Nákladní vlak s benzenem před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku vjel do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl jet rychlostí nejvýše čtyřicet kilometrů za hodinu, skutečná byla téměř pětadevadesát, informoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Dodal, že inspekce zjišťuje příčiny nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin. Hasiči, kteří likvidují následky, jsou pod neustálou hrozbou výbuchu.
Vlak s benzenem před vykolejením podle inspekce výrazně překročil rychlost
„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ zdůraznil Kučera.
Přepravu cisteren s benzenem vyrobeným v chemičce Deza Valašské Meziříčí zajišťovala ostravská dopravní společnost Cargo. Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou se v pátek odpojila lokomotiva od zbytku soupravy.
„Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše čtyřicet kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 kilometru za hodinu, do výhybek vjel rychlostí 94,8 kilometru za hodinu a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena,“ řekl Kučera.
Strojvedoucí měl dlouholetou praxi
Společnost Cargo v reakci na závěry Drážní inspekce uvedla, že strojvedoucí byl zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi. „Vyšetřování stále probíhá, a proto je nezbytné k celé situaci přistupovat s maximální objektivitou a pečlivostí. V této fázi nelze definitivně vyloučit ani další možné příčiny včetně technické závady či jiných okolností, které mohly k nehodě přispět,“ uvedla za společnost Petra Jamrichová.
Dodala, že společnost předběžné závěry přijala s lítostí a spolupracuje s vyšetřujícími orgány. „Zároveň provádí podrobnou interní revizi všech procesů řízení vlakové dopravy s cílem identifikovat a implementovat účinná opatření, která přispějí k vyšší bezpečnosti a minimalizaci rizika podobných situací v budoucnu. Pokud vyšetřování prokáže systémové nedostatky, jsme připraveni přijmout odpovídající opatření a aktivně se podílet na řešení vzniklých škod,“ uvedla Jamrichová.
Vlak převážel v sedmnácti vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, patnáct vagonů po vykolejení zachvátil požár. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Celková škoda bez započtení zničeného nákladu činí zhruba 225 milionů korun. Okolnosti nehody vyšetřuje policie, událost prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Sanace lokality může trvat roky
Z cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Ve čtvrtek pracují na poslední cisterně. Zbytek těkavé látky shořel, část se dostala také do půdy a prostoru kolejí. Kontaminované území bude muset být odtěženo. Sanace lokality podle odborníků může zabrat dva roky.
V Hustopečích je nyní do prací nasazeno denně sto deset hasičů, v době havárie v pátek minulý týden operovalo na místě až sto osmdesát hasičů. Ke snížení výbušné koncentrace posledních zbytků benzenu uvnitř vagonů a v bezprostředním okolí, ale i k hrubé očistě dvanácti cisteren, ve čtvrtek hasičům poslouží lokomotiva s parním generátorem. Jak dlouho práce potrvají, než se bude moci s poškozenými cisternami manipulovat, zatím nelze odhadnout.
Extrémně nebezpečný zásah
Hasiči zásah hodnotí jako extrémně nebezpečný, protože stále není zažehnáno riziko dalšího požáru. „Benzen je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická,“ upozornil velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.
Benzen ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami tuhne, což podle Kovacse znemožňuje jeho čerpání. Kvůli tomu i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají stále na místě. Po opatrném přečerpání benzenu a odvětrání prázdných cisteren budou muset hasiči celý prostor připravit tak, aby bylo možné bezpečně odstranit vraky železničních vagónů.
Zásah hasičům komplikuje i nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku. Po návratu na základní stanoviště musí projít dekontaminačním stanem, protože benzen je vysoce karcinogenní látka. „Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha, podle kterého zatím nelze odhadnout termín zprovoznění trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí.