Stavbě posledního úseku D1 u Přerova hrozí další průtahy. Začít se má přitom už letos

V dostavbě dálnice D1 u Přerova pravděpodobně dojde na další průtahy. Úředníci se musí vypořádat s novými podněty ekologických a občanských organizací, kterým vadí například navržený způsob zimní údržby dálnice. Oddaluje se tak nový verdikt o změně územního rozhodnutí, bez kterého se nemůže začít stavět. Budování posledního úseku nejstarší dálnice v Česku přitom musí začít nejpozději v listopadu letošního roku.

Desetikilometrový úsek mezi Přerovem a Říkovicemi je poslední částí dálnice D1, bez něj budou muset všechna vozidla i nadále projíždět městem, které má s dopravou velké problémy. 

Dostavba dálnice je ale stále v nedohlednu. Verdikt o změně územního rozhodnutí měl potvrdil Olomoucký kraj v těchto dnech. Nakonec se ale musí vypořádat s několika námitkami. „Požádali jsme kolegy z odboru životního prostředí a zemědělství, aby přezkoumali obsah nového závazného stanoviska, aby ho buď potvrdili, nebo změnili,“ uvedla vedoucí Oddělení stavebního úřadu Olomouckého kraje Hana Mazurová. 

V listopadu vyprší platnost EIA

Přezkum a dodržení zákonných termínů mohou celou věc zdržet víc než o měsíc. Podle odpůrců stavby ale zatím není dostatečně vyřešeno třeba použití posypové soli při zimní údržbě. „Vadí nám i to, že rozptylová studie z roku 2016 je zastaralá. Nepoužívá aktuální limity, neboť trasa dálnice vede přes Dluhonice, a v současné době už jsou tam překročeny limity prachu a benzo(a)pyrenu,“ uvedl šéf spolku Děti Země Miroslav Patrik. 

Problém je ale v tom, že stavba dálnice D1 z Přerova do Říkovic musí začít v listopadu letošního roku. Poté totiž vyprší platnost posudku EIA, který se zabývá vlivem komunikace na životní prostředí. 

I přesto už Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybírá firmu, která má chybějící úsek postavit. Připravené jsou už i podklady pro stavební povolení. Bez pravomocné změny územního rozhodnutí ale nemůže přistoupit například k vyvlastnění části potřebných pozemků. „Pokud by to mělo zasahovat výrazně do léta, do podzimu, tak samozřejmě se ukáže, že ten termín nemůžeme stihnout,“ upozornil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.  

Pokud stavba poslední části dálnice v listopadu nezačne, její příprava, která je pro Přerov velmi důležitá, se vrátí na úplný začátek. Zdržení by pak mohlo být i několik let. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...