Napíšeme dodatek a spory na D11 vyřešíme, slíbil Ťok. Eurovia chce navíc 200 milionů

2 minuty
UDÁLOSTI: Ve sporu o stavbu dálnice D11 nastal nečekaný obrat
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na sepsání dodatku ke smlouvě na stavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Chtějí ho uzavřít do 15. února a měl by vyřešit sporné otázky, kvůli kterým obě strany smlouvu vypověděly. Následně svá odstoupení vezmou zpět.

„Dohodli jsme se, že se dohodneme. Uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit jak to, že staveniště je předáváno později, tak i to, že některé věci z hlediska archeologie nejsou podle původní specifikace. A budeme se bavit i o valorizaci,“ řekl ministr Ťok.

Podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky by se cena měla zvýšit o stovky milionů korun. „Bavíme se o částkách od 100 do 200 milionů,“ upřesnil. V částce podle něj jsou i náklady na uvedení území, kde se má stavět, do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

„Zhotovitel (sdružení firem vedené Eurovií, pozn. red.) spolu s ŘSD připraví do 15. února dodatek, který společně podepíší. Poté se stáhnou veškerá oznámení. A je tady slib ze strany zhotovitele, že stavbu zprovozní do plánovaného termínu,“ uvedl ministr s tím, že by rád termín ještě zkrátil. „Jsme dohodnuti, že se nad tím zhotovitel zamyslí a v průběhu jednání se k tomu vyjádří,“ dodal. ŘSD nyní uvádí jako plánovaný termín dokončení červen 2022 a podle Ťoka to tak i zůstane.

Ministr však odmítl, že by zvýšení ceny bylo výměnou za zkrácení doby stavby. „Na stavbě došlo k objektivnímu prodloužení. Nejde o žádné výměny nebo kompenzace. Chceme se férově vyrovnat,“ uvedl Ťok. Staveniště podle něj ŘSD předalo později, protože se zpozdilo získání stavebního povolení. 

Vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun bez DPH. Pokud by stát Eurovii vyhověl a navýšil náklady o 200 milionů, byla by výsledná cena 2,8 miliardy. V tendru skončila na druhém místě nabídka Strabagu za 2,9 miliardy, na třetím pak sdružení vedené firmou Colas CZ s cenou 3,2 miliardy. Celkem se o zakázku ucházelo šest zájemců.

Firmy chtěly víc peněz

Sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy. ŘSD na to ve středu reagovalo vypovězením smlouvy. Stavba dálnice sice oficiálně začala loni 2. října poklepáním na základní kámen, práce ale dosud zahájeny nebyly. Firmy totiž odmítly převzít staveniště, protože podle nich nebylo v odpovídajícím stavu. Zároveň chtějí za stavbu více peněz, než stojí v uzavřené smlouvě. ŘSD však výtky i dodatečné navýšení ceny odmítlo.

Ministr Ťok byl ale ke stavbařům smířlivější. Požadavky stavebních firem považuje za oprávněné. „Oprávněně žádají, aby dostali to, co mají dostat. V tomto případě ŘSD z mého pohledu až příliš urputně bránilo peníze daňových poplatníků,“ řekl.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl v úterý generální ředitel Eurovie Martin Borovka. Podle něj by firma mohla pozemky upravit sama, ale ŘSD by si to u ní muselo objednat a zaplatit. 

Úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic o délce 15,5 kilometru mělo sdružení firem vedené Eurovií postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Požadované zvýšení ceny zdůvodnili stavbaři tím, že se v poslední době ceny stavebních prací i materiálu zvýšily a za dohodnutou cenu už není možné úsek postavit.

Podle firem zdražila hlavně ropa, která přímo ovlivňuje ceny asfaltu, a ceny energií. Zvýšily se také platy v oboru. „Ředitelství silnic a dálnic jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ řekl v úterý Karel Volf z Metrostavu. 

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

ŘSD: Když dáme jedné firmě víc peněz, budou chtít i ostatní

ŘSD reagovalo tvrzením, že se firmy snaží dostat organizaci pod tlak, aby získaly víc peněz, než jim umožňuje aktuální smlouva. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Rostoucí ceny podle něj ovlivňují všechny stavební firmy. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic,“ podotkl Kroupa s tím, že stavební firma dostala veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, ale dosud je neprovedla.

Postoji firem se zprvu divil i ministr dopravy. „Trošku si dávám otázku – a doufám, že nemám pravdu – jestli to není spíše snaha se z té zakázky vyvléct a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ reagoval Ťok v Českém rozhlase na oznámení firem o podmínečném odstoupení.

