Po necelých osmi hodinách ukončily zhruba tři stovky taxikářů blokádu pražské magistrály u hlavního nádraží. Stalo se tak i přesto, že za nimi odmítla přijít vyjednávat pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Právě to byl jejich původní požadavek. Jejich vozy brzy ráno obsadily dva pruhy v ulici Wilsonova v každém směru, jeden nechali volný. Z obou stran vozovky se tvořily dlouhé kolony.
Nespokojení taxikáři hodiny blokovali magistrálu. Vydírání, zní od Krnáčové
Největší problémy udělala blokáda v ranní špičce, kdy kolony sahaly od hlavního nádraží k ostrovu Štvanice a k ulici 5. května. Řidiči v kolonách vyjadřovali troubením i slovně svůj nesouhlas s protestem. Nepodporovali ho ani všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes 5000. Dopravu korigovali policisté, kteří ale měli podle mluvčího Tomáše Hulana omezené možnosti.
Taxikáři oficiálně protest ukončili ve 13:00. Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě, která demonstraci svolala, Daniela Tarljovského dají šanci primátorce splnit slib, že s nimi bude jednat, pokud magistrálu uvolní.
Někteří řidiči taxi po blokádě silnice proto odjeli přímo k magistrátu. Kolem půl druhé budovu obkroužili na znamení, že mají zájem o jednání, a poté se vydal každý vlastním směrem. Z magistrátu nikdo nevyšel.
Krnáčová se s taxikáři odmítla setkat
Taxikáři tímto způsobem protestovali proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr, údajně nelegálním taxislužbám i povinným zkouškám z cizího jazyka a místopisu. Právě účastí někoho z úředníků od rána podmiňovali ukončení blokády části pražské dopravní tepny. To ale Krnáčová razantně odmítla a formu protestu označila za vydírání.
„AKT je nedůvěryhodný spolek, který není schopen jasně říct, o co mu jde… My, vedení Prahy, budeme čekat, až se AKT umoudří. Ať si uvědomí, že my prostě nebudeme jednat s vyděrači. My nejednáme ani s teroristy ani s vyděrači. Praha se nenechá vydírat,“ řekla ve vysílání ČT24 pražská primátorka. Pražanům se Krnáčová za dopravní komplikace omluvila.
Krnáčová: Taxikáři s námi nechtěli jednat, Pražany si berou za rukojmí
„Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou. Je to vydírání, které nikam nepovede, a já budu ta poslední, kdo by mu měl podlehnout,“ uvedla již ráno Krnáčová.
Na odpolední tiskové konferenci jednání taxikářů označila za neseriózní a prohlásila, že Praha měla v loňském roce opakovanou dobrou vůli k tomu se s taxikáři nějak dohodnout. „Taxikáři se sami nejsou schopni domluvit, co chtějí, jednání, která jsme s nimi měli v loňském roce, nevedli k žádnému výsledku, dokonce nám napsali, že s námi jednat nechtějí,“ prohlásila.
Město podle ní jen vznáší jen adekvátní nároky na službu, kterou používají Pražané i cizinci. „Poslední kontrola taxikářů nám ukázala, že z jedenácti jízd bylo devět předražených, jeden z taxikářů neuměl obsluhovat taxametr, a dva z nich dostali kauci. Takto si pražskou taxislužbu nepředstavujeme.“
Jako místo konání protestu organizátoři nahlásili magistrátu Strahov, auta blokovala dopravu ale ve Wilsonově ulici. Policisté proto každého účastníka protestu v této ulici zadokumentovali a kvůli podezření z porušení zákonů o provozu na pozemních komunikacích a o shromažďovacím právu předali materiál příslušnému správnímu odboru. O případné sankci rozhodne magistrát.
První podobný protest odvrátil slib primátorky
Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo a v listopadu jednání ztroskotala.
Podle Krnáčové to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné.
Magistrát hlavního města Prahy také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy. Například aplikace Uber, přes kterou mohou zákazníci auto přivolat, úředníkům zablokovala platební karty. Podle Krnáčové ale připravují řešení, jak v kontrolách pokračovat.
Postoj radnice kritizuje opozice. „Blokádu magistrály naprosto neschvaluji, ale musím konstatovat, že paní primátorka nekoná a své sliby neplní,“ prohlásil Filip Humplík, šéf pražské ODS. „V září slíbila poctivým taxikářům, že navýší maximální cenu za kilometr jízdy, zřídí taxi-komise a zajistí aplikace, která bude garantovat poctivé taxikáře, nic z toho se nestalo.“
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Podle některých z nich asociace tlumočí názor jen menšiny řidičů.