jedné části studie proveditelnosti vyskorychlostní dráhy Praha–Drážďany, která doporučila trasovat ji přes Ústí nad Labem, čímž se samotná stavba opět trochu přiblížila.

Zásadní pochyby o potřebě vysokorychlostních železnic dnes na politické scéně nezní, ale podle senátora a královéhradeckého krajského radního pro dopravu Martina Červíčka se k nim stát upíná až příliš. „Při plánování mi chybí větší zaujetí státu dělat něco se stávající dopravní infrastrukturou,“ upozornil s odkazem na přetížené tranzitní koridory, kde v posledních letech dramaticky vzrostl počet vlaků, aniž se významně zvýšila kapacita tratí. Další koleje sice dostaly tratě například u Tábora nebo Plzně, ale mezi Prahou a Českou Třebovou je stav skoro stejný jako před dvaceti lety.

Podle Červíčka přitom není fyzická stavba vysokorychlostních tratí ještě na spadnutí. „Jestli nezačneme v první řadě modernizovat to, co už dnes máme (…), tak se nikam neposuneme,“ soudí.

Poslanec vládní ČSSD Petr Dolínek však varoval před tím, aby se zaujetí vysokorychlostní železnicí zmenšilo. „Je povinnost vlády, aby v tomto projektu pokračovala,“ zdůraznil. Je podle něj třeba, aby kabinet co nejdříve rozhodl o trase nové páteřní železnice Praha–Brno, u které zatím existují dvě varianty. A také je nutné stavby tratí připravit po legislativní stránce – přichystat případné změny zákonů, aby se pak již příprava nezdržovala.

Podle dopravního experta Jiřího Pohla ze Siemens Mobility je výstavba celé plánované sítě vysokorychlostních železnic v Česku naprosto nezbytná. „Toto buď postavíme, nebo nebudeme existovat,“ prohlásil.

Správa železniční dopravní cesty chce v prvé řadě postavit tratě spojující Prahu s Drážďany a s Brnem resp. Břeclaví, dále trať z Brna do Ostravy a posléze i z Prahy směrem na Plzeň a případně na Vratislav. Jak Jiří Pohl podotkl, jde o zcela logické trasy, které odpovídají tomu, kudy v minulosti vedly hlavní evropské kupecké trasy. I dnes jde podle něj o zásadní evropské spojnice. „Velice dobře odpovídají směry evropské, tedy propojení osy Berlín—Praha—Vídeň s propojením Ústí nad Labem–Praha–Jihlava–Brno. Takže síť plní jak cíl evropské integrace, tak cíl takového metra v ČR,“ shrnul.

Od studií proveditelnosti, které dnes správa železnic připravuje, k reálné stavbě, natožpak zprovoznění nových tratí ale vede ještě velmi dlouhá cesta. Poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL) se však domnívá, že alespoň některé úseky by se mohly začít budovat zanedlouho. Olomoucký kraj podle něj již aktualizuje svoji územněplánovací dokumentaci, kam koridory pro nové tratě zanese. „Do deseti let by mohly být části území ČR, kde budeme mít vysokorychlostní tratě,“ věří.

Vysokorychlostní tratě jako dálnice pro vlaky. I s problémy při výstavbě?

Vysokorychlostní tratě jsou pro železnici tím, čím jsou pro silniční dopravu dálnice. I ceny obou jsou podobné, je proto otázka, zda stavba vysokorychlostních tratí nakonec nebude trpět podobnými problémy jako dálnice. Stačí si vzpomenout na letité spory o pozemky nebo hádky s různými sdruženími o vhodnou trasu.

V tomto týdnu se ostatně objevil další problém – stavební firmy pohrozily vypovězením smlouvy na dostavbu dálnice D11 u Hradce Králové, pokud nedostanou přidáno. Při té příležitosti znovu čelil ostré kritice ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

„Je to opakovaná neschopnost umět si proces dobře zmanažovat ze strany Ředitelství silnic a dálnic a ministra dopravy,“ je přesvědčen Marian Jurečka. Dohodu, kterou ve středu představil ministr Ťok, považuje za špatnou. Ministr a s ním i Ředitelství silnic a dálnic totiž souhlasili s tím, že budou se stavební firmou Eurovia jednat o zvýšení ceny. „Díky neschopnosti ŘSD a ministerstva dopravy (…) hrozí, že daňový poplatník zaplatí o 200 milionů víc,“ podotkl opoziční poslanec.

Martin Červíček, kterého se kauza úzce dotýká, protože je náměstkem hejtmana pro dopravu v regionu, kde se má dálnice stavět, pak varoval, aby Ťokův ústupek nespustil lavinu. „Je to strašný precedent. Jestli firma odsoutěží za nějakou cenu, tak to má za tu cenu postavit,“ míní. Podobně jako Jurečka přitom kritizoval údajnou benevolenci státu. Stavbaři totiž svůj postup zdůvodnili tím, že museli po podpisu smlouvy dlouho čekat, a obvinili ŘSD, že jim dodnes nepředalo staveniště. Proto se domnívají, že mají nárok na vyjednání nových cenových podmínek.

