Napíšeme dodatek a spory na D11 vyřešíme, slíbil Ťok. Eurovia chce navíc 200 milionů

2 minuty
UDÁLOSTI: Ve sporu o stavbu dálnice D11 nastal nečekaný obrat
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na sepsání dodatku ke smlouvě na stavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Chtějí ho uzavřít do 15. února a měl by vyřešit sporné otázky, kvůli kterým obě strany smlouvu vypověděly. Následně svá odstoupení vezmou zpět.

„Dohodli jsme se, že se dohodneme. Uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit jak to, že staveniště je předáváno později, tak i to, že některé věci z hlediska archeologie nejsou podle původní specifikace. A budeme se bavit i o valorizaci,“ řekl ministr Ťok.

Podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky by se cena měla zvýšit o stovky milionů korun. „Bavíme se o částkách od 100 do 200 milionů,“ upřesnil. V částce podle něj jsou i náklady na uvedení území, kde se má stavět, do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

„Zhotovitel (sdružení firem vedené Eurovií, pozn. red.) spolu s ŘSD připraví do 15. února dodatek, který společně podepíší. Poté se stáhnou veškerá oznámení. A je tady slib ze strany zhotovitele, že stavbu zprovozní do plánovaného termínu,“ uvedl ministr s tím, že by rád termín ještě zkrátil. „Jsme dohodnuti, že se nad tím zhotovitel zamyslí a v průběhu jednání se k tomu vyjádří,“ dodal. ŘSD nyní uvádí jako plánovaný termín dokončení červen 2022 a podle Ťoka to tak i zůstane.

Ministr však odmítl, že by zvýšení ceny bylo výměnou za zkrácení doby stavby. „Na stavbě došlo k objektivnímu prodloužení. Nejde o žádné výměny nebo kompenzace. Chceme se férově vyrovnat,“ uvedl Ťok. Staveniště podle něj ŘSD předalo později, protože se zpozdilo získání stavebního povolení. 

Vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun bez DPH. Pokud by stát Eurovii vyhověl a navýšil náklady o 200 milionů, byla by výsledná cena 2,8 miliardy. V tendru skončila na druhém místě nabídka Strabagu za 2,9 miliardy, na třetím pak sdružení vedené firmou Colas CZ s cenou 3,2 miliardy. Celkem se o zakázku ucházelo šest zájemců.

Firmy chtěly víc peněz

Sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy. ŘSD na to ve středu reagovalo vypovězením smlouvy. Stavba dálnice sice oficiálně začala loni 2. října poklepáním na základní kámen, práce ale dosud zahájeny nebyly. Firmy totiž odmítly převzít staveniště, protože podle nich nebylo v odpovídajícím stavu. Zároveň chtějí za stavbu více peněz, než stojí v uzavřené smlouvě. ŘSD však výtky i dodatečné navýšení ceny odmítlo.

Ministr Ťok byl ale ke stavbařům smířlivější. Požadavky stavebních firem považuje za oprávněné. „Oprávněně žádají, aby dostali to, co mají dostat. V tomto případě ŘSD z mého pohledu až příliš urputně bránilo peníze daňových poplatníků,“ řekl.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl v úterý generální ředitel Eurovie Martin Borovka. Podle něj by firma mohla pozemky upravit sama, ale ŘSD by si to u ní muselo objednat a zaplatit. 

Úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic o délce 15,5 kilometru mělo sdružení firem vedené Eurovií postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Požadované zvýšení ceny zdůvodnili stavbaři tím, že se v poslední době ceny stavebních prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu už není možné úsek postavit.

Podle firem zdražila hlavně ropa, která přímo ovlivňuje ceny asfaltu, a ceny energií. Zvýšily se také platy v oboru. „Ředitelství silnic a dálnic jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ řekl v úterý Karel Volf z Metrostavu. 

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

ŘSD: Když dáme jedné firmě víc peněz, budou chtít i ostatní

ŘSD reagovalo tvrzením, že se firmy snaží dostat organizaci pod tlak, aby získaly víc peněz, než jim umožňuje aktuální smlouva. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Rostoucí ceny podle něj ovlivňují všechny stavební firmy. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic,“ podotkl Kroupa s tím, že stavební firma dostala veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, ale dosud je neprovedla.

Postoji firem se zprvu divil i ministr dopravy. „Trošku si dávám otázku – a doufám, že nemám pravdu – jestli to není spíše snaha se z té zakázky vyvléct a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ reagoval Ťok v Českém rozhlase na oznámení firem o podmínečném odstoupení.

Zároveň však varoval, že pokud by se stát s firmami nakonec nedohodl, nevylučuje vyhlášení nové soutěže. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit,“ upozornil ministr.

Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na Šumpersku se po čtyřiceti letech začali zbavovat nebezpečného kadmia

Nebezpečné kadmium je v hale na okraji Vikantic na Šumpersku uskladněné od dob socialismu. Nyní se obec po čtyřiceti letech dočkala a jedovatý odpad, jde o více než dvanáct set tun odpadu, začala likvidovat specializovaná firma. O sanaci území se poté postará státní podnik Diamo. Uskladněné kaly obsahují toxické kadmium a další těžké kovy. Nejprve zamíří do středních Čech. Specializovaná firma tam odpad zneutralizuje a pak zhutní pomocí cementu. Zmizí i plechová hala a odborníci budou zkoumat, zda půda pod ní je, či není kontaminovaná.
před 1 hhodinou

Česká firma vyrobí unikátní zaměřovače do bojových vozidel

Tuzemské firmy se podílejí na výrobě nových bojových vozidel pěchoty CV90 pro českou armádu. Třeba přerovská společnost Meopta by měla v příštích letech získat přes dvě miliardy korun za výrobu unikátní zaměřovací technologie vyvinuté ve Švédsku. Střelec díky ní dokáže mířit bez ohledu na pohyb bojového vozidla a palba je rychlejší než u běžných zaměřovacích systémů.
před 1 hhodinou

EK podle dopisu žádá Česko o odklad podpisu smlouvy na Dukovany

Evropská komise (EK) žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Vyplývá to z dopisu, který českému ministrovi průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi (STAN) poslal místopředseda Komise Stéphane Séjourné. Premiér Petr Fiala (ODS) nicméně kontroval, že dopis není stanoviskem EK. Podle ministra Vlčka jde pouze o zdvořilostní dopis. Český eurokomisař Jozef Síkela (STAN) situaci okomentuje po úterním jednání se Séjourném.
09:23Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Setkání Zelenského s Putinem dávám třicetiprocentní šanci, řekla Gregorová

Pirátská europoslankyně Markéta Gregorová odhaduje na třicet procent, že se ve čtvrtek v Istanbulu osobně potkají ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a ruský vládce Vladimir Putin. Prohlášení šéfa Kremlu o přímých rozhovorech s Ukrajinou a následně i ticho podle ní naznačuje, že šlo jen „o silové řeči, bůhví, na koho namířené“, řekla v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Ruská ekonomika je podle ní v troskách a Putin potřebuje vést válku, příměří tak pro něj nedává smysl. V případě Zelenského se Gregorová domnívá, že návštěvou Istanbulu symbolicky ukáže dobrou vůli jednat.
před 2 hhodinami

Pavel považuje za nezbytné posilování evropského obranného průmyslu

Na Pražském hradě začala dvoudenní konference Evropa jako úkol. Akci zahájil prezident Petr Pavel, který ve svém projevu uvedl, že podporuje prohloubení evropské obranné spolupráce. Nevnímá to jako alternativu k NATO, nýbrž jako alianční evropský pilíř. Za nezbytné považuje posilování evropského obranného průmyslu, jeho hlubší integraci, navyšováni investic do infrastruktury a mobility nebo zjednodušení procesu veřejných zakázek. V úterý pak bude program pokračovat v Černínském paláci.
14:32Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Soud nepravomocně potrestal insolvenčního správce šesti lety vězení

Soud vyměřil insolvenčnímu správci Václavu Svobodovi z Českých Budějovic šest let vězení. Verdikt je zatím nepravomocný. Jednasedmdesátiletý muž měl v průběhu třinácti let zpronevěřit necelých 67 milionů korun, vyplývá z rozsudku, který získala Česká televize. Způsobenou škodu musí podle soudu Svoboda uhradit. Šance na vrácení peněz je podle nástupce Svobody u jedné z poškozených firem nereálná.
před 5 hhodinami

Těžba v hnědouhelném lomu Bílina skončí už v roce 2033

Těžba v hnědouhelném lomu Bílina na severu Čech skončí dříve, a to v roce 2033 namísto původně plánovaného roku 2035. Vyplynulo to z jednání ministerstva životního prostředí (MŽP) s polostátní společností ČEZ, řekl v pondělí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle generálního ředitele ČEZu Daniela Beneše by tím měla skončit i uhelná energetika v Česku. Předpokládá, že půjde o poslední uhelný lom či důl, který se bude zavírat.
před 7 hhodinami

Nejvyšší soud znovu odmítl dovolání družstva Svatopluk v kauze H-Systemu

Nejvyšší soud (NS) znovu odmítl dovolání Stavebního bytového družstva Svatopluk proti verdiktu, na jehož základě zaplatilo osmnáct milionů korun konkurznímu správci H-Systemu Josefu Monsportovi. Rozhodoval podruhé, první odmítavé usnesení zrušil z procesních důvodů Ústavní soud (ÚS). Nové rozhodnutí podle databáze InfoSoud padlo 6. května, výsledek bez dalších podrobností oznámila mluvčí NS Gabriela Tomíčková. Odůvodnění zatím není k dispozici.
před 9 hhodinami
Načítání...