V liberecké MHD od soboty ubude asi pět procent autobusových spojů, změny se dotknou 14 ze 45 autobusových linek. Hlavním důvodem je to, že společnost BusLine končí jako subdodavatel libereckého dopravního podniku (DPMLJ). Dalším je vysoká nemocnost řidičů, k dnešnímu dni je na nemocenské 18 z nich. V pracovní dny je v Liberci potřeba kolem stovky řidičů.
Společnost BusLine v Liberci končí. V MHD ubude pět procent autobusových spojů
BusLine měl na starosti čtyřicet procent spojů, od soboty je bude plně zajišťovat DPMLJ. „Vnímám to jako významný krok pro Liberec jako takový. Do budoucna už nebude možno, aby občané Liberce byli nějak vydíráni kýmkoliv z dodavatelů,“ řekl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek. Na výši příspěvku od města by tato změna neměla mít vliv.
Liberec údajně nehradil pohledávky
BusLine vypověděla smlouvu s DPMLJ předčasně k pátku 25. ledna. Důvodem byly podle společnosti neuhrazené pohledávky, jejichž výši dopravní podnik zpochybňuje. BusLine pro dopravní podnik zcela zajišťoval ještě MHD v sousedním Jablonci. Jezdit by tam měl od soboty nadále, ale už ne jako subdodavatel. Napřímo by měl uzavřít smlouvu s Dopravním sdružením obcí Jablonecka (DSOJ), které je objednavatelem autobusových linek pro MHD v Jablonci.
V Jablonci by měl BusLine jezdit za 68,80 koruny na jeden kilometr. „Zatím to bude na základě objednávky, kterou vypracovali právníci. Je to v maximální částce 300 tisíc eur (7,72 mil. Kč) dle evropských směrnic,“ uvedl jablonecký primátor Milan Kroupa (ANO). Než tuto částku „vyjezdí“, budou mít podle něj hotovou smlouvu s BusLinem, o které teď jednají. Podle něj zatím nelze říct, zda pro ně MHD zdraží, či zlevní.
Změny chce Liberec pokrýt
Záležet bude na tom, jak skončí spor mezi DPMLJ a BusLine ohledně výše takzvaného přiměřeného zisku za minulé roky. V Jablonci zůstane MHD ve stejném rozsahu, pouze nebude nový dopravce uznávat papírové jízdenky vydané DPMLJ. Automaty na jízdenky budou od soboty vypnuté. „Jízdenky budou k zakoupení pouze u řidičů autobusů, a to bez jakékoliv přirážky. Na Jablonecku je využívá přibližně 15 procent cestujících,“ dodal Kroupa.
V Liberci budou nejvýraznější změny na lince číslo 12, kde se prodlouží intervaly mezi spoji. Podle dopravního ředitele DPMLJ Oskara Zappeho to ale vykompenzují nasazením pěti kloubových autobusů, které pojmou více cestujících. Některé změny budou nejspíš dočasné, až se podaří naplnit stav řidičů.
V pracovních dnech bylo dosud denně potřeba 111 řidičů, z toho BusLine jich dodával 35. Od soboty po optimalizaci spojů bude potřeba 99 řidičů. „Touto úpravou jízdních řádů jsme docílili úspory 12 řidičů v pracovních dnech, dalších 11 jich je v kurzu řidičů autobusů a 11 přešlo z BusLine,“ uvedl Zappe. Autobusů má dopravní podnik pro Liberec dostatek, potřebuje jich denně až 72 a má 86.