Zároveň však varoval, že pokud by se stát s firmami nakonec nedohodl, nevylučuje vyhlášení nové soutěže. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit,“ upozornil ministr.

Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Dny lidí dobré vůle završila národní pouť na Velehradě

Dvoudenní Dny lidí dobré vůle v sobotu zakončila poutní mše před bazilikou na Velehradě. Sobotní národní pouť i páteční program jednoho z nejvýznamnějších církevních svátků v zemi přilákaly na padesát tisíc lidí z Česka i zahraničí.
před 2 hhodinami

Na Moravě a ve Slezsku bude v neděli až přes 31 stupňů

Meteorologové varují před vysokými teplotami na Moravě a ve Slezsku, v neděli tam místy překročí 31 stupňů Celsia. Varování s nízkým stupněm nebezpečí platí v neděli od poledne do 18:00. Zvýšené riziko vzniku požárů hrozí nově i na severozápadě Plzeňského kraje.
před 3 hhodinami

Česko po výpadku. Hasiči měli přes tři sta výjezdů

Velkou část Česka v pátek na několik hodin postihl masivní výpadek elektrického proudu, který způsobila technická závada na kabelu. Bez elektřiny se po poledni ocitl podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) asi milion odběratelů. Společnost ČEPS pak pozdě večer dokončila opravu vedení vysokého napětí V411. Stav nouze skončil k půlnoci z pátku na sobotu.
07:08Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Dálničních známek se letos prodalo víc, už pět milionů

Téměř pět milionů dálničních známek ke konci června koupili řidiči. To je o skoro 400 tisíc víc než vloni ve stejném období. Největší nárůst zájmu je o jednodenní známky, které jsou v prodeji teprve od loňského března. Vyplývá to z dat Centra dopravních informačních systémů ministerstva dopravy (CENDIS). Nejvíc dálničních známek si řidiči kupují s přicházejícím létem, vrchol prodeje se proto i letos očekává v červenci a srpnu.
před 8 hhodinami

Byla inspirací, řekl o pohřešované horolezkyni Kolouchové cestovatel Trávníček

„Byla velmi zabedněná, máme to tak všichni. Věci, které milujeme, děláme za každou cenu. Uměla své zkušenosti (z lezení) i svůj život předat dál. Pro mnoho lidí byla velkou inspirací," řekl o horolezkyni Kláře Kolouchové v Událostech, komentářích horolezec a cestovatel Jan „Tráva" Trávníček. Šestačtyřicetiletá Kolouchová se zřítila při výstupu na pákistánský vrchol Nanga Parbat. Její tělo zatím nebylo nalezeno, pátrání po něm podle Trávníčka pokračuje. Horolezkyně v minulosti jako první Češka zdolala tři nejvyšší vrcholy světa Mount Everest, K2 i Kančendžengu.
před 8 hhodinami

Zoo se přizpůsobují vysokým teplotám, letní provoz může být dražší než zimní

Větší jezírka a další vodní plochy, stinná místa, klimatizované pavilony nebo mlžítka. Zoologické zahrady v Česku se přizpůsobují vyšším letním teplotám. Dodatečné investice proti horku potvrdila České televizi většina oslovených zoo, konkrétně šest ze sedmi. Některé zoologické zahrady už letní provoz stojí víc peněz než zimní.
před 9 hhodinami

Nízké hladiny řek komplikují start vodácké sezóny. Půlka toků je nesjízdná

Až polovina řek na území Česka není momentálně sjízdná pro vodáky. České televizi to potvrdil místopředseda svazu vodáků Vratislav Šembera. Podle hydrometeorologů je nejhorší situace na Vltavě nad Lipnem, nízká hladina je ale i na Sázavě nebo Ohři. Příznivější podmínky zaznamenali na horní Lužnici nebo na Vltavě pod Lipnem. Důvodem je podle nich malé množství srážek během roku nebo málo sněhu v zimě a s tím spojené sucho.
před 10 hhodinami

Elektřina po výpadku opět proudí do všech odběrných míst

Česko v pátek zasáhl masivní výpadek elektrického proudu. Všechny rozvodny přenosové soustavy jsou opět v provozu, podařilo se také již obnovit dodávky elektřiny do všech odběrných míst. Bez proudu byl podle dostupných informací asi milion odběratelů. Výpadek se dotkl zejména severozápadu republiky, ale i Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Příčinou byla technická závada. K běžnému provozu se vrátily již také vlaky. ČEPS pro ČT uvedl, že o půlnoci ukončil stav nouze pro území celého Česka. Večer dokončil úpravu klíčového vedení vysokého napětí.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...