Vytěženo. Havíři z Dolu Lazy v Orlové vyvezli poslední vozík s černým uhlím

Havíři z Dolu Lazy v Orlové na Karvinsku vyvezli poslední vozík s černým uhlím. Téměř po 130 letech tak v tomto dole skončila těžba. Z více než tří set zaměstnanců jich v dole zůstane pracovat ještě zhruba sto. Budou mít na starost jeho útlum a likvidaci. Postupný útlum čeká i ostatní doly v bývalém Ostravsko-karvinském revíru.

Uhlí tam těží ještě ve čtyřech dolech: Darkov, ČSA, ČSM-Sever a ČSM-Jih. V Dole Lazy těžba skončila, protože už tam firma vydobyla všechny ekonomicky rentabilní zásoby. Investice do otevření nových slojí by přišly na miliardy, což si OKD nemůže dovolit.

Zhruba stovka zaměstnanců z celkových tří set v Dole Lazy ještě zůstane. „Zbývající zaměstnanci buďto odejdou do hornického důchodu, nebo je využijeme v našich jiných provozech,“ řekl předseda představenstva a výkonný ředitel OKD Michal Heřman.

V Orlové bude i nadále v činnosti povrchová část, firmě by se ekonomicky nevyplatilo přestěhovat šrotiště. Technická likvidace dolu by podle předběžných plánů měla skončit do roku 2023, práce budou stát desítky milionů korun. 

Uhlí jako suvenýr

Na vyvezení posledního vozíku se ve čtvrtek na Důl Lazy přišly podívat dvě stovky bývalých i současných zaměstnanců. Hrála k tomu hornická dechovka a zpívala se hymna Dolu Lazy. Když havíři vozík vytlačili ven, lidé se u něj fotili a kousky uhlí si odnášeli na památku.

„Nastoupil jsem tady na šachtě v roce 1977 jako mladý, patnáctiletý, a dneska je to 43 let. Mám trošku smutek v srdci, že to tady končí, já jsem s tím podnikem žil celý život,“ řekl Tomáš Galik, který už má nárok na důchod. 

Postupný útlum čeká i ostatní doly, ale harmonogram dalšího zavírání zatím firma nezveřejnila. Dříve se hovořilo o ukončení těžby v posledním dole v regionu v roce 2024. Aktuálně v dolech pracuje přibližně ještě osm a půl tisíce lidí.

„Během několika měsíců by mělo být jasné, jaká je strategie OKD pro příští roky. Závisí to jednak na světových cenách uhlí, závisí to na kondici OKD, závisí to na kondici našich klíčových zákazníků v regionu, případně mimo region,“ řekl ředitel s tím, že ceny uhlí od počátku roku klesají.

Před třiceti lety pracovalo v dolech skoro sto tisíc lidí

Velké zavírání nerentabilních dolů začalo v tehdejším Ostravsko-karvinském revíru po změně režimu v 90. letech minulého století. S tím bylo spojeno i velké propouštění. Ještě v roce 1990 mělo OKD téměř 98 tisíc zaměstnanců, o deset let později jich bylo už jenom kolem dvaceti tisíc.

Těžba v Dole Lazy, který se dřív jmenoval Nová jáma, začala v roce 1892. V té době šlo o největší a nejmodernější důl s roční kapacitou těžby 500 tisíc tun uhlí. Dodnes se v něm vytěžilo skoro 146 milionů tun suroviny. Za socialismu důl nesl jméno Antonína Zápotockého, po změně režimu byl přejmenován na Důl Lazy.

Těžební společnost OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Její loňská produkce činila 4,62 milionu tun. Majitelem společnosti je od loňska prostřednictvím podniku Prisko stát.

  • Už za socialistické éry se uzavřela část šachet, jiné ale naopak vznikly, jako třeba Paskov a Staříč ze 60. a 70. let. V roce 1990 fungovalo v ostravsko-karvinském revíru 13 šachet a OKD zaměstnávaly na 104 tisíc lidí. Po listopadu 1989 přišlo postupné uzavírání neefektivních provozů, doprovázené propouštěním. V roce 1992 měly OKD přes 72 tisíc zaměstnanců, o dva roky později pracovalo v devíti dolech přibližně 50 tisíc lidí. V roce 2017 v OKD i se zaměstnanci dodavatelských firem pracovalo zhruba jedenáct tisíc lidí, koncem roku 2019 asi o dva tisíce méně.
  • Za posledních třicet let skončila těžba například v dolech Jan Šverma (1992), Heřmanice (1993), Odra (poslední důl na území Ostravy, 1994), Julius Fučík (1998) nebo Barbora (2002). V lednu 2007 vyjel poslední vozík s uhlím z dolu Dukla v Havířově a v Dole Paskov byla těžba ukončena 31. března 2017. V Dole Lazy skončila těžba 28. listopadu 2019.
  • V srpnu 2019 začaly OKD zasypávat první ze dvou uzavřených jam Dolu Paskov ve Sviadnově na Frýdecko-Místecku. Jámy jsou hluboké 600 a 900 metrů. V podzemí Dolu Paskov stále zůstává podle odhadů několik milionů tun uhlí.
  • V někdejším ostravsko-karvinském revíru se nyní těží uhlí už jen v karvinské části, a to v dole ČSM. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Části Česka zasáhly silné bouřky

Přes Česko přechází silné bouřky. Odpoledne zasáhly hlavně Jihlavsko, Olomoucko a Jeseníky. Lokálně se ale objevují i na dalších místech. Provází je přívalové deště, někde i s kroupami, a nárazový vítr o rychlosti až osmdesát kilometrů za hodinu. Meteorologové varovali před škodami, které může způsobit pád polámaných větví.
10:56Aktualizovánopřed 20 mminutami

Český Krumlov chce dát víc prostoru turistům, omezí vjezd aut do centra

Český Krumlov od příštího týdne omezí vjezd aut do centra města. V úzkých uličkách chce dát radnice víc prostoru turistům. Ti, kteří se v centru ubytují, musejí počítat s tím, že už se k hotelu nebo penzionu autem nedostanou. „My, kteří procházíme ulicemi města, to velmi vnímáme. Leckdy máme strach i o svoje skupiny,“ sdělil průvodce turistů Jaromír Sýkora. Na změnu se chystá i městská policie. Před vjezdem do pěší zóny v centru Českého Krumlova bude stát strážník, který bude kontrolovat, jestli má řidič patřičné povolení. Omezení vjezdu do centra by mělo platit do konce září.
před 22 hhodinami

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
před 22 hhodinami

Blažek pozastavil členství v ODS

Pavel Blažek kvůli bitcoinové kauze pozastavil členství v ODS. Zároveň oznámil rezignaci na funkci předsedy jihomoravské krajské organizace občanských demokratů, které předsedá od roku 2014. Do doby konání nejbližšího regionálního sněmu je řízením regionu pověřený Jiří Crha, jenž je místopředsedou regionálního sdružení.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
včera v 10:02

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025
Načítání...