Vlak s benzenem před vykolejením podle inspekce výrazně překročil rychlost

3 minuty
Události: Sanační opatření v Hustopečích nad Bečvou
Zdroj: ČT24

Nákladní vlak s benzenem před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku vjel do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl jet rychlostí nejvýše čtyřicet kilometrů za hodinu, skutečná byla téměř pětadevadesát, informoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Dodal, že inspekce zjišťuje příčiny nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin. Hasiči, kteří likvidují následky, jsou pod neustálou hrozbou výbuchu.

„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ zdůraznil Kučera.

Přepravu cisteren s benzenem vyrobeným v chemičce Deza Valašské Meziříčí zajišťovala ostravská dopravní společnost Cargo. Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou se v pátek odpojila lokomotiva od zbytku soupravy.

„Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše čtyřicet kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 kilometru za hodinu, do výhybek vjel rychlostí 94,8 kilometru za hodinu a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena,“ řekl Kučera.

Strojvedoucí měl dlouholetou praxi

Společnost Cargo v reakci na závěry Drážní inspekce uvedla, že strojvedoucí byl zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi. „Vyšetřování stále probíhá, a proto je nezbytné k celé situaci přistupovat s maximální objektivitou a pečlivostí. V této fázi nelze definitivně vyloučit ani další možné příčiny včetně technické závady či jiných okolností, které mohly k nehodě přispět,“ uvedla za společnost Petra Jamrichová.

Dodala, že společnost předběžné závěry přijala s lítostí a spolupracuje s vyšetřujícími orgány. „Zároveň provádí podrobnou interní revizi všech procesů řízení vlakové dopravy s cílem identifikovat a implementovat účinná opatření, která přispějí k vyšší bezpečnosti a minimalizaci rizika podobných situací v budoucnu. Pokud vyšetřování prokáže systémové nedostatky, jsme připraveni přijmout odpovídající opatření a aktivně se podílet na řešení vzniklých škod,“ uvedla Jamrichová.

Vlak převážel v sedmnácti vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, patnáct vagonů po vykolejení zachvátil požár. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Celková škoda bez započtení zničeného nákladu činí zhruba 225 milionů korun. Okolnosti nehody vyšetřuje policie, událost prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Sanace lokality může trvat roky

Z cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Ve čtvrtek pracují na poslední cisterně. Zbytek těkavé látky shořel, část se dostala také do půdy a prostoru kolejí. Kontaminované území bude muset být odtěženo. Sanace lokality podle odborníků může zabrat dva roky.

V Hustopečích je nyní do prací nasazeno denně sto deset hasičů, v době havárie v pátek minulý týden operovalo na místě až sto osmdesát hasičů. Ke snížení výbušné koncentrace posledních zbytků benzenu uvnitř vagonů a v bezprostředním okolí, ale i k hrubé očistě dvanácti cisteren, ve čtvrtek hasičům poslouží lokomotiva s parním generátorem. Jak dlouho práce potrvají, než se bude moci s poškozenými cisternami manipulovat, zatím nelze odhadnout.

Extrémně nebezpečný zásah

Hasiči zásah hodnotí jako extrémně nebezpečný, protože stále není zažehnáno riziko dalšího požáru. „Benzen je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická,“ upozornil velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.

Benzen ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami tuhne, což podle Kovacse znemožňuje jeho čerpání. Kvůli tomu i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají stále na místě. Po opatrném přečerpání benzenu a odvětrání prázdných cisteren budou muset hasiči celý prostor připravit tak, aby bylo možné bezpečně odstranit vraky železničních vagónů.

Zásah hasičům komplikuje i nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku. Po návratu na základní stanoviště musí projít dekontaminačním stanem, protože benzen je vysoce karcinogenní látka. „Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha, podle kterého zatím nelze odhadnout termín zprovoznění trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 17 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 18 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...