Broumov / Otovice - Na jedné z jedenácti nevyužívaných železničních tratí, které chce ministerstvo dopravy prodat nebo bezúplatně převést krajům či obcím, se zřejmě obnoví provoz. Úsek Broumov–Otovice chtějí získat příznivci železnice, prostředníkem je Královéhradecký kraj.
Provoz na opuštěné trati Broumov-Otovice se zřejmě obnoví
Sedm let už na kolejích z Broumova do Otovic vlaky nejezdí. Opuštěná 5 km dlouhá trať zarůstá. S projektem obnovit provoz až do Polska přišli fandové železnice a přesvědčili kraj. „Naše obce by byly napojeny na velká polská města, která mají asi 170 tisíc obyvatel a spoustu pracovních příležitostí,“ řekl spoluautor projektu Petr Tejkl.
Lidé v obci se bojí, že za pokusem obnovit provoz je však především zájem těžařů vozit kámen přes Broumovský výběžek dál do Polska. Kamenolom je hned za hranicí v Polsku. „Jednalo by se o pouhé dva vlaky denně, v podstatě by na českém území strávily pouze několik minut,“ uvedl Jiří Mužík, předseda představenstva Sdružení železničních společností. „Polský kamenolom bude vydělávat, ale Otovice budou trpět,“ říká starosta Otovic Petr Novák.
V Otovicích trať končí. Nejbližší polské koleje jsou odsud necelé čtyři kilometry. Na tomto úseku by se musela postavit trať nová. Kraj věří v návratnost investice čtvrt miliardy korun do jedenácti let. Proto i podmínka státu provozovat trať nejméně pět let mu vyhovuje. „Není možné ji provozovat bez polské strany, proto Královéhradecký kraj jedná s Dolnoslezským vojvodstvím,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi. Podle projektu, který počítá s evropskou dotací, by na trati u Otovic mohly vlaky znovu jezdit nejdříve za tři roky.