Pražský dopravní podnik může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D. Dosud mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Nyní všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu. Dopravní podnik také může získat stavební povolení na stavbu první části z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zrušilo námitku o podjatosti magistrátu při rozhodování o stavbě.
Pražský dopravní podnik může uzavřít smlouvu na první část metra D
Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna letos v březnu rozhodl, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku. Návrh k antimonopolnímu úřadu podala firma Eurovia CS, informoval úřad v tiskové správě.
„Dodavatel Eurovia CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele,“ uvedl Mlsna.
Úřad už v prvním stupni nenašel žádné pochybení. Eurovia proti jeho rozhodnutí podala rozklad k jeho předsedovi. Ten ale všechny námitky k rozhodnutí první instance zamítl. „Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není úřad oprávněn zasáhnout,“ konstatoval Mlsna.
Antimonopolní úřad se námitkami Eurovie k tendru začal zabývat už loni v červenci, kdy také vydal předběžné opatření zakazující dopravnímu podniku uzavřít smlouvu. Loni v říjnu mu rovněž nařídil, aby znovu posoudil námitky Eurovie k tendru. Správní řízení zabývající se průběhem celého tendru ale pokračovalo a s ním platilo i předběžné opatření. Nyní, když rozhodnutí úřadu nabylo právní moci, přestalo platit i předběžné opatření.
Magistrát není podjatý, rozhodlo ministerstvo
Dopravní podnik také nově může získat stavební povolení. Podnět o podjatosti rozhodování řešilo ministerstvo od loňského roku a na magistrátu jej podal spolek Pankrácká společnost, která mimo jiné nesouhlasí se stanicí Olbrachtova. „Stavební řízení může znovu pokračovat dál,“ sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Magistrát předal ministerstvu dokumenty o údajné podjatosti loni v květnu. Odbor drážní a vodní dopravy ministerstva námitku o podjatosti v září 2020 zamítl. Společnost se však odvolala a následně rozkladová komise ministerstva dopravy zamítnutí z loňského září letos v půlce června zrušila. Poté záležitost ministerstvo znovu projednalo a potvrdilo usnesení z loňského září.
Pražští zastupitelé před necelými dvěma týdny souhlasili se zahájením stavby prvního úseku trasy metra D z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Dopravní podnik dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září.
V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu se má stavět úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je Dopravní podnik hl. města Prahy.