Motoristům začíná sloužit první, šestikilometrová část obchvatu Chrudimi. Novou silnici budovali stavbaři tři roky. Druhá část, která bude dlouhá 4,5 kilometru a mine Slatiňany, by se mohla začít stavět do konce roku 2017, řekl při otevření obchvatu premiér Bohuslav Sobotka.
První část obchvatu Chrudimi začíná fungovat, přetížené dopravě ve městě se ale uleví jen částečně
Řidiči se musí připravit na to, že před Chrudimí ve směru od Pardubic sice najedou na úplně novou širokou silnici, která je povede mimo centrum. Pokud ale chtějí pokračovat na jih, na Slatiňany, z obchvatu musejí sjíždět u jednoho z obchodních domů zpátky do Chrudimi.
Dokončená šestikilometrová část městského obchvatu tedy přetížené dopravě pomůže jen částečně.
Obchvat stál 1,27 miliardy korun bez DPH, měří 5850 metrů a čítá 66 stavebních objektů. Začíná u Medlešic a ústí nad mimoúrovňovou křižovatkou v Chrudimi u silnice I/17 směřující do Vysokého Mýta. Silnice vede po východní straně Chrudimi mimo zástavbu.
„Na úseku máme dohromady sedm mostů - z toho jsou dva mosty silniční,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
„Z vlastního centra Chrudimi by se měla vymístit veškerá kamionová doprava a část osobní dopravy. Trochu bude problém kolem nemocnice, ale jedna křižovatka byla přestavěna jako kruhový objezd a druhá jako dočasný kruhový objezd, aby byla doprava trochu plynulá,“ uvedl ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Veber.
Na situaci v ulicích po otevření obchvatu napjatě čeká chrudimská radnice. Bude sledovat, kam začnou nově přijíždět osobní auta a hlavně kamiony. Místní obyvatelé se konkrétně obávají, aby si řidiči nezkracovali cestu na Slatiňany po užší silnici směrem na Presy.
Už se proto objevily úvahy o nasazení hlídek městské policie a nákupech úsekových radarů, které řidiče alespoň donutí dodržovat rychlost.
Na stavbu přispěla Evropská unie
Příprava stavby a její dokončení nakonec trvalo déle než 15 let, podotkl hejtman Martin Netolický (ČSSD). Podle něj je tak dlouhá doba unikátem v celoevropském měřítku a měla by být negativním příkladem - aby se už další stavby neprotahovaly.
Kraj současně s první etapou obchvatu dokončil opravu hlavního přivaděče do Chrudimi, Dašickou ulici. Na investici za 55 milionů korun přispěla Evropská unie, dodal Netolický.
Druhá část obchvatu spadá do kategorie staveb, u kterých by se měl podle nového zákona zhotovit nový posudek vlivu za životní prostředí EIA. Česko čeká jednání s představiteli Evropské unie, aby zůstaly v platnosti staré posudky. Jinak by se zahájení dopravních staveb zdrželo v řádu let.
„Pevně věřím, že všechny překážky překonáme a bude plynule pokračovat příprava i té druhé části,“ uvedl premiér Sobotka.
Na druhou část obchvatu už silničáři vykupují pozemky
Silničáři museli přípravy druhé části obchvatu, která mine Slatiňany, po rozhodnutí ministerstva dopravy v roce 2010 zastavit. Pokračovat mohli v roce 2014. Projektovou dokumentaci mají hotovou a začali s výkupem pozemků.
„Stavba bude zhruba čtyřikrát levnější než první část obchvatu. Práce budou trvat dvě stavební sezony. Máme zajištěné prostředky na přípravu, na vlastní stavbu se budou projednávat v rozpočtu pro rok 2017,“ řekl Veber.
S otevřením celého přes deset kilometrů dlouhého obchvatu se počítá v roce 2019.