Poslanec vládní strany Petr Dolínek je vůči firmám i ministerstvu smířlivější, ceny stavebních prací podle něj skutečně vzrostly, i když se domnívá, že by bylo lepší, kdyby se firmy ze sdružení, které zakázku na dálnici D11 dostalo, rozhodly „s podnikatelským rizikem do toho jít“. Kritiku si podle něj zaslouží spíše Ředitelství silnic a dálnic za svá prohlášení vůči stavbařům. „Přijde mi, že zkratkovité mediální vyjadřování je zbytečné. V poslední době ŘSD víc dává na to, jak se vyjadřuje ven, než aby odvádělo profesionální práci,“ míní.

Ministr Ťok po jednání s generálním ředitelem Eurovie ujistil, že bude dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi dokončena podle původních plánů, tedy v roce 2022. Loni slíbil, že do roku 2030 bude hotová i celá dálniční síť. V té době by již mohla přinejmenším finišovat příprava staveb vysokorychlostní železnice. Tehdy se také ukáže, zda problémy, které Česko zažilo a stále zažívá s dálnicemi, jsou jedinečné, nebo zda je lze na železnici snadno přenést.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé hazardují přecházením kolejí

S přecházením přes koleje na zakázaných úsecích se setkávají strojvůdci dennodenně. Jen za poslední týdny zachytily kamery v obcích nebo ve vlacích desítky případů. Za takový hazard hrozí pokuta až deset tisíc korun. Správa železnic přitom ročně do zabezpečení kolejiště investuje miliardy.
před 2 hhodinami

Hrady a zámky se zaměří na zdobení kraslic i původní odkaz Velikonoc

Některé hrady a zámky ve svém programu zohledňují Velikonoce. Třeba Karlštejn poprvé zve děti na velikonoční dílničky. A zatímco Konopiště sází na původní význam svátků, Žďár nad Sázavou na téma znovuzrození a Valtice podpoří skláře. Kromě velikonočních akcí hrady a zámky odhalují také novinky pro celou sezonu. Některé památky se plně otevřou návštěvníkům v sobotu 5. dubna, někde už sezona začala.
před 2 hhodinami

Trumpova cla dopadnou na české skláře či technologické firmy

Syntetické krystaly či sklo. České firmy, pro které je americký trh velkým odbytištěm, se obávají v důsledku ohlášených cel prezidenta USA Donalda Trumpa ztráty příjmů. Oproti tomu se ulevilo třeba tuzemským výrobcům léčiv – ta jsou z tarifů vyňata. Podle Svazu průmyslu a dopravy je nyní hlavně potřeba jednat o snížení tarifů tak, aby se předešlo dramatickému dopadu na celou ekonomiku.
před 3 hhodinami

Snímek Brácha upozorňuje na šikanu na školách

Závažným společenským tématem nejen na školách zůstává šikana. Podle dat školní inspekce se minimálně jedním případem ponižování a deptání za poslední tři roky zabývalo 57 procent základních a 63 procent středních škol. Na problém upozorňuje také nový film Brácha, který ukazuje, jak vztahy mezi náctiletými mohou skončit tragédií.
před 4 hhodinami

Z disidentky agentkou Moskvy. Sudlianková v Česku řídila ruské dezinformace

Nově sankcionovaná běloruská novinářka Natalia Sudlianková byla v Česku dlouho vnímána jako disidentka, jeden ze zlomů ale přišel v době nelegální anexe ukrajinského Krymu Ruskem. Podle Bezpečnostní informační služby (BIS) v tuzemsku řadu let skrytě a vědomě pracovala pro ruskou vojenskou zpravodajskou službu GRU. V Česku žije s rodinou, která tu může zůstat.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Dopad amerických cel probírali Topolánek a Kolář

O dopadu cel, která zavádí americký prezident Donald Trump vůči obchodním partnerům Spojených států, diskutovali v pořadu Události, komentáře bývalý předseda Rady Evropské unie a expremiér Mirek Topolánek a poradce prezidenta a bývalý velvyslanec v Rusku a v USA Petr Kolář. Probrali také strategii a taktiku Trumpa i evropské vyjednávání se Spojenými státy.
před 12 hhodinami

Při vývoji dronů hraje stále důležitější roli umělá inteligence

Role umělé inteligence (AI) je stále podstatnější i při vývoji dronů pro vojenské či civilní účely. S její pomocí umí bezpilotní letouny mapovat území a vytvořit 3D modely. Zařízení dokáže udělat věrný obraz území zcela autonomně a bez nutnosti GPS. Dronům na zemi pak asistují roboti, kteří hledají například ztracené lidi nebo nepřátelskou techniku. Pracovat s drony, které využívají AI, plánuje i česká armáda. Mohly by jí pomoci kupříkladu detekovat nepřítele.
před 13 hhodinami

Tržby obchodníků v únoru vzrostly o bezmála čtyři procenta

Tržby v tuzemském maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v únoru mírně zrychlily meziroční růst na 3,8 procenta. V lednu stouply podle revidovaných údajů o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání se tržby obchodníků zvýšily o čtyři desetiny procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků nejvíc přispěl prodej na internetu a pohonných hmot.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...