R35 povede přes Český ráj

Liberec - Rychlostní silnice R35 z Liberce na Hradec Králové povede přes Český ráj tzv. severní trasou. Druhý - superseverní koridor - přes oblast Semilska v územní dokumentaci kraje vůbec nebude. Superseverní varianta, která obcházela Český ráj ze severu, byla nejdražší. Výstavba silnice dlouhé více než 44 kilometrů by přišla podle odhadů na bezmála 37 miliard korun.

Čtyřproudá silnice R35 z Liberce na Hradec by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a odvést dopravu mimo obce. Už několik let patří k prioritám kraje, problémem ale bylo její trasování. V úvahu přicházely tři varianty: Severní varianta, která zvítězila, kopíruje z velké části současnou silnici. Od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení, protože vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje.

To byl také důvod, proč ministerstvo životního prostředí donedávna preferovalo delší a dražší superseverní variantu, přestože se jí Semily a okolní obce bránily. Ministerstvo ale nedávno změnilo názor a podpořilo variantu Českým rájem, která je levnější a podporuje ji i ministerstvo dopravy, řekl Příkaský. Tuto trasu loni schválilo i zastupitelstvo Libereckého kraje. V územních dokumentech kraje tak bude podle něj pro plánovanou silnici jen jediný koridor, a záměr tak nebude bránit rozvoji obcí na Semilsku.

„Změna postoje ministerstva životního prostředí nás nepřekvapila, po změně ministra jsme ji čekali,“ uvedla Martina Pokorná, která patří v posledních letech k nejhlasitějším odpůrcům dálnice Českým rájem. V tuto chvíli se podle ní nedá nic dělat. „Počkáme, až kraj zásady schválí a pak se podíváme, zda by se kvůli formálních chybám nedaly napadnout u soudu,“ poznamenala. Pokud se změny plánu nepodaří dosáhnout, nezbývá podle ní než doufat, že na nákladnou stavbu ještě dlouho nebudou peníze.

Ochránci přírody preferují třetí, tedy jižní variantu, která by stála podle odhadů jen necelých 15 miliard korun. Je ale dlouhá 64 kilometrů a podle vedení Libereckého kraje dopravu v kraji neřeší, protože vede sousedními středními Čechami. Ministerstvo dopravy ji nepodporuje a nepočítá s ní ani Středočeský kraj.

Reportáž a vstup Milana Brunclíka (zdroj: ČT24)