Technické památky v Moravskoslezském kraji návštěvníky nelákají - ale prý budou

Ostrava - Moravskoslezský kraj chce přilákat více turistů na prohlídku technických památek. V tomto regionu je jich asi sto. Sezval proto odborníky, a to i z Polska, na konferenci, která se na Černé louce v Ostravě konala současně s veletrhem cestovního ruchu. Právě Polsko může být severomoravskému regionu vzorem, za poslední tři roky se Polákům díky propagačnímu projektu podpořenému Evropskou unií podařilo návštěvnost technických památek výrazně zvýšit. Moravskoslezský kraj by své severní sousedy rád napodobil.

Největší koncentrace velkých technických památek v zemi je právě na Ostravsku. Patří mezi ně i Důl Michal. Uhlí se v něm přestalo těžit začátkem devadesátých let. Teď je z něj muzeum. „Je tam všechno udržované tak, jak to bylo, když odešel poslední horník ze směny - prošlapané schody, ohmataná madla,“ popisuje netypickou expozici zaměstnankyně Národního památkového ústavu v Ostravě Alena Borovcová.

Počet návštěvníků tohoto unikátního muzea ale roste jen velmi zvolna. V roce 2007 si ho prohlédlo 4 700 lidí a loni jen o 200 více. Jiné technické památky v Moravskoslezském kraji  jsou na tom podobně nebo i hůře. „Návštěvnost technických památek v porovnání s návštěvností ostatních tipů na výlety je určitě malá,“ potvrdila ředitelka moravskoslezského klastru cestovního ruchu Eva Torčíková.

To by chtěl Moravskoslezský kraj změnit. Inspiraci našel v Polsku. Sousednímu Slezskému vojvodství se totiž podařilo návštěvnost tamních technických památek výrazně zvýšit. Ročně si je teď prohlédne okolo půl milionu lidí. Je to výsledek důsledné propagace. "Vytvořili jsme turistickou stezku, do níž jsme  zapojili 32 památek, jako jsou staré doly, hutě, pivovary nebo muzea. 

Propagujeme je v různých brožurách i na veletrzích, všechny objekty mají takové značení, aby je turista mohl snadno nalézt a informace o nich jsou samozřejmě i na internetu," říká zástupce ředitele oddělení propagace Slezského vojvodství Adam Hajduga.

Polský projekt už trvá 3 roky a stál 750 tisíc eur.  Přispěla na něj také Evropská unie. Toho by chtěl využít i Moravskoslezský kraj. „Peníze budou z mezinárodních operačních programů, budeme na podzim podávat projekt,“ uvedl náměstek hejtmana MS kraje Jiří Vzientek. Moravskoslezský kraj chce v propagaci technických památek pokračovat i v následujících letech.

  • Důl Michal autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1497/149662.jpg
  • Návštěvníci muzea autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1497/149663.jpg
  • Stezka s polskými technickými památkami autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1497/149664.jpg
  • Muzeum autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1497/149665.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 12 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 15 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 17 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...