Pražská magistrála se na osm hodin změnila v protestní parkoviště pražských taxikářů, kteří její blokádou protestovali proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr, údajně nelegálním taxislužbám i povinným zkouškám z cizího jazyka a místopisu. Vedení města výhrady odmítá, podle majitele společnosti AAA Taxi Jiří Kvasničky byla blokáda na místě.
Šéf AAA Taxi: Zablokování magistrály bylo na místě
„Na pražském magistrátě sedí politici bez vize, jak by měla taxislužba vypadat. Magistrát pětadvacet let některé věci neřeší, vždy si nachází zástupné problémy. Myslím, že zablokování magistrály bylo na místě,“ prohlásil Kvasnička.
Taxikáři v pondělí blokovali magistrálu téměř osm hodin. Asi 200 aut zůstalo ráno stát u hlavního nádraží, průjezdný byl jen jeden jízdní pruh v obou směrech a tvořily se kolony.
Protestující žádají konec nelegálních taxislužeb, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace. Vadí jim i nejvyšší povolená cena za kilometr jízdy (místo současných 28 žádají 40 Kč) a hrozba přezkoušení z místopisu a zkoušek z cizího jazyka, o věci chtěli jednat s městem.
Radnice označila kroky taxikářů za vydírání Pražanů. „Není tomu tak, že s nimi odmítáme jednat,“ prohlásila primátorka Adriana Krnáčová. „Navrhli jsme 32 korun, s čímž nesouhlasili zástupci AKT, žádné relevantní podklady nezaslali. Jednali jsme s nimi o standardech taxislužby, opětovně se na nich nebyli schopni domluvit,“ dodala s tím, že jen žádají kvalitní služby pro Pražany a návštěvníky metropole.
„Trváme na tom, aby uměli alespoň jeden cizí jazyk na úrovni konverzační. To znamená pět set slov, což zvládne i žák páté třídy.“
Rubeš: Špatnou vizitku dali taxíkům ti ze Staroměstského náměstí
Šéf AAA Taxi má ovšem za to, že řidičům moc jiných možností nezbylo. Taxislužbu v Česku totiž legislativně vymezuje dvě možnosti – jízda s transparentem a taxametrem, nebo ta neoznačená. A neoznačené vozy před pražskými hotely podle něj zdvihají kilometrové jízdné až nad pětapadesát korun.
„Jestliže chceme taxislužbu sloučit v jednom paragrafu, do toho, aby vozy jezdily s taxametrem a s transparentem, tak musíme s cenou něco dělat. Já mám představu, do pětapadesáti korun za kilometr,“ uvádí – a protestujících taxikářů se zastává i publicista Janek Rubeš: „Protestující měli požadavky, se kterými vesměs souhlasím, typu zvednutí ceny.“
Sám Rubeš ve svém seriálu Praha vs. Prachy pro internetovou televizi Stream na nekalou praxi některých pražských šoférů zacílil. „Za to, že máme všichni tendenci házet taxikáře do jednoho pytle, můžou taxikáři, kteří kradou. A ti dnes nedemonstrovali, ti stáli, tak jako poslední čtvrt století, na Staroměstském náměstí. Vždycky jezdí sami na sebe a rozhodně nejezdí pod dispečinky,“ prohlásil Rubeš.
„Ti můžou za to, že taxislužba má v České republice špatnou nálepku. Rozhodně za to nemůžou ti, kteří dnes stáli na pražské magistrále. Ti chtěli, aby se podmínky narovnaly.“
Průměrná cena za kilometr? Třicet korun
Podle magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozů a téměř 5500 řidičů. V ceně za taxík je započítána nástupní sazba a posléze se připočítává cena za každý ujetý kilometr (případně i částka za čekání).
V Praze stanovuje maximální výši těchto složek vyhláška – tedy nástupní sazba maximálně 40 korun a 28 korun za každý ujetý kilometr. Stejné je to i v Brně, kde je pouze jediný rozdíl – kilometr v taxíku zde stojí maximálně 30 korun. V dalších velkých městech cenu nikdo nereguluje, přesto se od té regulované výrazněji neliší. Průměrně se pohybuje kolem 30 korun.
Podle šéfa AAA Taxi řidič za měsíc vydělá v průměru 40 tisíc. Do této částky se ale nepočítá amortizace, pojištění ani pohonné hmoty. V průměru tak podle Kvasničky taxikáři berou kolem 15 tisíc korun měsíčně.